نشست شورای توسعه فرهنگ قرآن استان خوزستان برگزار شد

نشست شورای توسعه فرهنگ قرآن خوزستان عصر امروز (یکشنبه ۱۷ اسفند) با حضور نماینده ولی فقیه در استان و مسئولان فرهنگی استانی در اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «علی‌حسین حسین‌زاده» عصر امروز (یکشنبه 17 اسفند) در نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی خوزستان اظهار کرد: در سال‌های گذشته برنامه‌هایی مختص ماه رمضان در حوزه قرآن با مشارکت استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌کردیم که یکی از این برنامه‌ها نمایشگاه قرآن بود.

 

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان اضافه کرد: همچنین برنامه‌هایی در صدا و سیما برنامه‌هایی سوای بحث‌های ملی و کشوری، به صورت استانی برای مواقع سحر و افطار دنبال می‌شد که استقبال خوبی از آن صورت می‌گرفت.

 

وی با بیان اینکه در استانداری خوزستان هر کمکی نیاز باشد در بحث ماه رمضان و برنامه‌های قرآنی فراهم می‌کند افزود: مهجوریت قرآن تنها به این معنی نیست که از قرآن فاصله گرفتیم، جامعه‌ای که قرآنی است نباید آمار آسیب‌های اجتماعی در آن بالا باشد باید با این تفکر و تامل ببینیم که مجای کار هستیم.

 

«محمد جوروند» نیز با تبریک فرا رسیدن 18 اسفند سالروز تاسیس کانون‌های مساجد، گزارشی از برگزاری جلسه گذشته این شورا ارائه داد و بیان کرد: در جلسه گذشته بر استمرار این جسات، تلاش جهت بهتر شدن فعالیت‌های قرآنی، ایجاد بانک اطلاعاتی فعالان قرآنی، اولویت بخشی مفاهیم قرآنی، برگزاری جسات تفسیر قرآن و ... تاکید شد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به اینکه ما در حوزه قرآنی نیاز به طرح‌های نو و جدید داریم، طرح‌هایی که بتواند نسل جوان را با مفاهیم قرآنی نه فقط قرائت که آن هم لازم است آشنا کند ادامه داد: جامعه ما مخصوصا قشر جوان پرسش‌های بزرگی دارد اما می‌بینیم که از آنها بهره‌برداری چندانی نمی‌شود و به همین دلیل آنچنان نمی‌توانیم به جوانان و نوجوانان جوابگو باشیم.

 

«مسلم رحیمی» نیز در این جلسه با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی ماه رمضان باید در تمام طول سال استمرار داشته باشد تصریح کرد: یکی از برنامه‌های صدا و سیما برای ماه رمضان سال 1400 برنامه تفسیر قرآن با حضور علما و بزرگان استان است البته رادیو و تلویزیون نیز روزانه یک جزء کامل قرآن پخش می‌کند و 50 تا 60 درصد برنامه‌ها در حوزه قرآنی، مذهبی و دینی است.

 

مدیرکل صدا و سیمای خوزستان ابراز کرد: تقدیر از پیشکسوتان قرآنی، برگزاری مسابقات هفتگی قرآن هر هفته توسط یک دستگاه فرهنگی، برنامه‌های سحر و جمع‌خوانی قرآن در کنار بارگاه علی بن مهزیار و ... از دیگر برنامه‌هایی است که در ماه رمضان برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه بیش از 60 نفر قاری مجوزدار بومی در استان داریم که برای اجرای برنامه‌های قرآنی صدا و سیما از ظرفیت آنها استفاده می‌شود عنوان کرد: ما در حوزه قرآن و اذان هیچ اختیاری در استان نداریم و همه این‌ها زیر نظر شورای عالی قرآن انجام می‌شود.

 

رحیمی خاطر نشان کرد: پیشنهاد می‌شود یکی از نمایندگان شورای عالی قرآن در استان به عنوان عضو ثابت شورای قرآن حضور داشته باشد و به موازات اینکه ما باید پاسخگوی ضبط برنامه‌ها باشیم آنها هم باید پاسخگوی تایید قراء باشند.

 

همچنین «حجت‌الاسلام سید محمدعلی بلادیان» گزارشی از جلسه کارگروه قرآنی با حضور دستگاه‌های مرتبط با قرآن همچون اوقاف و امور خیریه، صدا و سیما، دانشگاه‌، سپاه، آموزش و پرورش ، فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و تبلیغات اسلامی جهت برنامه‌ریزی برنامه‌های ماه رمضان ارائه داد.

 

دبیر قرآنی دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان از برگزاری دوره آموزشی تربیت مربی و استاد تفسیر حوزه علیمه برادران خبر داد و بیان کرد: ثبت‌نام این دوره صورت گرفته و همه کارها انجام شده که برای اجرای آن نیاز به منابع مالی و همچنین افتتاحیه داریم.

 

وی بر ضرورت توجه به وقف قرآنی تاکید کرد و ادامه داد: در خوزستان نیازمند این هستیم که وقف قرآنی را توسعه دهیم و اهتمام ویژه‌ای به آن داشته باشیم به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در ماه رمضان که ماه قرآن است جلسه‌ای با حضور خیرین برگزار و از آنها دعوت شود که در جهت ترویج، پیگیری و توسعه وقف قرآنی اقدام کنند.

 

حجت‌الاسلام بلادیان بر برگزاری جلسات تلاوت قرآن در ماه رمضان در مساجدی که دارای فضای باز هستند تاکید کرد و گفت: تهیه کلیپ‌های قرآنی و مذهبی و توزیع آن در مساجد و ... به منظور ترویج فرهنگ قرآنی و معارف دینی جهت پخش در فضای مجازی، اجرای طرج رصد و پایش حسن قرائت، جنگ قرآنی، برنامه جزء خوانی قرآن و ... از دیگر برنامه‌هایی پیشنهادی است.

 

«حجت‌الاسلام علی فدیعمی» با اشاره به موضوع بانک اطلاعاتی جامعه قرآنی استان اظهار کرد: در این راستا بانک اطلاعاتی ایجاد شده که شامل فیلدهای مختلفی از اساتید، قاریان، حافظان، مفسران، هنرمندان، نویسندگان، خیرین، شهدای قرآنی و ... است و در حال ثبت اطلاعات در این سامانه هستیم و تاکنون قریب به 2 هزار نفر ثبت شدند.

 

مسئول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان افزود: بنا داریم هیئات مذهبی را همچون ماه محرم در ماه رمضان نیز درگیر اجرای برنامه‌‌ها و فعالیت‌های قرآنی به صورت مجازی و حضوری کنیم چرا که از این طریق جوانان زیادی جذب این برنامه‌ها شدند.

 

وی با بیان اینکه قریب به 130 مؤسسه قرآنی و 200 خانه قرآنی در استان داریم که همه این ها به نوعی چه با حمایت ما و چه بدون حمایت ما و چه به صورت ابتکاری فعالیت های مختلفی انجام می‌دهند ادامه داد: اجرای برنامه‌های ختم قرآن به صورت مجازی و حضوری، مسابقه حفط سوره‌های منتخب قرآن، تفسیر مجازی قرآنی توسط اساتید، محافل قرآنی، تصحیح قرائت نماز، مسابقات قرآنی مفاهیم، توزیع بسته‌های معیشتی، مسابقات کتابخوانی و برگزاری مسابقه پیامکی از طریق صدا و سیما، تلاوت آنلاین قرآن، تولید و نشر کلیپ‌های کوتاه و ... از جمله برنامه‌هایی است توسط این سازمان انجام می‌شود.

 

«حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز» نیز با اشاره به اینکه اوقاف و امور خیریه در زمینه قرآنی فعالیت‌های خوبی دارد بیان کرد: تمام داورهای بومی ما در استان همه کددار هستند و در عرصه بین‌المللی فعالیت‌ می‌کنند هم در حفظ، قرائت، تواشیح و اذان و همه این‌ها ثبت شدند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان یاد آور شد: انتظار می‌رود اداره قرآنی در سطح استان ساخته شود که زمین آن مهیا است و اگر اعتبار آن تامین شود می‌توانیم این اداره را احداث کنیم و دغدغه کمتری در این عرصه خواهیم داشت.

 

کد خبر 1035141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha