شاهد رشد مثبت در بخش های اقتصادی به غیر از نفت بوده ایم

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط تحریمی و کرونا در کشور گفت: اغلب بخش های اقتصادی ما غیر از نفت توانسته اند در سال جهش تولید رشد مثبت داشته باشند.

مهدی طغیانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به میزان تحقق شعار جهش تولید گفت: نه این گونه است که بگوییم درصد تحقق شعار سال کم بوده است و نه این گونه است که بگوییم این تحقق رضایت بخش بوده است یعنی آن گونه که مورد نظر مقام معظم رهبری بوده است، این نامگذاری محقق نشده است ولی حرکت هایی نیز در بحث تولید و توجه به آن افتاده است که خوشایند است البته این اتفاقات ناچیز است و قابل دیدن نیست.

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما زیر بیشترین فشارهایی که می شود بر روی کشوری آورد، از جهت تحریمی امسال رشد غیر نفتی مثبت داشتیم که این بسیار معنادار است. اغلب بخش های اقتصادی ما غیر از نفت که آن هم مشخص است، تحریم بوده است و نتوانسته است نفت خام را بفروشد، رشد مثبت داشته است آن هم زیر بیشترین فشارها این رشد مثبت به دست آمده است که اگر این فشارها روی اقتصاد کشور ما نبود این رشد به مراتب بالاتر از اینی که الان هست، می بود.

 

وی تصریح کرد: در واقع اقتصاد کلان ما به سمت رشد حرکت کرده است ولی به این معنا که ما بتوانیم به وضعیت معیشتی و اقتصادی عموم جامعه برسیم که مردم اظهار رضایت کنند، باید بگوییم اتفاقی نیفتاده است. اگر به دنبال این هستیم که آیا بیکاری به معنای اینکه اشتغال و فرصت شغلی ایجاد شده است، اتفاق افتاده است باید بگوییم نه یا اینکه بخواهیم به دنبال افزایش سرمایه گذاری باشیم در این مسئله نیز رضایتی وجود ندارد ولی به هر حال در سرجمع به بحث جهش تولید و توجه به تولید شده است.

 

وی با بیان اینکه ما امسال جهش ارزی را در کشور شاهد بودیم، گفت: متوسط نرخ ارز در سال 98 حدود 13 هزار و 500 تومان بوده است که امسال این متوسط به 20 هزار و خرده ای رسیده است که این جهش نرخ ارز برای صنعت ما که وابسته به ارز برای تامین نهاده ها و مواد اولیه و قطعات و ماشین آلات است، فشار وارد می کند و هزینه های تولید را بالا می برد.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بحث تورم نیز درست است که برای صنعت و تولید ما یک فرصتی ایجاد شده است و می توانند کالاهایشان را با قیمت بالا بفروشند ولی در عین حال تهدید هم هست. پیش بینی و قدرت اینکه چگونه و با چه قیمتی می توانند بفروشند را از آنها می گیرد و هزینه ها را بالا می برد.

 

طغیانی تاکید کرد: در واقع امسال شرایط اقتصادی کلان کشور به گونه ای نبوده است که ما بتوانیم ادعا کنیم که شرایط برای جهش تولید مهیا بوده است. علت اصلی آن نیز فشاری است که بر اقتصاد کشور علاوه بر تحریم ها بر بحث کرونا وارد شده است. متاسفانه به دلیل شرایطی که کرونا در کشور حاکم کرده است در شش ماهه اول امسال تا چهل درصد ما کاهش صادرات غیر نفتی داشتیم. سال گذشته بسیاری از درآمدهای ارزی از درآمد صادرات غیر نفتی تامین می شد و امسال چهل درصد از آن در شش ماهه اول کم شد.

 

 

 

کد خبر 1037881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha