نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در گره گشایی اقتصادی و معیشتی مردم

یکی از محورهای مهم و حائز اهمیت در جریان گره گشایی اقتصادی و معیشتی مردم خاستگاه مسجد است؛ مسجد به عنوان مکان امن الهی هموازه مأمن رجوع مردم در طول تاریخ اسلام و جریان دهی فعالیت های اجتماعی است که با هدف بهبود و ارتقاء سطح زندگی مردم فعالیت دارد.

خبرگزاری شبستان - البرز: محرومیت زدایی و توجه به محرومان یکی از مولفه های اساسی جریان انقلاب اسلامی و تحقق نظام اسلامی ایران است، موضوع و سرفصل مهمی که براساس آن بسیاری از برنامه های فرهنگی، اجتماعی و ... در قالب یک راهبرد معین با محوریت دستگاه ها و نهادها معین شد. 

 

یکی از محورهای مهم و حائز اهمیت در جریان گره گشایی اقتصادی و معیشتی مردم خاستگاه مسجد است؛ مسجد به عنوان مکان امن الهی هموازه مأمن رجوع مردم در طول تاریخ اسلام و جریان دهی فعالیت های اجتماعی است که با هدف بهبود و ارتقاء سطح زندگی مردم فعالیت دارد. 

 

« کانون های فرهنگی هنری مساجد» به عنوان یکی از ارکان شکل گرفته با محوریت مسجد از جمله نهادهای مردمی است که همواره در طول سال های گذشته در حوزه توجه به معیشت و گره گشایی اقتصادی از زندگی مردم فعالیت مستمر داشته است که نمونه شاخص آن رزمایش مواسات و همدلی است.

 

مبنا و پایه شکل گیری کانون های فرهنگی هنری مساجد با هدف اعتلاء اهداف نظام اسلامی ایران و متناسب با فرمایش و رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب در خصوص نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد با همراهی بسیج است که مصوبه فعالیت آن در ۱۸ اسفند سال ۷۱ به تصویب رسید. 

 

اهمیت کانون های فرهنگی هنری مساجد با توجه به نام گذاری روز ۱۸ اسفند به عنوان روی ملی کانون های فرهنگی هنری مساجد ایجاب می کند نسبت به روند فعالیت های این نهاد مردم بیش از پیش توجه لازم انجام شود و با ارزیابی فعالیت های مستمر آن شاهد احیاء مسجد تراز اسلامی بود. 

 

 

رزمایش مواسات و همدلی با هدف گره گشایی اقتصادی و معیشتی مردم

 

« حسن خمسه» در خصوص روند فعالیت کانون های فرهنگی هنری مسجد امام جعفر صادق(ع) در شاهین ویلای کرج به خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز گفت: یکی از موضوعاتی که طی یکسال گذشته کانون فرهنگی هنری مسجد امام جعفرصادق(ع) واقع در شاهین ویلای کرج با آن روبه رو بود، بحث شناسایی محرومان و محرومیت زدایی است.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری امام جعفرصادق(ع) عنوان کرد: در جریان فرمایش رهبرمعظم انقلاب مبنی بر تحقق رزمایش مواسات و همدلی، نیروهای کانون های فرهنگی هنری مساجد به میدان آمدند و با تهیه بسته های معیشتی ارزاق اولیه مردم و توزیع آن میان خانواده های محرومان گام های موثری در سطح منطقه برداشتند. 

 

وی اظهار کرد: ارتباط متداوم و دلسوزانه نیروهای فعال مسجدی با مردم، زمینه جلب مشارکت آنان و احیاء مسجد تراز اسلامی است، چرا که خاستگاه پویایی فعالیت های مسجد به واسطه حضور پرشور مردم است.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری امام جعفر صادق(ع) خاطرنشان کرد: تقدیر و تکریم از پرستاران و کادر درمان، تولید ماسک، ضدعفونی کردن معابر و میادین، تداوم نیازسنجی محرومان منطقه از جمله اقداماتی است که طی یکسال گذشته با همت کانون فرهنگی هنری مسجد امام جعفرصادق(ع) محقق شد. 

 

 

بهره مندی از ظرفیت های انقلاب در جریان سازی نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد

 

« علیرضا خسروجردی» نیز با تبریک فرا رسیدن سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد به خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز گفت: مساجد در جریان های مختلف تاریخی چهار دهه از انقلاب اسلامی و پیش از آن نقش ویژه ای داشتند. 

 

مدیرکانون فرهنگی هنری مسجدجامع رجایی شهر کرج افزود: برنامه ریزی های هدفمند و اثرگذار فرهنگی با محوریت مسجد و با کانون فرهنگی هنری همواره زمینه ساز تربیت نیروهای متعهد و متخصص را فراهم ساخته است آن چنان که بررسی این امر در مسجد جامع رجایی شهر کرج با محوریت کانون فرهنگی هنری مسجد گویای این مدعا است.

 

خسروجردی اظهار کرد: نیروهای تربیت شده در مسجد جامع رجایی شهر کرج از سنین طفولیت یعنی مهدکودک مسجد تا سنین جوانی است که در کتابخانه مسجد به منظور تحصیل در مقطع دکتری مشغول مطالعه هستند.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری مسجد جامع رجایی شهر کرج خاطرنشان کرد: مسجد جامع رجایی شهر کرج از جمله مساجد شاخص استان البرز تلقی می شود که نقش ویژه ای در جریان سازی شکل گیری انقلاب، دوران دفاع مقدس از خود ایفاء کرد. 

 

 

محور مدیریت کانون های فرهنگی هنری مساجد امام مسجد است

 

« حجت الاسلام کاظم شکری» نیز در خصوص نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در گره گشایی اقتصادی و معیشتی مردم به خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز گفت: با توجه به تحریم های اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم، نیروهای کانون های فرهنگی هنری مساجد به منظور گره گشایی اقتصادی به میدان آمدند.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز افزود: ظرفیت سنجی، برنامه ریزی و شناسایی مناطق محروم با هدف لبیک به فرمایش رهبرمعظم انقلاب در جریان رزمایش مواسات و همدلی از جمله برنامه های مستمر یک سال گذشته کانون های مساجد و ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز بود. 

 

حجت الاسلام شکری عنوان کرد: محور مدیریت کانون های فرهنگی هنری مساجد امام مسجد به عنوان مدیر مسجد است؛ از این رو هماهنگی، هدایت بخشی و ... از جمله محورهایی است که براساس آن امام مسجد در روند برنامه ها ایفاء می کند. 

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز خاطرنشان کرد: مساجد موفق مساجدی هستند که از مدیریت و هدایت امامان مسجد در قالب هم افزایی و مشارکت مردمی بهره مند می شوند و با تأثیرگذاری در سطح محله و منطقه ظرفیت و جایگاه مسجد را تعالی می دهند و در این جریان کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز با برخورداری از ظرفیت نیروی انسانی، یکی از اهرم های اساسی امام مسجد در تحقق برنامه های مسجد تلقی می شود. 

 

براساس این گزارش، روند فعالیت های بیش از ۳۰۰ کانون فرهنگی هنری مسجد در سطح استان البرز گویای اهتمام آنان در جهت گره گشایی اقتصادی و معیشتی مردم است؛ این مهم در قالب گزارش های متعدد در جریان رزمایش مواسات و همدلی نیروهای مسجدی قابل ارزیابی است.

 

 

 

 

 

کد خبر 1034287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha