در اجرای طرح شهید سلیمانی باید جزئیات طرح مورد توجه قرار گیرد

حریرچی با بیان اینکه در اجرای طرح شهید سلیمانی باید به جزئیات طرح توجه کرد و همه ارکان را مورد نظر قرار داد گفت: اگرویروس کرونا کنترل نشود هر یک نفر می‌تواند ۴۴۰ نفر را درگیر کند و موجب به وجود آمدن منحنی انفجاری بالایی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «ایرج حریرچی» عصر امروز (شنبه 23 اسفند) در نشست ستاد مدیریت کرونا در استان خوزستان اظهار کرد: ما در مقابله با ویروس کرونا 2 دسته اقدامات داریم که یک دسته اعمال محدودیت‌ها از جمله تعطیلی شهرها و صنوف، ممنوعیت ورود و خروج و منع تردد شبانه است که این موارد در شرایط سخت اپیدمی و همه‌گیری کرونا به توانایی اقتصادی کشور بستگی دارد که در شرایط تحریم و مشکلاتی که با آن مواجه هستیم مقدور نیست.

 

قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مورد دوم اجرای طرح شهید سلیمانی است که در آن باید به جزئیات طرح توجه کرد و همه ارکان را مورد نظر قرار دهیم افزود: هدف اصلی ما این است که ویروس کرونا را کنترل کنیم؛ این ویروس تا اطلاع ثانوی با همه خواصش در تمام دنیا از جمله ایران وجود دارد و 99 درصد عامل انتشار آن انسان‌ها هستند.

 

وی اضافه کرد: برای قطع زنجیره ویروس کرونا اولین کاری که باید انجام دهیم شناسایی همه کسانی است که به این ویروس مبتلا می‌شوند؛ اگر این ویروس کنترل نشود هر یک نفر می‌تواند 440 نفر را درگیر کند و موجب به وجود آمدن منحنی انفجاری بالایی شود.

 

حریرچی با اشاره به اینکه یک راه شناسایی مبتلایان از طریق شفاهی و تلفنی است که علائم بیان و مشخص می‌شود که فرد به ویروس مبتلا شده یا خیر تصریح کرد: راه دیگر غربالگری از طریق تست است که این تست باید هدفدار بوده و منفی شدن آن زیر سه تا پنج درصد باشد.

 

وی با بیان اینکه هنر ما این است که فرد مبتلا به ویروس را طوری از مردم جدا کنیم که ویروس را منتقل نکند ادامه داد: باید بینیم چند درصد مردم در خانه خود را ایزوله می‌کنند؛ کسی که درآمدش از طریق یارانه است، بیکار و کارگر روزمزد است نمی‌تواند خود را در خانه قرنطینه کند و این یعنی ما برخی توصیه‌ها را می‌کنیم ولی عملیاتی نمی‌شود.

 

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 70 درصد افرادی که باید در خانه قرنطینه شوند بیش از 2 کیلومتر از منزل خارج شدند عنوان کرد: دلیل اصلی این اتفاق این است که این افراد درآمدی ندارند و نمی‌توانند در خانه بمانند؛ کسی که فقیر است و درآمد زیر 2 میلیون تومان دارد، نمی‌تواند خرید هفتگی داشته باشد و مجبور است خرید خود را به صورت روزانه انجام دهد.

 

وی راه حل خروج خوزستان از وضعیت قرمز و نارنجی را رفع مشکلات اقتصادی دانست و ابراز کرد: هیچ راهی وجود ندارد که کرونا باشد و اقتصاد هم رونق بگیرد، از این رو راه حل مقابله اقتصادی، کنترل کرونا است نه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی.

 

حریرچی اذعان کرد: مردم خوزستان با مشکلات بسیاری ناشی از جنگ تحمیلی، محرومیت، سیل 98، درگیری با کرونا و ... مواجه هستند، باید در این راستا یک جهاد عظیمی انجام شود و پشتیبانی صورت گیرد و وزیر هم شخصا پیگیر هستند که کمبودها رفع شود که افزایش تعداد دستگاه‌های ونتیلاتور و تخت از جمله این اقدامات است که حتما تشدید می‌شود.

 

وی خاطر نشان کرد: استاندار خوزستان و دیگر مسئولان استان باید در دل مردم بروند و شیوخ و بزرگان هر منطقه را با هر فرهنگی که هستند تک به تک هدف‌گیری و همه را از تاجر تا دست‌فروش اقناع کنند تا بتوانیم شرایط را کنترل کنیم.

 

قائم مقام وزارت بهداشت بیان کرد: از نظر ما مهم‌ترین نقص در اکثر استان‌های کشور قرنطینه هوشمند است، یعنی اجازه ندهیم کرونا توسط افراد مبتلا منتشر شود؛ به جای اینکه بازار و اصناف کلا تعطیل شود مبتلایان این قشر را شناسایی کنیم و اجازه دهیم مابقی به کار خود ادامه دهند منتهی باید در این زمینه اطمینان حاصل شود.

 

وی در پایان یاد آور شد: من مطمئن هستم در روزهای آینده وضعیت خوزستان بهتر می‌شود؛ هفت شهری که به ترتیب از قرمز و نارنجی به زرد و آبی تبدیل شدند قدم بسیار مناسبی است که امیدواریم این روند ادامه باید و ما هم در وزارت بهداشت هر موضوعی باشد جهت بهبود شرایط مشارکت می‌کنیم.

 

کد خبر 1037368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha