توزیع ۵۰۰ هزار اصله نهال رایگان در گیلان به مناسبت هفته منابع طبیعی

اختری از توزیع ۵۰۰ هزار اصله نهال رایگان در گیلان به مناسبت هفته منابع طبیعی خبر داد و گفت: طبق قانون از ابتدای سال ۱۴۰۰ طرح مدیریت پایدار جنگل های هیرکانی اجرایی می‌شود.

«میرحامد اختری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با بیان اینکه طرح تنفس جنگل‌ها از اواخر سال 96 و ابتدای سال 97 شروع و طبق اجرای این قانون، بهره‌برداری در جنگل‌های هیرکانی به شکل کامل متوقف شد اظهار داشت: طبق قانون از ابتدای سال 1400 طرح مدیریت پایدار جنگل های هیرکانی اجرایی می‌شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در مورد اینکه به غیر از این دستگاه چه نهادهای دیگری در زمینه حفظ و نگهداری منابع طبیعی و انفال مسئول هستند و همکاری می‌کنند عنوان کرد: منابع طبیعی با سازمان‌هایی مانند محیط زیست همپوشانی‌هایی را در این زمینه و در مناطق چهارگانه اعم از تالاب‌ها دارد.

 

وی عملیات پایش ماهواره‌ای در اراضی ملی را راهکاری برای حفاظت بهتر به ویژه در بحث آتش‌سوزی جنگل‌ها دانست و عنوان کرد: عملیات پایش ماهواره‌ای به ما امکان بررسی میزان تخریب و تصرف و  تغییرکاربری را در اراضی جنگلی می‌دهد و برای امر اطفای سریع‌تر جنگل‌ها هم مثمرثمر است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها عملیات پایش 24 ساعته مناطق جنگلی را با کمک پژوهشگاه هوا فضا انجام می‌دهد افزود: دفتر مهندسی و مطالعات از سازمان مرکزی به خوبی عملیات رصد را انجام می‌دهد و برای آتش‌سوزی در جنگل‌ها نقشه‌های پیش‌آگاهی هم تهیه می‌شود.

 

اختری به طرح آزادسازی نوار ساحلی هم اشاره کرد و با بیان اینکه این طرح اجرا شده و هم‌اینک هم در حال اجرا است افزود: ما در شهرستان‌هایی مانند آستارا این کار را انجام دادیم و تقریبا به صورت خیلی خوبی هم اجرا شده از طرفی قسمتی از ساحل هم در اختیار سازمان منطقه آزاد انزلی قرار دارد و از وظیفه‌مندی ما خارج شده است.

 

وی با بیان اینکه در یازده ماهه امسال هم از تصرفات ساحلی بسیار زیادی در استان گیلان جلوگیری شده اضافه کرد:‌ علاوه بر این‌ها 39 هکتار هم در شهرستان‌های مختلف استان گیلان رفع تجاوز و 12 فقره هم اجرای احکام قضایی در مناطق ساحلی گیلان با مساحت حدود پنج هکتار انجام شد که بسیار حائز اهمیت است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با تاکید بر اینکه اگر باز هم تصرفی در اراضی ساحلی مشاهده شود حتما با هماهنگی قضایی رفع تصرفات انجام می‌شود افزود: تصرفاتی که در زمان حال انجام می‌شود دستگاه ما پس از مشاهده تخلفات نسبت به رفع تصرف اقدام می‌کند.

 

اختری تصرفاتی که در برخی سواحل استان گیلان از قدیم انجام شده و پرونده‌های آنان هم باز است را هم مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: همچنان در اراضی ساحلی ما یکسری تصرفاتی وجود دارد از طرفی موضوعات مربوط به این تخلفات هم‌اینک توسط دستگاه‌های ذیربط در حال پیگیری است.

 

کد خبر 1036514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha