دفن بهداشتی زباله‌ها در شرایط کرونایی حیاتی است/ سوزاندن پسماند و زباله جرم است

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه سوزاندن پسماند و زباله های عفونی جرم است، هشدار داد: متخلفین سوزاندن پسماند به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در گچساران، امروز یکشنبه (۱۷ اسفند) دومین و آخرین جلسه کارگروه مدیریت پسماند سال جاری به ریاست معاونت عمرانی استانداری و دبیری مدیرکل حفاظت محیط زیست در سالن جلسات استانداری با حضور مدیران دستگاه های اجرایی و شهرداران استان برگزار شد.
 


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در این جلسه گفت: در روزهای سخت کرونایی که زباله‌ها نیازمند دفن بهداشتی هستند، متاسفانه بارها کارشناسان محیط زیست استان در بازدید های خود گزارش دادند که زباله‌ها سوزانده می‌شوند.

 

 

«سید اسدالله هاشمی» تصریح کرد: ضرورت دارد، این روزها  که شیوع ویروس کرونا شدت گرفته، در مبارزه با این ویروس، تمام جوانب به کار گرفته شود و یکی از اقدامات مناسب در این راستا، دفن بهداشتی زباله‌های عفونی است.

 


 وی افزود: متاسفانه در استان مدیریت صحیح پسماند صورت نمی گیرد و بارها مشاهده شده که زباله‌ها و پسماندها بهداشتی دفن نمی‌شود حتی سوزانده می‌شوند که طبق قانون، سوزاندن پسماند جرم است.

 

هاشمی بیان کرد: قرار بود پسماندها زیر خاک دفن و به وسیله آهک از بین بروند، زمین مشخص شد اما پسماند‌های عادی و عفونی یکی شده و سوزانده شدند که این کار هم جرم است.

 

 وی افزود: دفن بهداشتی زباله‌ها در این شرایط کرونایی حیاتی است، طبق ماده ۷ قانون پسماند، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است و خارج از این محدوده در حیطه بخشداران است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از معرفی تعدادی از دهیاران به دادگاه خبر داد و خاطر نشان کرد: گام بعدی، معرفی پزشکان متخلفی است که زباله‌های خود را بی‌خطرسازی نمی‌کنند، ضمن اینکه هشدارهای لازم به بیمارستان‌های «بی‌بی‌ حکیمه» و «امام سجاد یاسوج» نیز داده شده است.

 


در ادامه معاون عمرانی استاندار با اشاره به روزهای حساس و سخت بیماری کرونا گفت: دانشگاه علوم پزشکی نظارت بیشتری داشته باشد و شهرداری‌ها تا حد امکان این وضع را مدیریت کنند.

 

«کیامرث حاجی‌زاده» اظهار کرد: سایت دو‌ پشته دشت‌ روم یکی از کانون‌های خطرآفرین است و اگر به درستی مدیریت نشود نگران‌ کننده و خطر ساز خواهد بود.

 


وی با بیان اینکه دستگاه‌هایی که در جلسه حاضر نیستند، برای عدم حضور در نشست توضیح قانع‌ کننده داشته باشند، اذعان کرد: تسهیلات کارخانه بازیافت زباله دشت‌روم پیگیری می‌شود.

 


حاجی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت زباله‌های عفونی و عادی سایت دو پشته ظرف ۲۴ ساعت آینده ساماندهی شود.

 
کد خبر 1034821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha