رسالت حضرت محمد(ص) به کمال رساندن فضیلت های اخلاقی بود

حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه رسالت پیامبر اسلام به کمال رساندن فضیلت های اخلاقی بود گفت: خداوند نقطه کمال انسانی را به امت اسلامی عرضه کرد و ما باید قدر این نعمت را بدانیم.

حجت الاسلام «محمد محمدیان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان عید مبعث را گرامی داشت و اظهار کرد: بنا بر احادیث معروف، رسول اکرم(ص) خود در مورد علت مبعوث شدنش به رسالت فرمود: «خداوند من را برای اینکه فضیلت های اخلاقی را به کمال خودش برسانم به رسالت برگزید».

امام جمعه سنگر با اشاره به اینکه فضیلت های اخلاقی یعنی وجه متمایز انسان ها با حیوانات و فرشتگان الهی،  بیان کرد: متجلی شدن صفات پروردگار در وجود زمینی انسان را فضیلت اخلاقی می گویند.

وی افزود: در ظاهر شاید در انسان محدودیت هایی دیده می شود اما از جهت معنوی چون رنگ و بوی الهی دارد و جنس آن خدایی است می تواند تمام صفاتی که خداوند از رحمانیت، کمال، نورانیت و.. دارد در دلش، متجلی شود.

حجت الاسلام محمدیان تصریح کرد: تا کسی خودش بالاترین مکارم اخلاقی و انسانی را نداشته باشد خداوند متعال ماموریت عظیم تربیت و پرورش انسانی که خلیفه الله است را به او واگذار نمی کند.

*خداوند در تربیت انسان بسیار هزینه کرده است
وی با بیان اینکه خداوند در تربیت انسان خیلی هزینه کرد زیرا وقتی انسان خلق شد دشمنی شیطان با او سر گرفته شد گفت: برای این انسان، باید کسی مربی باشد که دارای کمالات معنوی و اخلاقی است، از این رو در اوایل بعثت پیامبر آیه ای نازل شد که می فرماید«پیامبر در کنار اخلاق نیکو دارای خلقی عظیم است».

امام جمعه سنگر اضافه کرد: حضرت محمد(ص) در جوانی وقتی تجارت می کرد به «محمد امین» مشهور بود یعنی قبل از آمدنش به اسلام و در زمان جاهلیت، مردم جاهل قریش این شخصیت را که نوجوانی بیش نبود انسانی امین، راستگو و امانتدار می‌شناختند.

وی ادامه داد: حضرت محمد(ص)  وقتی در تجارتی سود کلان کرد، تمام سودش را بین فقرای مکه تقسیم کرد و... این اخلاق که انسان احساس نوعدوستی به همنوعانش را داشته باشد، بسیار نیکو و پسندیده است. 


حجت الاسلام محمدیان یادآور شد: قبل از بعثت و اواخر تکامل این انسان(پیامبر اکرم) که خلیفه الله بود و قبل از نزول وحی برنامه حضرت محمد(ص) این بود که بالای کوه حراء می رفت و در آنجا با خداوند متعال مناجات کرده و از آنجا به آیات الهی نگاه می کرد.

* به راحتی از کنار آیات الهی نگذرید
وی با تاکید بر اینکه ما در آیات قرآن کریم توصیه داریم که از کنار آیات الهی به راحتی نگذرید تصریح کرد: آیات خدا نشانه های خداست که زیبایی، جلال و جمال خداوند همه متبلور هستند و حتی اگر کسی در درون خودش(چشم، دست، روح و روان و جان) این آیات و نعماتی که خداوند به او داده را مشاهده کند می تواند خدا را ببیند.

حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه نمی توان منکر خدا شد اظهار کرد: برای انسان هایی که اهل تفکر هستند نشانه های زیادی برای دلیل خدا وجود دارد.

وی تصریح کرد: پیامبر اکرم با تفکر در این آیات الهی و نظر به نشانه های خداوند متعال، کم کم در وجودش  خشوع و خضوع در مقابل پروردگار متعال رشد و تکامل پیدا کرد و جوانه‌های اخلاق الهی در او متبلور شد و وقتی در آن زمانه نگاه می کردی شخصی عالم تر و با کرامت تر از حضرت محمد(ص) مشاهده نمی شد.

* بهترین زمان برای اصلاح انسان تا سن چهل سالگی است
حجت الاسلام محمدیان افزود: یک درس اخلاقی و تربیتی که در روایات آمده این است که بدانیم بهترین ایام برای اصلاح انسان تا سن چهل سالگی است که می تواند حرص، طمع، حسد و چشم چرانی، قلب ناپاک، ذهن آلوده و تمام رذائل اخلاقی را از خودش دور کند، زیرا اگر تا آن سن این رذایل را از خود دور نکند بعد از ۴۰ سالگی دیگر نمی تواند به راحتی این وضعیت را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه حضرت محمد(ص) وقتی به چهل سالگی رسید خداوند متعال به قلب ایشان نظر کرد و دید بهترین قلبی که روی این عالم است از وجود این انسان نازنین است که خاضع ترین، خاشع ترین قلب را دارد، ادامه داد: خداوند همینطوری نخواست چیزی را به کسی عنایت کند، همانگونه که می دانیم ائمه معصومین ما در طول حیات مبارک خود از همه بیشتر سختی کشیدند و امتحان شدند، البته امتحان اهل بیت با ما فرق می کند زیرا امتحان او برای این است که من و شما ببینیم که اولیای الهی هم مصائب دنیا را می کشند پس ما هم باید کشیدن این سختی را تحمل کنیم.


*امتحانات الهی باعث رشد و مرتبه بالای ما نزد خداوند می شود
حجت الاسلام محمدیان اضافه کرد: اگر چه اهل ایمان باشم این امتحانات باعث رشد و مرتبه بالای ما نزد خداوند می شود ولی اگر اهل ایمان نباشیم هم در دنیا معذب هستم و هم در آخرت مورد عذاب قرار می گیرم.

وی با بیان اینکه کسی که بتواند قلب خودش را تربیت کند و نور خدا به آن متجلی شود خداوند متعال نیز درهای آسمان را به سوی وجود نازنین او باز می کند گفت: از این رو وقتی وجود پیامبر عظیم الشأن اسلام به ملکوت خدا در آسمان نگاه کرد خداوند نیز به ملائکه خود اذن داد که بر این وجود نازل شوید زیرا این وجود ظرفیت مشاهده و هم کلامی با فرشتگان را دارد و جبرئیل بر پیامبر نازل شد و عرضه داشت بگو «إقرا بسم ربک الذی خلق...».

* قدردان رسالت پیامبر اسلام در تعلیم فضایل اخلاقی باشیم

حجت الاسلام محمدیان در ادامه با گرامیداشت ایام بعثت گفت: باید بدانیم که خداوند متعال به ما چه مرحمتی فرمود که حضرت محمد(ص) را مبعوث کرد تا فضایل اخلافی را در جامعه رشد دهد و ما باید قدر این نعمت را بدانیم.

امام جمعه سنگر اذعان کرد: نقطه کمال انسانی را خداوند به امت اسلامی عرضه داشت ولی ما به آن توجه ای نمی کنیم و بعضی وقت ها از این نعمت غافل هستیم.

وی با انتقاد بر اینکه انسان تا بیمار نشود قدر سلامتی و تا تاریکی نباشد قدر روشنایی را نمی داند، افزود: حضرت امیرالمومنین(ع) می فرماید «اگر می خواهید بدانید پیشرفت و رشد چیست باید ببینیم اگر این امر نبود چه اتفاقی می افتاد و چگونه قدر آن را باید بدانیم، اگر می خواهید به قرآن متمسک شوید و قدر قرآن را بدانید که خداوند چه نعمتی به ما داده است باید ببینیم کسانی که از آن پیروی نکردند و آنرا کنار گذاشتند چه بر آنها گذشته است و...»

*وظیفه اصلی روحانیت رشد معنویت در جامعه است
حجت الاسلام محمدیان با اشاره به اینکه هر کس که لباس روحانی به تن دارد روحانی نیست اما وظیفه اصلی روحانیت رشد روحانیت و معنویت در جامعه است افزود: اسلام همیشه به رعایت اخلاق توصیه می کند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید قدر این نظام و انقلاب را بدانیم گفت: اگر چه ما چوب انتخاب بد، نفاق و سهل انگاری ها را می خوریم ولی این انقلاب یک برکت بود.

کد خبر 1036841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha