مبعث روزاحیا مکارم اخلاق نبی اعظم است

استاد حوزه علمیه گفت: مبعث روزی است که خداوند پیامبر را مبعوث می‌کند که مکارم اخلاق را احیا کنند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام «میثم علی‌پناه» امروز به مناسبت عید مبعث رسول گرامی اسلام(ص) در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به سخنرانی پرداخته و گفت: خداوند متعال بر سایر نعمت‌های خود بر انسان‌ها منت نگذاشته است اما بر نعمت بعثت بر مومنان و خوبان عالم منت گذاشته است.

وی درباره علت منت گذاشت برای بعثت‌، عنوان کرد: اگر استقامت همراه با صبر عظیم پیامبر(ص) در هدایت مردم نبود امروز ما مسلمان نبودیم، ایشان ۲۳ سال انواع تحریم‌ها، فحاشی و شکنجه‌های روحی و روانی را تحمل کردند اما هیچ وقت مردم را نفرین نکردند. هیچ پیامبری به اندازه ایشان اذیت نشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه چرا باید پیامبر(ص) این همه زجر و رنج بکشند، اظهار کرد: رسول گرامی اسلام جان خود را برای هدایت مردم می‌گذاشتند، همه مصایب را به جان خریدند که مردم با اخلاق الهی متخلق شوند.

حجت‌الاسلام علی‌پناه بیان کرد: هر کس  که با خانواده خوش‌اخلاق نباشد او از نظر اسلام مسلمان نیست، پیامبر(ص) کوچکترین آزار به کسی نداشتند، ایشان به بچه‌ها سلام می‌کردند.

وی با استناد به آیه‌ای از قرآن کریم مبنی بر اینکه خداوند پیامبر(ص) را به خلق عظیم معرفی می‌کند، ابراز کرد: پیامبر(ص) به عیادت جوان یهودی ‌می‌رفتند که او خطاب به ایشان دشنام می‌دادند، همین امر سبب شد که جوان یهودی هنگام مرگ مسلمان شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در ۴۲ سال انقلاب تجربه شد هر کجا به جوانان اعتماد کردیم و به آنها مسئولیت دادیم بسیار عالی کار کردند، سرداران رشید سپاه اسلام همه جوان بودند در سپاه امام زمان(عج) هم همه جوان هستند، ‌به آنها اعتبار بدهیم، امروز اخلاق نبوی در بین ما کمتر و حلقه مفقوده جامعه ما است.

حجت‌الاسلام علی‌پناه با بیان اینکه مبعث روزی است که خداوند پیامبر را مبعوث می‌کند که مکارم اخلاق را احیا کنند، عنوان کرد: مباحث اخلاقی در مصادیق، تکلیف انسان را روشن می‌کند، مهمترین حوزه که باید در آن اخلاق مصداقی بحث شود حوزه خانواده است.

وی افزود: آیت الله مجتهدی درباره رفتار با خانواده می‌فرمودند عادل‌ترین امام جماعت کسی است که خانواده او در نماز به او اقتدا کنند،‌ علمای ربانی و ملکوتی فرزندان خوب تربیت می‌کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبر(ص) در زندگی شخصی خود با همسران و فرزندان خود بهترین بودند، اظهار کرد: آیا در حوزه خانواده تلاش کردیم که از پیامبر(ص) پیروی کنیم، از روایات فهمیده می‌شود بزرگترین حق‌الناس در قیامت حق خانواده است.

حجت‌الاسلام علی‌پناه بیان کرد: حضرت زهرا(س) طوری با همسر خود برخورد کرده بودند که امیرمومنان امام علی(ع) کنار قبر ایشان گریه می‌کردند و می‌فرمودند بعد از شما زندگی دنیا بر من بسیار سخت است.

وی ادامه داد: در روایت است زنی که به سوخلق و نداری شوهر رضایت دهد در قیامت بدون حساب وارد بهشت می‌شود، مبعث یادآوری این نکته است که پیامبر ۲۳ سال زجر کشیدند تا ما اخلاق انسانی پیدا کنیم.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: امام راحل همواره به خانواده‌ها می‌فرمودند با یکدیگر سازگار باشید، والدین بچه های ما آنگونه که ما اراده می‌کنیم نخواهند شد بلکه آنگونه که ما هستیم می شوند، تلاش کنیم با اقتداء به سیره پیامبر(ص) تاثیرگذارترین معلم اخلاق برای فرزندان خود باشیم.

 

کد خبر 1036744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha