۲ طرح مرمت و احیای بناهای تاریخی آبادان و خرمشهر در شورای فنی میراث‌ فرهنگی تصویب شد

قنبری از تصویب طرح مرمت و احیای مسجد رنگونی های آبادان و ساختمان کنسولگری انگلیس در خرمشهر توسط شورای فنی میراث فرهنگی خبر داد.

«محسن قنبری» ظهر امروز (دوشنبه ۲۵ اسفند) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، با بیان اینکه تصویب ۲ طرح مرمت و احیای مسجد رنگونی های آبادان و ساختمان کنسولگری انگلیس در خرمشهر در راستای حفاظت از این ۲ اثر تاریخی منطقه است اظهار کرد: این ۲ طرح چندی پیش توسط مشاور ذیصلاح و دارای رتبه در زمینه مرمت و احیا بناهای تاریخی تهیه و بررسی اولیه آن در مدیریت میراث فرهنگی منطقه آزاد اروند انجام و سپس به کمیته و شورای فنی میراث فرهنگی ارسال شد.

 

مدیر توسعه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه پس از بررسی های لازم و اعمال اصلاحات مدنظر شورای فنی میراث فرهنگی، این طرح ها به تصویب رسید افزود: امیدواریم در سال آینده و پس از تأمین اعتبار و صدور مجوز مرمت از طرف پالایشگاه آبادان، با توجه به اینکه این نهاد مالک این دو بنا است و می بایست که طبق قانون هم در هزینه مرمت مشارکت کند و هم کارهای قانونی را انجام دهد و این دو طرح وارد فاز اجرایی شوند.

 

وی با بیان اینکه پس از پشت سر گذاشتن روال قانونی، این پروژه از طریق مناقصه به پیمانکار صاحب صلاحیت بومی واگذار می شود، به نحوه نظارت بر مرمت این ۲ اثر تاریخی اشاره کرد و ادامه داد: نظارت عالیه توسط شورای فنی میراث فرهنگی اعمال می شود و نظارت مقیم نیز توسط مشاور طرح انجام خواهد گرفت.

 

قنبری عمده مشکل مسجد رنگونی های آبادان را رطوب بسیار بالا، ترک و رانش دانست و تصریح کرد: پس از مرمت با همکاری و مشارکت اداره کل استان که بهره برداری این اثر در اختیارش است، امکان بازدید در تمامی ساعات شبانه روز برای عموم به عنوان موزه فراهم خواهد شد؛ همچنین ساختمان کنسولگری انگلیس در خرمشهر نیز به منظور راه اندازی خانه صنایع دستی و محل استقرار اداره میراث فرهنگی خرمشهر، مورد بهره برداری قرا می گیرد.

 

وی یاد آور شد: این طرح چندی قبل با پیگیری های این مدیریت توسط مشاورین متخصص و باسابقه انجام گرفت. پیش از آن نیز طرحی به شکل مدون وجود نداشت و تمام اقدامات انجام شده به صورت موردی بوده است تا اینکه سرانجام امروز طرح مرمت و احیای مسجد رنگونی های آبادان و ساختمان کنسولگری انگلیس در خرمشهر به تصویب رسید.

 

کد خبر 1037971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha