غارت فرهنگ در فضای مجازی توسط سلبریتی ها

ابهری گفت:برخی از الگوهای شبکه های اجتماعی سلبریتی های خارج نشین هستند که متاسفانه برخی از آن ها به تازگی به کشورهای خارجی مهاجرت کرده اند که به غارت فرهنگ و تربیت فرزندان ما کمر همت بسته اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، تاثیر شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی مردم غیرقابل انکار است. «هردم از این باغ بری می رسد» مصداقی از شبکه های اجتماعی است که هر روز با یک پدیده و اتفاق آشنا می شویم و شاید در ابتدا عجیب به نظر بیاید اما به تدریج آن سبک و سیاق با زندگی ما عجین می شود و به یک رویداد عادی تبدیل می شود. فضای مجازی دارای فرصت های زیادی است که می توان از آن در زندگی استفاده کرد اما نباید از تهدیدات آن غافل شد. چون جذابیت های غیر کاربردی اینستاگرام از جذابیت های کاربردی آن بیشتر است و لذا باید از فرصت های بیشتر استفاده کرد و تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد.

در یکسال اخیر با مجازی شدن آموزش ها سن استفاده از فضای مجازی بسیار پایین آمده است و این خود زنگ خطری برای جامعه است  و چون هیچ آشنایی با تاثیرات فضای مجازی ندارند و بیشتر تاثیر می پذیرند.

 

در همین ارتباط با «مجید ابهری» آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید:

 

درباره تاثیر شبکه های اجتماعی در سبک زندگی افراد بفرمایید؟

پیش از ورود هر فناوری به جامعه باید فرهنگ کاربردی و معیارهای رو به رو شدن با آن را به افراد جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان آموزش داده شود. در غیر اینصورت تهدیدات و تاثیرات منفی آن در زندگی افراد بیشتر از فرصت های آن خواهد بود.

فضای مجازی را باید در نظر بگیریم که همچون یک ویروس وارد جامعه شد و در حالی که با ظهور آن در جوامع آمریکایی و اروپایی باید جامعه ما آمادگی های لازم فرهنگی را داشت اما متاسفانه دچار غافلگیری شدیم.

فضای مجازی ابزار خوبی برای ارتباط و به روز آمدی دانش است اما متاسفانه 80 درصد از کاربران آن در جامعه از ابعاد منفی و غیرکاربردی این فضا استفاده می کنند. نوجوانان و جوانان با استفاده از شبکه های اجتماعی با افرادی که ناشناس هستند سطح فرهنگی، سوادی و تربیتی آن شخص را نمی شناسند و نمی دانند  ارتباط برقرار می کنند.

تاثیر چشمگیر شبکه های اجتماعی در زندگی مردم قابل انکار نیست.در برخی از موارد شاهد آثار ویرانگر آن هستیم.

چرا شبکه های اجتماعی تا این  میزان تاثیر دارند؟

الگو برداری از شبکه های اجتماعی بسیار زیاد است. اخیرا کلیپی از گروگانگیری دختری پخش شد که در نهایت این گروگانگیری سوپرایزی برای تولد بود. به نظرم آن دختر در آن لحظه یک سکته کوچک کرد این تقلید و الگو برداری از یک کلیپ خارجی بود.

برخی از الگوهای شبکه های اجتماعی سلبریتی های خارج نشین هستند که متاسفانه برخی از آن ها به تازگی به کشورهای خارجی مهاجرت کرده اند که به غارت فرهنگ و تربیت فرزندان ما کمر همت بسته اند.

نقش خانواده ها و نهادها متولی چیست؟

خانواده ها به علت گرفتاری های مالی و اقتصادی فرصت کمتر و حوصله چندانی برای تربیت ندارند. باید نظام آموزشی کشور دانش آموزان را از  خطرات شوم این فضای مجازی آگاه سازند.اجازه ندهند ویروس های فرهنگی به جان فرزندان ما بیفتد.

متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا آموزش های مدارس نیز مجازی شد و دانش آموزان گوشی به دست شده اند و باموارد غیراخلاقی نیز آشنا شدند. باید تهدیدات را برای دانش آموزان به فرصت تبدیل کرد و نمی توان با ایجاد موانع یا فیلتر با این موضوع برخورد کرد.

باید برای تبدیل تهدیدات به فرصت ها چه کرد؟

باید همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند در فضای مجازی حضور قدرتمند داشت.با همان ابزاری که آن ها ساخته اند پاسخگوی حملاتشان بود. باید متولی فرهنگ جامعه سازمان ها و نهاد ها با استفاده از نظرات کارشناسی،جامعه شناسان، روانشناسان، آسیب شناسان اجتماعی اقدام به ایجاد اتاق فکر کرده تا تدابیر و برنامه های مناسب با ذائقه نوجوان و جوانان تهیه شود.

کد خبر 1035735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha