کانون های فرهنگی و هنری مساجد  بهترین مرکز برای همسان کردن سطح فکری جامعه هستند

عضو هیئت رییسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تقویت کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: این کانون ها بهترین مرکز برای همسان کردن سطح فکری جامعه هستند.

خبرگزاری شبستان- سیاسی- مریم رضازاده: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نهادها و دستگاه های مختلفی امور فرهنگی و دینی را عهده دار هستند و در راستای اهداف بلند نظام یک سری هدف گذاری ها و برنامه ریزی ها را دارند. یکی از نهادهایی که در سالیان اخیر نقش ارزنده ای را در این عرصه به عهده دارد، کانون های فرهنگی و هنری مساجد هستند که با انجام ماموریت های فرهنگی و هنری در مساجد و در راستای وظایفی که قانون برای آنها تعیین کرده است، گام بر می دارند؛ اینکه این کانون ها تا چه اندازه در انجام این مسئولیت موفق بوده اند، موضوع گفت و گو با فاطمه مقصودی، نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رییسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی است.

 

مساجد و پایگاه های فرهنگی و هنری چه نقشی را در جامعه ایفا می کنند؟

با توجه به اینکه ما یک مملکت باور محور هستیم و در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضور حداکثری مردم، فعالیت های اجتماعی در تقویت همین باورها موثر است، مردم، جوانان، نوجوانان، زنان و مردان و همه اقشار مختلف جامعه باید با این برنامه ها و اهداف نظام پیش بروند. مساجد و کانون های فرهنگی و هنری بهترین مرکز می توانند برای تزریق اطلاعات، آگاهی و همسان کردن سطح فکری جامعه باشند.

علاقه عجیبی بین مردم و مساجد  وجود دارد. والدین دوست دارند که فرزندانشان در مساجد تربیت شوند و اگر این درست برنامه ریزی و نظارت شود، می تواند به اهداف نظام کمک کند. الان در محله های فقیرنشین و حاشیه شهرها و روستاها که خیلی اطلاعات نیست و دسترسی مردم به اطلاعات آسان نیست شاید آسان ترین، موفق ترین و موثق ترین راه همین کانون های فرهنگی و هنری در مساجد است. در محله های مختلف شهرستان ها این پایگاه ها به صورت مویرگی وجود دارند و نوجوانان و جوانان آنجا عضو می شوند، جلساتی آنجا برگزار می کنند، نشست ها و مراسم هایی برگزار می کنند و خود این مراسم ها قطعا می تواند بسیار موثر باشد.

 

چه حمایت هایی باید از فعالیت های کانون های مساجد و بچه های مسجد شود؟

اگر ما بخواهیم در هر موردی موفق باشیم باید هزینه کنیم برای رسیدن به هر هدفی نیاز به ابزار است، تهیه و آماده سازی آن ابزار و به روز کردن تعمیر و نگهداری آن همه نیاز به هزینه دارد، هزینه های ما جاهایی مصرف می شود که نباید شود، جوانی که این همه هزینه بسته های اینترنت را می دهد و مصرف اینترنت اش بالا است که هدفی را نیز در این مورد دنبال نمی کند ولی از آن طرف بچه هایی که در مسجد فعالیت می کنند گاه حتی هزینه پرداخت اینترنت اش را ندارد، بچه هایی که در زمینه حفظ نهج البلاغه و احادیث و روایات فعالیت می کنند بالاخره برنامه هایی را نیاز دارند که باید اینترنت داشته باشند و در واقع نیاز به هزینه دارند و با بچه هایی که در مسابقات مختلف در مسجد شرکت می کنند باید با دادن هدایا و جوایز مورد تشویق قرار می گیرند.

وقتی به این مساجد سر می زنیم و بازدیدی داریم، می بینیم برخی از این کانون ها با حداقل امکانات فعالیت می کنند و این آزار دهنده است.

 

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم تاکید زیادی بر روی بحث حضور جوانان و استفاده از ظرفیت آنها کردند، این جوانان مسجدی چقدر می توانند همان جوانان مورد تاکید رهبری باشند؟

وقتی مقام معظم رهبری می گویند جوانان مملکت قطعا همه جوانان و به ویژه جوانان مسجدی را مورد خطاب قرار می دهد؛ با اینکه بار سنگین تورم، گرانی و مشکلات اقتصادی بر دوش اینهاست اما در عین حال این جوانان از دیدگاه های مذهبی خودشان و فعالیت های اجتماعی و کمک به نظام ذره ای کوتاه نمی آیند و در سخت ترین شرایط پای کار هستند. ما در مساجد با این جوانان و فعالان مسجد می نشینیم و جلسه برگزار می کنیم و پای حرف هایشان می نشینیم. دغدغه های زیادی دارند ولی اهداف انقلاب و نظام را دنبال می کنند. اینها همان هایی هستند که انقلاب کردند، اینها هدفمند مسجد می آیند تا نظام و جامعه را پیش ببرند، اکثر شهدای ما بچه های همین پایگاه ها بودند.

 

تا چه اندازه می توانیم به ساختن جامعه ای متعالی با وجود همین جوانان مسجدی امیدوار باشیم؟

اگر هزینه کنیم و بستر را آماده کنیم و ابزار روز را در اختیار اینها قرار دهیم، آنها را تقویت کنیم قطعا اینها بسیار تاثیرگذار هستند البته به شرطی که اینها تقویت، پشتیبانی و حمایت شوند. ما نباید از پایگاه ها و جوانانی که آنجا می روند، غافل شویم چرا که از درون آنها انسان های بزرگ جامعه ساز بیرون می آیند.

 

کد خبر 1037074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha