فرآیند ثبت‌نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر آغاز شد

قاسم‌نژاد از آغاز فرآیند ثبت‌نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر خبر داد و گفت: داوطلبان به مدت ۷ روز از ۲۰ تا ۲۶ اسفند می‌توانند نسبت به انجام این کار اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «محمود قاسم‌نژاد» شامگاه (سه‌شنبه 19 اسفند) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که به بررسی انتخابات شوراها و میان دوره‌ای مجلس اختصاص داشت اظهار داشت: داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر از امروز به مدت هفت روز یعنی از تاریخ 20 تا 26 اسفند می‌توانند نسبت به انجام این کار اقدام کنند.

 

رییس ستاد انتخابات گیلان اهمیت برگزاری انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد:‌ ما از چند منظر شامل نگاه قانون اساسی که برای ما فصل‌الخطاب است از حیث سیاسی، از بعد دینی و شرعی و از نگاه ملی می‌توانیم اهمیت و جایگاه انتخابات را بررسی و تحلیل کنیم.

 

معاون سیاسی و امنیتی استاندار گیلان با بیان اینکه در فرمایشات بنیان‌گذار نظام اسلامی و بزرگان دیگر اهمیت انتخابات تحلیل شده است تصریح کرد: در فصول مختلف قانون اساسی به موضوع انتخابات و حق ملت در اداره کشور و سرزمینشان اشاره و در فصول یکم، ششم، پنجاه و شش و اصل صدو چهارده آن بر این امر تاکید شده است.

 

قاسم‌نژاد حضور مردم در انتخابات را از حیث سیاسی نشان دهنده آگاهی و شعور سیاسی مردم در انتخابات دانست و اضافه کرد: از حیث ملی هم حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات نشانه حیات، سربلندی و عزت ملت است و به لحاظ دینی و شرعی هم حضور آحاد مردم در انتخابات به عنوان یک وظیفه مهم شمرده شده است.

 

وی با اعلام این خبر که از امروز چهارشنبه فرآیند نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر آغاز می‌شود ابراز داشت: با فرمانی که وزیر کشور روز 18 اسفند صادر کرد به استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌های سراسر کشور روند شروع انتخابات شوراهای شهر  اعلام شد و از امروز 20 اسفند تمام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر می‌توانند به مدت 7 روز از 20 تا 26 نسبت به این کار اقدام کنند.

 

رییس ستاد انتخابات استان گیلان شیوع ویروس کرونا، اهمیت سلامت مردم و تمهیداتی که وزارت کشور اندیشیده است را مورد اشاره قرار داد و گفت: سه روش برای نام‌نویسی داوطلبان به صورت الکترونیکی اعلام شده است و داوطلبان می‌توانند از طریق اپلیکیشن موبایلی، نسخه ویندوز، حضور در دفاتر پیشخوان دولت و نهایتا مراجعه حضوری اقدام نمایند.

 

معاون سیاسی و امنیتی استاندار گیلان با تاکید بر اینکه اپلیکیشن ثبت نام داوطلبان شوراهای شهر از طریق موبایل باید از پرتال وزارت کشور به آدرس entekhabat.moi.ir دانلود شود افزود: داوطلبان احتمالی در اپلیکیشن مورد نظر موبایلی از سرشماره سه هزار و 70 تا 3 هزار و 78 می‌توانند جهت ثبت‌نام ورود کنند.

 

قاسم‌نژاد با بیان اینکه اگر برای داوطلبانی که از راه‌های مختلف اشاره شده ثبت‌نام کردند پیامک ارسال نشد می‌توانند مراجعه حضوری داشته باشند افزود: نکته قابل ملاحظه در اینجا این است که در روش ثبت‌نام اپلیکیشن موبایلی و سایر روش‌های غیرحضوری حتما این فرآیند باید توسط شماره همراه داوطلب شرکت در انتخابات شوراهای شهر برای امر احراز هویت انجام شود.

 

وی مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام حضوری و غیرحضوری داوطلبان عضویت در شوراهای شهر را برشمرد و اذعان کرد: اصل یا تصویر شناسنامه، کارت ملی، یک قطعه عکس و مدارک تحصیلی از جمله این موارد هستند علاوه بر این شوراهای شهرهای زیر 20 هزار نفر هم نیاز به مدرک فوق‌دیپلم و برای شهرهای بالای 20 هزار نفر باید مدرک لیسانس ارائه شود. 

 

رئیس ستاد انتخابات استان گیلان در مورد اینکه فرآیند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان عضویات در شوراهای شهر چه موقع آغاز می‌شود هم تصریح کرد: به محض اینکه ثبت نام داوطلبان در سامانه ثبت شد از طریق فرمانداری‌ها و پس از تشکیل هیئت‌های اجرایی از تاریخ 23 اسفند 99 تا 21 فروردین 1400 به مدت 29 روز مبادرت به بررسی صلاحیت داوطلبان شوراهای اسلامی شهر می‌شود.

 

معاون سیاسی و امنیتی استاندار گیلان با بیان اینکه طبق ماده 51 و 52 آئین نامه اجرایی انتخابات، بررسی صلاحیت داوطلبان از تاریخ 26 اسفند 99 تا 7 اردیبهشت 1400 به مدت 44 روز توسط هیئت‌های نظارت انجام می‌شود گفت: در مورد انتخابات ریاست جمهوری، میان دوره‌ای مجلس و شوراهای اسلامی روستا هم اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام می‌شود.

 

قاسم‌نژاد با اشاره به اینکه در 8 اردیبهشت 1400 فرمانداری شهرستان‌ها مراتب تایید و یا رد صلاحیت داوطلبان عضویت در شوراهای شهر را اعلام می‌کنند اظهار داشت: پس از این تاریخ اگر داوطلبان اعتراضی داشته باشند می‌توانند مراتب اعتراض خود را به هیئت نظارت استان جهت بررسی اعلام کنند.

 

وی مهم‌ترین مظاهر تخلفات انتخاباتی از منظر قانون و مرجع رسیدگی به این تخلفات را برشمرد و خاطرنشان کرد: خرید و فروش رأی، رأی دادن با شناسنامه جعلی، تقلب در رأی گیری و شمارش آرا، دخالت در امر انتخابات با سمت مجهول از مصادیق تخلفات انتخاباتی محسوب می‌شود و مرجع رسیدگی به تخلفات هم مرجع قضایی است.

کد خبر 1036279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha