جزو هفت کشور فناوری نانو در دنیا هستیم

عاملی گفت: با تشکیل سازمان‌های مختلف در داخل کشور و برنامه ریزی‌های انجام شده، اکنون جزو هفت کشور تصمیم گیرنده در خصوص استانداردهای حوزه فناوری نانو در دنیا هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام «سعیدرضا عاملی» امروز در نشست با روسای دانشگاه‌ها و مدیران صنایع آذربایجان شرقی با اشاره به تصویب سند جامع علمی کشور در سال ۹۱ و تدوین ۲۲۴ برنامه آن اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بارها در صحبت‌های خود بر مقوله علم و فناوری تاکید داشته اند. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اهمیت نظام برنامه ریزی گفت: با وجود مخالفت برخی افراد با نظام برنامه ریزی، مهم این است که اگر نمی‌توانیم به یک استقرار تمدنی مبتنی بر علم برسیم، باید به این نظام برنامه ریزی تکیه کنیم تا بتوانیم در حوزه‌های مختلف شاهد پیشرفت باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر این نظام نبود، تعداد مقالات بین المللی ما از یک هزار فقره در سال ۱۹۹۸ به ۵۰ هزار فقره در سال ۲۰۱۸ نمی‌رسید و این امر نیز نشان از کارایی تشکیل ستادهای مختلف علم و فناور ی برای پیشرفت و حل مسائل کشور از طریق دانشگاه‌ها است.

عاملی افزود: با تشکیل سازمان‌های مختلف در داخل کشور و برنامه ریزی‌های انجام شده، اکنون جزو هفت کشور تصمیم گیرنده در خصوص استانداردهای حوزه فناوری نانو در دنیا هستیم.  

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تدوین سند جامع علمی کشور و عملیاتی شدن آن، گفت: این سند با همکاری وزارت علوم و دبیرخانه ستاد جامع علمی کشور برای هر یک از استان‌ها تدوین شده که یک جنبه آن مدیریت از پایین به بالا محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت شکل گیری سیستم کار، ساماندهی و تمرکز بر حوزه‌های مهم در عملیاتی ساختن این سند، اظهار کرد: تقسیم کار باید در سطح ملی معنا داشته باشد و ظرفیت‌ها، منابع انسانی و سرمایه‌های اجتماعی هر استان شناسایی و به اولویت‌های آن منطقه توجه جدی بشود تا با بررسی‌های انجام شده توسط ستاد و تشکیل کمیته‌ای در این راستا، این سند آمایش را که یک ایده قطعی نیست، مطابق با نیازها و ظرفیت‌های واقعی هر استان بازطراحی کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسئله افزایش اختیارات دانشگاه‌ها، گفت: هیئت امنایی شدن دانشگاه‌ها به معنای واگذاری اختیارات است، اما در این راستامجموعه ای از عوامل مداخله کننده وجود دارد که باید با شناسایی و رفع این عوامل بتوانیم گستره اختیارات دانشگاه‌ها را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به سیاست واگذاری پذیرش دانشجویان به دانشگاه‌ها، اظهار کرد: دانشگاه باید وظیفه پذیرش را برعهده بگیرد، در حالی که ما هر دو کار پذیرش و سنجش دانشجویان را انجام می‌دهیم و در این راستا بسیاری از دانشگاه‌ها حتی از مشکل عدم دریافت دانشجوی مناسب رنج می‌برند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تاکید بر ضرورت دوری از مرکزگرایی و توجه به سایر مناطق کشور، گفت: دانشگاه‌های مناطق مختلف کشور ظرفیت‌های بالایی دارند که بایستی از آن‌ها بهره برد.

حجت الاسلام عاملی با اشاره به اهمیت هنر دیجیتال و انجام مهمترین فناوری‌ها بر روی این بستر، اظهار کرد: انجام نظام مالی و توزیع منابع را که جزو وظایف دولت برای خدمت به مردم است، می‌توان بر روی بستر الکترونیک انجام داد و یک دولت الکترونیک را به وجود ‌آورد که دیگر مشکل مرکزگرایی از بین برود و مفهومی نداشته باشد.

کد خبر 1033701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha