حفظ زبان مادری خروجی جشنواره شعر نوج باشد

طالبی اتویی با بیان اینکه زبان اصلی‌ترین بخش فرهنگ بومی است، گفت: متاسفانه زبان مادری ما به سمت و سوی درستی نمی‌رود . حفظ و قوام آداب و رسوم باید هدف جشنواره شعر نوج باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «عین الله طالبی اتویی» امروز(17اسفند) در آئین اختتامیه جشنواره استانی شعر نوج در سوادکوه ( زیراب) با اشاره به وضعیت بد شهرستان سوادکوه در پی شیوع کرونا و افزایش تعداد بیماران کرونایی، بیان کرد: با این تفاسیر توجه به فرهنگ جامعه، دانش، دین، اخلاق، آداب و رسوم بسیار مهم است.

 

فرماندار شهرستان سوادکوه گفت: یکی از ابزارهای حفظ فرهنگ زبان است، این هویت یک ملت است که باید به آن توجه شود، زبان مادری باید شنیده و دیده شود، متاسفانه آداب و رسوم ما در معرض خطر است‌.

 

وی با بیان اینکه زبان اصلی‌ترین بخش فرهنگ بومی است، خاطرنشان شد: متاسفانه زبان مادری ما به سمت و سوی درستی نمی‌رود . حفظ و قوام آداب و رسوم باید هدف جشنواره شعر نوج باشد؛ این کار باید یک سرمایه‌گذاری باشد.

 

طالبی اتویی با اشاره به اینکه امروز در روستاها شاهد تکلم به زبان محلی نیستیم، گفت: این یک آسیب و ایراد است می‌خواهیم فرهنگ و آداب و رسوم ما حفظ شود اولین کار این است که زبان را حفظ کنیم باید این کار را از خانواده آغاز کنیم.

 

وی ادامه داد: نوجوانان ما معنای برخی از جملات محلی را نمی‌دانند، زبان محلی ما در حال فراموشی است که اگر به فراموشی سپرده شود خرده فرهنگ‌ها نیز از بین می‌رود.

 

طالبی اتویی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری فقط نباید اقتصادی باشد چراکه سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ خروجی موثری دارد، نسل جوان باید با فرهنگ و آداب رسوم محلی مازندران آشنا شود در مدارس باید به این موضوع توجه شود.

 

وی گفت: گسترش تکلم مازندرانی به‌ویژه در رسانه‌های اجتماعی موجب حفظ زبان گیلکی که از زمان اشکانیان وجود داشت، خواهد شد.

 

فرماندار سوادکوه به حفظ زبان محلی توسط مرحوم استاد حسن پور این شاعر بومی، اشاره و عنوان کرد: این اشعار سراسر پند است. همچنین مرحوم حسن پور در جهت حفظ محیط زیست فعالیت داشتند.

کد خبر 1035097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha