اصلاح ساختار بودجه در فارس به نتیجه برسد

آیت الله دژکام گفت: اصلاح ساختار بودجه امسال قرار بود حل شود اما چیزی که مجلس انجام داده با چیزی که مطلوب رهبری است هنوز خیلی فاصله دارد و این موضوع لااقل در استان فارس باید درست شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، آیت الله «لطف الله د آیت الله دژکام»، امروز (شنبه 23 اسفند) در نشست با مجمع نمایندگان استان فارس با تبریک اعیاد پیش رو گفت: عزیزان ما یک زمان می خواهیم فقط توسعه داشته باشیم و کاری نداریم که آیا این توسعه اسلامی است یا خیر، وقتی این بحث را می کنیم مدل های توسعه ای که در دنیا طراحی شده وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: در دوران پس از جنگ، یک مدل توسعه غربی را در دولت وقت به کار گرفتند و بعد همه گلایه داشتیم که آن مدل اسلامی توسعه نیست و استدلال آقایان این بود که آن زمان فرصت طراحی مدل نداشتیم و انجام دادند و خیلی از مشکلات و نارضایتی هایی که امروز داریم ناشی از همان مدلی است که در آن عدالت اجتماعی و پیشرفت پایدار دیده نشده بود.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) اضافه کرد: ما جهات مثبت آن مدل را نفی نمی کنیم اما عدم رضایت ما از وضع موجود فعلی ناشی از آن مدلی است که سالها به کار گرفته شد بنابراین ولو اینکه زمان می برد ناچار هستیم که اینک سراغ مدل اسلامی توسعه برویم تا به دنیا نشان دهیم اسلام می تواند بدون تکیه بر مدلهای غربی، یک جامعه و حکومت نمونه برپا کند.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: بنده خطوط کلی این مدل را می بینم که دانشمندی چون «فارابی» در همان بیش از هزار سال پیش فکر کرده و گفته است که نگاه اداره اجتماع اسلامی چگونه باید باشد.

وی ادامه داد: بحث ولایت فقیه که امام راحل فرمود یک رکن کار است و همه جمع ما می گوییم ولایی هستیم اما گاهی وقت ها ولایی عمل نمی کنیم و گویی جایگاه ولایت به درستی در ذهن برخی از ما تبیین نشده است.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: همه می گوییم نظام ولایت فقیه اما در عمل واقعا چقدر در رفتار ما ولایتمداری تجلی می کند؟ چقدر کلام رهبر انقلاب برای همه ما فصل الخطاب است؟ و «فارابی» می گوید تا بحث ولایت درست نشود نمی توان جامعه سازی درست کرد و حرکت کرد.

وی تاکید کرد: این تمرین برای ظهور حضرت است و حرف ما حجیت دارد که حجیت یعنی حرف را یک جایی تمام می کند ولی ما تازه بعد حرف حجت بحث می کنیم.

آیت الله دژکام با اشاره به جاهلیت گفت: ما مقابل کفر می خواهیم بایستیم اما کسی که حرف آخر را بزند برای خود معین نکردیم و این مشکل اول است که می گذریم.

وی افزود: در مجموعه تعالیم دینی 2 آیه را برای شما عرض می کنم که به اصطلاح یک پارادوکس است الا اینکه کسی باشد که این موضوع را برای شما حل کند و جایگاه آن یک نفر که حرف آخر را می زند همین است که این  موضوعات را حل کند.

امام جمع شیراز اضافه کرد: در آیه 60 سوره انفال خدا می فرماید "وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ"، یعنی ما باید زور پیدا کنیم و قدرت داشته باشیم و قدرت مالی و نظامی و این آیه به همین اشاره می کند و همه بحث هایی که عموما شما گفتید ناظر به این بود که این قدرت را تحصیل کنید، قدرت اقتصادی یا در زمینه کشاورزی و صنعت در راستای این آیه جلو می رویم.

آیت الله دژکام تصریح کرد: در آیه 20 سوره «حدید» می فرماید "وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ"، زندگانی دنیا جز متاع فریب و غرور چیزی نیست و ما این همه تلاش می کنیم و در آخر دنیا متاع فریب و غرور است که اینها پارادوکس در ذهن همه ما  است ولو اینکه خودمان نمی فهمیم.

وی ادامه داد: من مطمئن هستم بسیاری از پاسخ هایی که متدین در این رابطه می دهند با آنچیزی که نظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب است متفاوت است.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: ما در مدل توسعه خود تا این پارادوکس را حل نکنیم به جایی نمی رسیم چون برنامه راهبردی روی مدل چیده می شود و مدلینگ را در چارچوبی که اروپایی ها می گویند کار می کنیم و برای خود هنوز مدلی درست نکرده ایم.

وی افزود: بحث مدل توسعه است اما در واقع نمی دانید چه می خواهید.تلاش زیاد می کنید ولی چون پراکنده است و در یک مدل خاص و با یک هدف گذاری درستی نیست گاهی همدیگر را حتی خنثی می کنیم.

آیت الله دژکام اضافه کرد: این مسائل را یک نفر باید برای شما حل کند و نقش عالم دینی همین است و اینکه گفته شده که عالم را همراهی کنید و حق ندارید خلاف کنید در همین راستا است.

وی گفت: مرحوم «سید نورالدین حسینی الهاشمی» با بیعت کار می کرده است و بعد می بینید تاثیر گذار شده است و در حیطه خود که کار کرده تاثیرگذار بوده و حزب برادران با بیعتی که به ایشان می داده شرعا مجبور بودن پشت سر ایشان حرکت کنند و کشور را تکان داد و سروصدای آن به همه جا رسید.

امام جمعه شیراز افزود: مسئله دیگری که داریم این است که ما در رابطه با مدل اداره اجتماعی که به آن مدینه فاضله اسلامی می گوییم باید مسئله ولایت را عملا بیش از این قبول داشته باشیم وگرنه نتیجه نمی گیریم.

وی با اشاره به آمایش منطقه ای جنوب کشور عنوان کرد: در این خصوص ضربه ها و لطمه هایی خورده ایم و طبیعت هرجایی این است که دوست دارند رشد کنند و ما در نگاه آمایش منطقه ای می توانیم بگوییم به همدیگر کمک دهیم و کنار هم مانند قطعات  یک پازل جنوب کشور را بالا ببریم.

امام جمعه شیراز افزود: شیراز ظرفیتی دارد که دیگر شهرها ندارند و مرکز سلامت ما می تواند هشت میلیارد دلار پول می تواند و زائر شهر سلامت را پیشنهاد دادم که با بحث حرم شاهچراغ تلفیق کنید و ببینید در مناطق شیعه نشین جهان می توانیم مرکز باشیم که این مرکزیت را تحت عنوان آمایش منطقه ای جنوب کشور در نظر بگیریم.

وی اضافه کرد: نخبگان ما از حیث رشد سیاسی در مرحله ای نیستند که مسائل اصلی استان برایشان دغدغه باشد و هرکس مسئله خود را حل می کند و می رود.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: اصلاح ساختار بودجه امسال قرار بود حل شود اما چیزی که مجلس انجام داده با چیزی که مطلوب رهبری است هنوز خیلی فاصله دارد و این موضوع لااقل در استان فارس باید درست شود.

وی تصریح کرد: مسئله نفت و گاز و پتروشیمی را باید بررسی کنیم و این فرصتی است برای استان فارس که در یک دوره چند ساله آینده ما مرکز می شویم.

آیت الله دژکام با اشاره به یک 1 میلیون 200 هزار هکتار زمین کشاورزی در فارس گفت: جهاد کشاورزی فارس ارتقا بهره وری از زمین و آب را طراحی کرده اما حمایت نیست و باید گزارش دهند تا ما حمایت ها را شروع کنیم که اگر کشاورزی استان ما سامان یابد مصرف آب یک ششم می شود و چند برابر افزایش تولید خواهیم داشت و این خیلی برای استان مفید خواهد بود.

وی ادام داد: در باب نقشه مهندسی به همه نخبگان استانی اطلاع رسانی کنید تا بازخورد بگیرید و جمع بندی شود تا حداقل بدانند نقشه ای ترسیم می شود ولی ما در جایی هستیم که نقشه علمی استان هیچ اطلاعی نداریم.

 

کد خبر 1037351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha