اما و اگرهای اجرای دستورالعمل جدید نصب مجسمه و یادمان در سال ۱۴۰۰

دستورالعمل جدید نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی در سال ۱۴۰۰ از سوی دفتر تجسمی ابلاغ شد. حال پرسش این است که آیا نهادهای مسئول می توانند هماهنگ با این دستورالعمل فعالیت کنند؟

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دیروز یکشنبه 23 اسفندماه دستورالعمل نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان‌های شهری از سوی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی اعلام شد  و قرار است از سال 1400هر گونه مجسمه یادمان در اماکن عمومی  با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نصب شود.

آیین‌نامه صدور مجوز ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان‌های شهری  روز ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ به همه دستگاه‌ها و استان‌ها ابلاغ شده و از سال 1400  لازم‌الاجراست. بر اساس این دستور العمل از سال آینده  ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان‌های شهری بدون مجوزهای لازم از سوی نهادهای مسئول در این امر امکانپذیر نیست.

«هادی مظفری» مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره می گوید: این دستورالعمل در اجرای آیین‌نامه‌های قبلی و مصوبه چهارم شهریور ۱۳۹۷ شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده است و بر اساس آن، مجسمه‌ها و یادمان‌هایی برای ساخت مجوز می‌گیرند که بناست در یکی از اماکن عمومی کشور نصب گردند.

 

بر اساس دستورالعمل جدید معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس شورا، مدیرکل هنرهای تجسمی، نماینده وزارت کشور، نماینده وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی کشور، نماینده انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، نماینده فرهنگستان هنر، یک نفر از استادان هنرهای تجسمی با معرفی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، شهردار شهر مربوط ، دو نفر از صاحب‌نظران عرصه فرهنگ و هنر به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد و تصویب شورای فرهنگ عمومی، نماینده بنیاد شهید و نماینده وزارت راه و شهرسازی اعضای شورای نظارت بر نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان‌های شهری را تشکیل می دهند و  احکام شان با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مدت دو سال اجرایی می‌شود.

 

باید امیدوار بود و دید که اعلام   دستورالعمل جدید آیا می تواند به زیبا سازی بیشتر فضای شهری و هماهنگی بیشتر دستگاه ها در توجه به مجسمه های شهری و المان هایی که در سطح شهر نصب می شوند کمک می کند یا خیر .

البته دستور العمل نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان‌های شهری سابقه ای چندین ساله نیز دارد و به گفته مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی تاکنون ۳ مصوبه در این زمینه وجود داشته که یکی مصوبه سال ۱۳۳۸ است و دومی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ چهارم خرداد ۱۳۷۸ و سومین مصوبه هم مربوط به شورای فرهنگ عمومی به تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۷۹. که تمامی این مصوبات به دلایلی امکان اجرایی شدن نداشتند. یکی از این دلایل و موانع، تمرکز تصمیم‌گیری در تهران و حضور مقامات عالی وزارتخانه‌های مرتبط، و عدم تفویض اختیار برای تصمیم‌گیری در شهرها و استان‌ها بوده است که این اختیار در مصوبات قبلی پیش‌بینی‌نشده بود و یا ارگان‌های مرتبط با موضوع، شعب متناظر را در استان نداشتند.

 

 حال باید دید دستگاه های  ذی ربط و تاثیر گذار بر امر زیبایی شهرها و بویژه  کلان شهر تهران چگونه با دستور العمل جدید نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان‌های شهری برخورد خواهند کرد و این دستور العمل به سرنوشت دیگر دستورالعمل ها دچار خواهد شد یا خیر !!!

کد خبر 1037824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha