نقش پیشگیرانه قوه قضاییه در انتخابات/صیانت از آرای مردم وظیفه مجریان است

حجت الاسلام وحدانی‌نیا با بیان اینکه حضور دستگاه قضایی در بحث انتخابات پیشگیرانه است، گفت: در راستای برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور، قانونمنداری و صیانت از آرا مردم از وظایف اصلی مجریان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «یدالله وحدانی‌نیا» امروز (۲۶ اسفند) در اولین نشست ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان خراسان جنوبی اظهار کرد: با توجه به نتایج موثر علمکرد ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در دوره‌های گذشته و نظر به برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا به منظور پیشگیری از وقوع جرم در محدوه قوانین و مقررات در سه مرحله قبل، حین و پس از برگزاری انتخابات این ستاد در مرکز و شهرستان هیا استان تشکیل شده است.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی در ادامه پایش و رصد مداوم و مستمر اقدامات و فعالیت‌های انتخاباتی و اتخاذ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه با هدف پیشگیری از جرایم انتخاباتی را یکی از وظایف این ستاد برشمرد و گفت: ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادهای عضو ستاد در جهت پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی، تبیین و تعیین برنامه‌های پیشگیرانه و نحوه اجرای آن‌ها در زمینه پیشگیری از جرایم احتمالی، انعکاس رسمی اقدامات مجرمانه دستگاه‌ها، نهادها یا اشخاص به مراجع صالح، انعکاس فوری شرح وقایع و جرایم مهم به ترتیب به ستاد استانی و ستاد مرکزی و توجیه، ارشاد و انذار تشکل‌ها، احزاب، گروه‌ها، ستادهای تبلیغاتی، اشخاص حقیقی و حقوقی نیز از دیگر وظایف است.

 

وی با اشاره به لزوم هماهنگی و تعامل مداوم با هیات‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات و سایر دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در زمینه برگزاری هر چه بهتر انتخابات و پیشگیری از وقوع جرایم مصرح در قانون، ادامه داد: همچنین باید اطلاع رسانی، تشریح و توضیح مفاد قانون و جرایم و مجازات‌های قانونی از طریق رسانه‌های جمعی با هدف ارتقاء آگاهی‌های عمومی، کاهش و پیشگیری از بروز جرایم انتخاباتی انجام شود.

 

حجت الاسلام وحدانی‌نیا با بیان اینکه دشمن در جهت ناامیدی و بی‌اعتماد کردن مردم تلاش می‌کند، افزود: با توجه به تبلیغات مسموم دشمن در خصوص عدم صیانت از آرای مردم باید حساسیت جدی‌تری در این زمینه وجود داشته باشد.

 

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی تأکید کرد: در راستای برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور، قانونمنداری و صیانت از آرا مردم از مهمترین مسائل و وظایف اصلی مجریان و ناظران است و آنچه نظام‌ ما را از سایر نظام‌ها متمایز می‌کند، پشتوانه مردمی نظام با انتخابات متعددی است که برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه نقش دستگاه قضایی با توجه به تکلیفی که در اصل ۱۵۶ آمده، نظارت با هدف قانونمداری و گرایش به قانون بین نامزدها و هواداران است، گفت: هدف این است که مردم شاهد انتخاباتی سالم باشند و نه تنها جرایم انتخاباتی را نداشته باشیم بلکه تخلفات هم به حداقل برسد.

 

حجت الاسلام وحدانی‌نیا با یادآوری اینکه با توجه به گرم شدن تنور انتخابات باید نظارت بر فضای مجازی توسط دستگاه‌های ذیربط افزایش یابد، ادامه داد: شعب اختصاصی برای جرایم انتخاباتی در دادگستری‌های استان تشکیل می شود تا برخورد سریع و قاطع با متخلفان صورت گیرد تا ضمن بازدارندگی شاهد تخلفات بعدی نباشیم.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: توطئه های مکرر دشمن در بخش‌های مختلف دوره‌های قبل هیچ تاثیری بر روند مشارکت و حضور پرشور مردم استان در انتخابات نداشته و مردم ولایتمدار خراسان جنوبی همواره به ندای رهبری لبیک گفتند.

کد خبر 1038298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha