مراسم بزرگداشت تاسیس کانون های مساجد با تجلیل از برترین های فهما برگزار شد

امروز ۲۰ اسفند مراسم بزرگداشت بیست و هشتمین سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان در سالن کنفرانس این اداره کل و با تجلیل از برترین های فهما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، امروز ۲۰ اسفند مراسم بزرگداشت بیست و هشتمین سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان در سالن کنفرانس این اداره کل و با تجلیل از برترین های فهما برگزار شد.

 

«حسین اسحاقی» در این مراسم، گفت: امروز کانون های فرهنگی هنری مساجد به یک درخت تنومند در عرصه فرهنگ و هنر کشور تبدیل شده اند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان با بیان این مطلب که ۲۷ سال از سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد می گذرد، اظهار کرد: ما امروز با یک شبکه عظیم و گسترده از فعالیت های فرهنگی و هنری در کشور در مکانی به نام کانون های فرهنگی هنری مساجد مواجه هستیم.


وی بیان کرد: مساجد از صدر اسلام تاکنون دارای کارکردهایی همچون اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و ... بوده است.


اسحاقی هدف اصلی از تشکیل کانون های مساجد را تربیت هنرمند متعهد دانست و عنوان کرد: وظیفه این نهاد مهم در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری، کشف استعدادها، پروش آنها و ارائه این استعدادها به جامعه است.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان خاطر نشان کرد: از ابتدای تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد چندین طرح بزرگ و عظیم در سطح کشور اجرا شده از جمله طرح تلاوت نور که تقریبا در تمامی مساجد کشور در حال اجرا است و می توان گفت؛ این طرح در مساجد نهادینه شده است.


وی افزود: یکی دیگر از برکات کانون های مساجد اجرای روزانه تفسیر قرآن کریم و بهره مندی از مدیران است که با اخلاص و بدون هیچ توقعی عاشقانه در این کانون ها فعالیت می کنند.


اسحاقی با اشاره به این که کانون های مساجد در دولت تدبیر و امید رونق چند برابری گرفته اند، ابراز کرد: به تازگی اساسنامه کانون های مساجد کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی ثبت شده و کانون های مساجد دارای سیستم شده اند و روز به روز شرایطی فراهم می شود تا کانون های مساجد کارکرد بهتری را در کشور داشته باشند.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان با بیان این مطلب که ظرفیت دستگاه های فرهنگی در کشور بسیار بالا است، اظهار: یکی از این ظرفیت های بالا، کانون های فرهنگی هنری مساجد است، در جنوب استان بیش از ۵۰۰ کانون فرهنگی هنری  داریم که ظرفیت بسیار خوبی برای فعالیت در عرصه های فرهنگی، هنری است و امیدواریم این کانون ها بتوانند کارکردها و ظرفیت های خود را بالا ببرند.


وی خاطرنشان کرد: ما می توانیم در کانون های مساجد جنوب کرمان با توجه به نیاز منطقه فعالیت های موثری انجام دهیم، اخیرا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان در حال پیگیری طرحی تحت عنوان طرح آمایش فرهنگی جنوب کرمان است.


اسحاقی عنوان کرد: پس از نهایی شدن این طرح در اختیار کانون ها قرار داده می شود تا آنها بر اساس مطالعه ای که در طرح آمایش فرهنگی جنوب کرمان انجام گرفته، فعالیت کنند.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان تصریح کرد: طرح آمایش فرهنگی جنوب کرمان یک اتفاق مبارکی برای این منطقه است و پژوهشگران و محققان متعددی در این طرح کار کرده اند و ان شاءالله بزودی از آن رونمایی می شود.

 

 

کانون های مساجد براساس اولویت های عمومی تخصصی و ویژه فعالیت کنند

 

 

وی با اشاره به این که فعالیت های کانون های مساجد باید دارای ۳ نوع اولویت بندی باشد، تصریح کرد: این اولویت ها شامل برنامه های عمومی، تخصصی و ویژه است و مدیران کانون های مساجد باید براساس این اولویت ها تلاش و فعالیت کنند.


اسحاقی اولویت های عمومی را فعالیت های قرآنی و  نهج البلاغه برشمرد و تاکید کرد: برنامه تخصصی شامل فضای مجازی، سواد رسانه، تحکیم بنیان خانواده و کتاب است.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان فعالیت ویژه را ترویج مکتب حاج قاسم قلمداد کرد و افزود: یکی از مباحث مهمی که باید در دستور کار فعالیت کانون های مساجد قرار گیرد، ترویج  مکتب حاج قاسم است چرا که شهید سلیمانی حق بزرگی بر گردن مردم جنوب کرمان دارد و ترویج مکتب این شهید در واقع ادای دِین ما نسبت به شهدای صدر اسلام، شهدای جنگ تحمیلی و به ویژه سردار سلیمانی است.


وی خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از اهداف اصلی مکتب حاج قاسم است که باید در اولویت  باشد و ما نیز در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان در همه برنامه ها پیوست ایثار و شهادت داریم.

 

 

کانون های مساجد برای حضور حداکثری مردم در انتخابات تلاش کنند


 

اسحاقی با اشاره به در پیش بودن انتخابات ۱۴۰۰، اظهار کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب کرمان با توجه به ظرفیت شبکه ای که دارند باید برای حضور حداکثری مردم در انتخابات تلاش کنند.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان با تاکید بر این که در انتخابات جناح های سیاسی مهم نیستند، عنوان کرد: هر فردی که وارد عرصه انتخابات می شود مورد تائید نظام جمهوری اسلامی است.


وی اظهار کرد: مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد برای ایجاد شور انتخاباتی می توانند در صورت احساس توانمندی برای شوراهای اسلامی شهر و روستا کاندیدا شوند.


اسحاقی با اشاره به نقش فضای مجازی در افزایش میزان مشارکت سیاسی، ابراز کرد: ما باید برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و اطاعت از فرامین رهبری اقدام کنیم.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان تصریح کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد باید با تولید محتوا موجب دلگرمی مردم و حضور حداکثری آنها در انتخابات شوند.
 

 

تجلیل از برترین های فهمای جنوب کرمان 
 

«مجید خوبی زاده» در این مراسم، ضمن عرض خیرمقدم و تبریک ۱۸ اسفند، گفت: امروز از کانون های فرهنگی هنری برتر اول تا سوم شهرستانی و استانی و نیز ۳ رابط برتر فهما تجلیل شد.


مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان افزود: برای پیشبرد برنامه های کانون های مساجد شبکه ای از رابطین فهما تشکیل شده است و بر همین اساس در جنوب کرمان ۲۴ رابط فهما در طرح ملی ایران قوی همکاری داشته که امروز از ۳ رابط برتر که بیشترین همکاری را با ما داشته اند تجلیل شد.


وی بیان کرد: سال گذشته در اولین رویداد ملی فهما بچه های مسجدی فعالیت های خود را در سامانه بچه های مسجد بارگزاری کرده و امسال نیز در دومین رویداد ملی فهما که در قالب طرح ملی ایران قوی اجرا شد بچه های مسجدی فعالیت ها و برنامه های خود را در این سامانه بارگزاری کردند.


خوبی زاده اظهار کرد: کانون های فرهنگی هنری در طرح ملی ایران قوی در ۳ شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری و ۱۲ رواق نور، کتاب، رسانه، سرود، فیلم، نمایش، ترنج، قلم، کارآفرینی، فن آوری، دانش و همدلی فعالیت کردند.


مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان اضافه کرد: علی رغم محرومیت ها و مشکلات پیش روی کانون های مساجد جنوب کرمان در اجرای طرح ملی ایران قوی اما خوشبختانه ۵ کانون فرهنگی هنری به مرحله نیمه نهایی داوری این طرح ملی راه یافتند.


وی خاطرنشان کرد: جنوب کرمان دارای ۵۰۰ کانون فرهنگی هنری است که از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵۱ کانون فرهنگی هنری مجوز الکترونیکی دریافت کرده اند و بر اساس درخواست ائمه جماعت و یا مسئول هیئت امنای مساجد، ۱۵ درخواست تاسیس کانون فرهنگی هنری ثبت شده است.


خوبی زاده عنوان کرد: یکی یگر از برنامه هایی که امسال شروع شده است و می تواند ماندگار شود، طرح ملی سه شنبه های تکریم است که با تجلیل از خانواده های معظم شهدا، ایثارگران و نخبگان مسجدی برگزار می شود.


مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان تصریح کرد: در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی طرح شنبه های کتاب و کتابخوانی در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد بسته به شرایط کرونایی حضوری و یا مجازی در حال برگزاری است.

وی با بیان این مطلب که ۲ برنامه نیز توسط ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان به طور ویژه دنبال شد، افزود: طرح نهج البلاغه خوانی که با هدف آشنایی با این کتاب ارزشمند و ترویج معارف نهج البلاغه اجرا شد و بر همین اساس ۲۰ گروه مجازی تشکیل شده و ۳۰۰ نفر از مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد در این برنامه شرکت کردند.


خوبی زاده عنوان کرد: از آنجایی که تاکنون این طرح نتایج مطلوبی در بر داشته است بنابراین دانشگاه علوم پزشکی، بسیج و سپاه نیز به دنبال اجرای طرح نهج البلاغه خوانی هستند.


مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان اظهار کرد: طرح خیرات قرآن خیراتی ماندگار یکی دیگر از برنامه های این ستاد است که با هدف تامین قرآن مورد نیاز مساجد و منازل فاقد قرآن کریم برگزار شد و در همین راستا با استفاده از ظرفیت خیرین ۲ هزار و ۵۰۰ جلد ویژه منازل، ۵۰۰ مفاتیح و یکهزار جلد قرآن کریم در بین کانون های فرهنگی هنری مساجد مناطق محروم توزیع شد.


وی در خاتمه یادور شد: پیک کتاب رسان طرح و ایده ای ابتکاری از سوی کانون فرهنگی هنری مصباح جیرفت با هدف معرفی کتاب و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ارائه شد و این کانون فرهنگی هنری این ایده را به صورت فیلم درآورده و با حضور در جشنواره عمار، موفق به کسب رتبه برتر شد.

کد خبر 1036493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha