دامداران درمانده

استیصال دامداران سرایانی به سبب کمبود بارندگی ها و افزایش قیمت خوراک دام این روزها به اندازه ای شدت گرفته است که بسیاری از دامداری های سنتی و صنعتی این شهرستان در آستانه نابودی قرار گرفته اند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: استیصال دامداران به سبب کمبود بارندگی ها و افزایش قیمت خوراک دام طوری است که بسیاری از دامداری های سنتی و صنعتی سرایان در آستانه نابودی قرار گرفته اند.


پای درد دل تعدادی از آن ها نشستیم. یکی از دامداران سرایانی با یادآوری قصه پر غصه دامداران، شرایط بد روحی و روانی آنان در سال های اخیر می گوید: حکایت دامداران به ویژه در شرایط کنونی به حدی است که شغل دامداری را در حالت احتضار و شرایط روحی و روانی شدیدی قرار داده است.


«حسن سروقد» با بیان این که با مراجعه به نهادهای دولتی در مورد مشکلات دامداران شاهد هیچ عکس‌العملی در رفع آن نیستیم، می افزاید: قیمت کاه و جو طی یک سال گذشته تاکنون با افزایش چند برابری روبرو بوده در حالی که قیمت دام و فراورده های دامی در همین مدت هیچ تغییری نکرده است.


دامداران درمانده
او با تاکید مجدد بر قیمت بالای جو و کاه به عنوان مواد اولیه خوارک دام ادامه می دهد: استمرار خشکسالی ها و کمبود بارندگی در سال پیش رو و نبود علوفه سبز، دامداران را برای تامین خوراک دام هایشان واقعا درمانده کرده است.


به گفته او با شرایط حاکم مسئولان باید زمینه خرید دام‌های دامداران را مهیا کنند.


او تاخیر در این موضوع را سبب نابودی سرمایه های دامداران  می داند و می گوید: شرکت پشتیبانی دام و عشایر اگر توان دارد همین الان بهترین زمان برای خرید دام از دامداران است.


دلالان در میدان
دامدار دیگری هم اضافه می کند: دلالان با سوء استفاده از وضعیت حاد حاکم بر دامداری و کمبود و گرانی علوفه، اقدام به خرید با کمترین قیمت و با چک مدت دار می کنند که دامداران هم مجبور به قبول آن هستند.


او با بیان این که متولیان خرید دام همواره دیرتر از دلالان اقدام عملی می کنند خواستار اقدام عملی شرکت های دولتی در خرید دام شد.


خرید دام زنده بهترین حمایت
وی خرید دام زنده از دامداران را بهترین حمایت از صنعت دامداری اعلام و اظهار می کند: گرانی نهاده های دامی امان دامداران را بریده چرا که با قیمت های تعاونی به هر دامدار یک کیلو نهاده تعلق می گیرد که به هیچ وجه جوابگو نیست. افزون براین شرط بهره مندی از نهاده های تعاونی، بیمه بودن دام هاست و وقتی دامداران برای هزینه اولیه دام ها درمانده اند چطور می توانند هزینه ای بابت بیمه دام هایشان بپردازند.


به گفته او وقتی در این شرایط بد خشکسالی قیمت یک من جو علفی 200 هزار تومان است و حتی همین هم یافت نمی شود دامداران مجبور می شوند عطای این کار را به لقایش ببخشند.


او با اشاره به استیصال دامداران در این شرایط ادامه می دهد: با این قیمت های نجومی نهاده های دامی، پرورش دام هیچ توجیه اقتصادی ندارد و حاصلش فقط انباشت بدهی برای دامداران است.


تایید مشکلات و رایزنی ها
«رضا صفایی» مدیرجهاد کشاورزی سرایان نیز با تایید مشکلات دامداران از رایزنی در مورد ورود شرکت پشتیبانی امور برای خرید دام خبر داد و گفت: برای تامین علوفه دام شهرستان رایزنی ها و پیگیری های در دست اقدام است چرا سهم بالای اشتغال سرایان به حوزه دامپروری برمی گردد.

 

 

 

کد خبر 1034746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha