شیخ محمد خیابانی افکار تجزیه‌طلبانه نداشته است

حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: افکاری چون تجزیه طلبی و استقلال آذربایجان جایی در اندیشه شیخ محمد خیابانی جایگاهی نداشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی آل هاشم» امروز در همایش بین المللی گرامیداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار داشت: روحانیت مجاهد در تاریخ مبارزه ملت ایران علیه بیگانگان و استبدادگران نقشی محوری داشته است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی کرد: شیخ محمد خیابانی از جمله روحانیونی بود که به علم فقه، هندسه، اصول، نجوم و... مسلط بود و در هر شرایطی مطابق با نیاز، روش‌هایی را برای تحقق اهداف ملت مسلمان به کار می‌برد.

وی ادامه داد: قیام شیخ محمد خیابانی، ضد استبدادی و ضدارتجاعی بوده و شیخ محمد به دنبال پیاده کردن قانون اساسی، مشروطیت و آزادی خواهی در ایران بوده است. در حقیقت تجزیه طلبی و استقلال آذربایجان جایگاهی در اندیشه وی نداشته است.

امام جمعه تبریز گفت: با استناد به محتوای نطق‌های شیخ محمد و بر خلاف باوری که برخی هم عصران شیخ و برخی از محققان امروزی دارند، اندیشه تجزیه طلبی و استقلال آذربایجان هیچگونه جایگاهی در افکار، اندیشه‌ها و انگیزه قیام او ندارد.

آل هاشم افزود: اگر مجموع سخنرانی‌های شیخ محمد خیابانی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، می‌بینیم که حتی یکبار از تجزیه یا استقلال آذربایجان سخن به میان نیامده است.

وی ادامه داد: از بررسی سخنان رهبر قیام تبریز و موضع‌گیری‌های او چنین برمی‌آید که قیام مجاهدان تبریز به منظور قطع دست اجانب از سلطه پیدا کردن بر کشور و منافع آن، از بین بردن استبداد، احیا و اجرای قانون مشروطیت، سروسامان دادن به اوضاع آشفته کشور، حفظ استقلال همه جانبه کشور، همکاری با نهضت جنگل به رهبری میرزا کوچک خان در راه اصلاح اوضاع کشور و بیدار کردن مردم بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم با تشریح علل شکست قیام شیخ محمد خیابانی گفت: خیانت عوامل بیگانه، کم بودن نیروهای مقاومت، اعتماد بیش از حد به افراد به ظاهر خوب و عدم همکاری هم‌پیمانان خیابانی از دلایل این شکست بوده است.

کد خبر 1037277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha