اخلاق در جامعه مظلوم واقع شده است/ از سبک زندگی ائمه معصومین (ع) الگوبرداری کنیم

حجت الاسلام رضوانی بابیان اینکه یکی از کارهای بسیار مهم در ماه شعبان ترک بعضی از گناهان برای رضای خداوند است گفت:اخلاق در جامعه مظلوم واقع شده است همه مردم دم از اخلاق و انسانیت می زنند در حالی که در عمل چیزی دیده نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، خداوند در روز اول شعبان به درهای بهشت امر می کند که باز شوید و به شاخه های درخت طوبی امر می کند که شاخه هایش را نزدیک این دنیا بیاورد، هر کس دری از خیر و نیکی را در این روز فرا گیرد، هر که نماز مستحبی در این روز ادا کند، هرکه در این روز، روزه بگیرد، هر که میان زن و شوهرش یا پدر و فرزندش یا خویشاوندانش یا مرد و زن همسایه اش یا مرد و زن بیگانه صلح برقرار کند، کسی که طلبی از کسی دارد از او کم کند، کسی که قرضی را که صاحبش از بازگشت آن مأیوس شده به یادآورد و آنرا ادا کند، کسیکه کفالت یتیمی را بر عهده بگیرد، کسیکه قرآن یا چیزی از آنرا بخواند، کسیکه خدا را به یاد آورد و نعمتهای او را بشمارد و او را شکر کند، کسیکه مریضی را عیادت کند، کسی که به پدر و مادر یا یکی از آنها نیکی کند، کسی که جنازه ای تشییع کند، کسی که مصیبت زده را تسلیت گوید، کسی که کار خیر انجام دهد. حتماً به شاخه ای از درخت طوبی آویخته می شود.لذا در این خصوص با حجت الاسلام «سید محمد هادی رضوانی»، نماینده ولی فقیه و بنیاد مسکن استان تهران و امام جماعت مسجد مسلم (ع) گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

ضرورت و اهمیت ماه شعبان به چه دلیل است ؟

ماه شعبان ماه آماده شدن انسان برای ورود به ماه مبارک رمضان است. انسان برای انجام هر کاری باید شرایط آن را فراهم کند. ماه شعبان هم ماهی است که باید ابزار و وسایل لازم آن برای درک بهتر ماه میهمانی خداوند (ماه مبارک رمضان) فراهم شود. یکی از اسرار ماه شعبان این است اگر انسان ماه رجب و شعبان را به خوبی درک کند، ماه رمضان را بهتر و راحت تر درک خواهد کرد، بی دلیل نیست که خداوند تبارک و تعالی اعیادی مانند ولادت امیرالمومنین (ع) و مبعث رسول گرامی اسلام (ص) را در ماه رجب و ولادت ابا عبدالله الحسین (ع) را در ماه شعبان قرار داده که هیچ شهادتی در آن ثبت نشده است؛ اینها اسراری هستند که زبان ما از گفتن آن قاصر است.

 

از چه راههایی می توان از ظرفیت های ماه شعبان بهره برداری کرد؟

اعمالی مانند روزه گرفتن، نماز شب خواندن، قرائت دعای کمیل و شب زنده داری در ماه شعبان توسط ائمه معصومین (ع) سفارش شده است. یکی از کارهای بسیار مهمی که می توانیم در ماه شعبان انجام دهیم، این است که تصمیم بگیریم دو مورد از گناهان خود را برای رضای خداوند ترک کنیم؛ مثلا اگر دروغ می گوییم یا غیبت می کنیم از گفتن آنها پرهیز کنیم،متاسفانه امروزه اخلاق در جامعه ما بسیار مظلوم واقع شده است، همه مردم دم از اخلاق و انسانیت می زنند در حالی که در عمل چیزی دیده نمی شود،بنابراین اگر ما تصمیم بگیریم بعضی از گناهان خود را کنار بگذاریم آثار این کار نیک خود را در ماه مبارک رمضان مشاهده خواهیم کرد. ناگفته نماند که این کار سختی است، اگر نیمه راه شیطان گولمان زد، می توانیم استغفار کنیم چون ماه شعبان ماه استغفار و توبه است، ماه تسویه و تذکیه است، تسویه یعنی محاسبه کردن اعمال خود، تزکیه یعنی وقتی اعمال خود را محاسبه کردی و متوجه گناهان خود شدی آنها را ترک کنی.

 

در ماه شعبان مناسبت ها و اعیاد متعددی واقع شده، این مناسبت ها چه ظرفیتی را برای اصلاح سبک زندگی فراهم می کند؟

سبک زندگی در آشنایی و الگوبرداری از زندگی بزرگانی مانند ابا عبدالله الحسین (ع)، امام زمان (عج) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است که در این ماه متولد شدند. لازم است برای اینکه سبک زندگی خود را اصلاح کنیم در روز حداقل یک یا دو ساعت به سخنرانی هایی که در خصوص رفتار، کردار و زندگی اهل بیت (ع) پخش می شود، گوش دهیم. این امر در اصلاح سبک زندگی افراد جامعه بسیار تاثیرگذار است. حضرت علی ابن ابیطالب (ع) با آن همه بزرگی و عظمتی که داشتند، گاهی به غلام خود می فرمودند» مرا نصیحت کنید این در حالی است که «عالم اخلاق» مدیون این امام بزرگوار است. علی (ع) از زمان ما بسیار بزرگ تر است، ولی با این وجود می فرمودند: من هم نیاز به پند و نصیحت دارم؛ بنابراین لازم است که ما از سبک زندگی این بزرگان الگوبرداری کنیم.

 

برخی افراد با وجود اینکه که اسلام را قبول ندارند و آن را دینی قدیمی می پندرند، ولی وقتی با آنها صحبت می کنیم، می گویند آنچه را که امروز روان شناسان در مورد مسایل اخلاقی مطرح می کنند، دین مبین اسلام 1400 سال پیش آنها را بیان کرده است؛ لذا تمام سبک زندگی در سیره و منش حضرات معصومین (ع) خلاصه شده است. برخی از افراد می گویند اهل بیت (ع) معصوم هستند ما کجا و آنها کجا، این طور نیست آنها سیره هستند و ما باید از آنها پیروی کنیم.

 

مقام معظم رهبری در بیانیه «گام دوم انقلاب» بر آراستگی به معنویت و اخلاق برای تمدن سازی تاکید کرده اند، ماه شعبان و مناجات ها و ادعیه اش در این باره چه ظرفیت هایی را ایجاد می کند؟

در کنار مباحث اخلاقی اشاره شده در مفاتیح الجنان و سیره بزرگان، به شب زنده داری، روزه داری و صدقه دادن نیز در این ماه سفارش شده است. متاسفانه در دو سال اخیر به دلیل بحران کرونا اجتماعات و مراسم های ویژه این ایام برگزار نشد ولی انجام برخی اعمال مانند شب زنده داری ها می توانند به مرور زمان در زندگی انسان تاثیرگذار  بوده و باعث لطافت روح انسان شوند. انشاءالله بتوانیم از فرصت های این ماه به بهترین شکل استفاده کنیم.

 

 

کد خبر 1038249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha