پیگیری اشتغال ۱۰۰ هزار نفر در طرح استاد و شاگردی از سال ۱۴۰۰

حیدری از اجرای طرح استاد و شاگردی به مدت ۵ سال به همت بسیج اصناف خبر داد و گفت: در این طرح اشتغال ۱۰۰ هزار نفر پیگیری می شود.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _فرزانه تهجا: بسیج بعنوان یک نیروی مردمی همواره در بحران ها و تنگناهای مختلف توانسته است با ارایه ایده ها و طرح های مختلف بسیاری از مشکلات مردم را در زمانی کوتاه حل کند از جمله معضلات مردم در جامعه امروز موضوع اشتغال است که در این زمینه بسیج مستضعفین تا کنون با ارایه طرح ها و پروژه های زود بازده توانسته است در حل معضل بیکاری گام های موثری بردارد در همین رابطه گفتگوی با  محمد حیدری جانشین بسیج اصناف در مورد طرح استاد و شاگردی به شرح زیر ارایه می شود.

 

طرح استاد و شاگردی ابتدا از کجا آغاز شد؟

طرح استاد و شاگردی طرحی بود که ابتدا از وزارت کار و سازمان فنی و حرفه ای آن را دنبال می کردند. این طرح از پنج سال گذشته از سوی این 2 وزارتخانه مورد توجه قرار گرفت و پس از مدتی این طرح به حاشیه رفت و سپس عنوان آن تغییر کرد.

 

بسیج اصناف چه نقشی در اجرای این طرح دارد؟

 این طرح در جایی مغلوب شد و در نهایت این طرح با عنوان مهارت آموزی در وزارت کار و سازمان فنی و حرفه ای در محیط واقعی کسب و کار مطرح شد. این طرح توسط بسیج اصناف در استان ها با همکاری فنی حرفه ای و وزارت کار و تامین اجتماعی انجام می شود.

 

چه مشاغلی در این طرح مورد توجه قرار گرفتند؟

در این زمینه مطالعاتی وزارت کار با عنوان طرح تکاپو انجام داد که در این طرح به فعالیت های اولویت دار اشتغالزا در هر منطقه مورد تحقیق و مطالعه قرار گرفت که این مشاغل در هر شهرستان و استان متفاوت است. این طرح مشاغلی را مورد توجه قرار داده است و مشخص کرده چه صنوف و چه فعالیت هایی در شهرستان ها اقبال بیشتری دارد و در اقلیم منطقه اشتغال پذیری بیشتری را به خود اختصاص داده که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است و از سوی دیگر اتحادیه های صنفی در هر شهرستان با همکاری بسیج اصناف به عنوان حلقه وصل میان مجموعه فنی حرفه ای و اداره کار را به یکدیگر متصل کردیم تا واحدهای صنفی با اولویت که امکان اشتغال پذیری در آن شهرستان دارند، مورد توجه قرار گیرد.

 

قانون کار در قوانین کشور تا چه اندازه در پیشبرد این طرح موثر است؟

قبلا این طرح به خوبی اجرا نشد و در موضوع بیمه با مشکلاتی مواجه شد، باید بگوییم اساس کار قانون جمهوری اسلامی خدشه به طرح استاد و شاگردی وارد می کند. این قانون متعلق به چندین سال قبل است در حالی که اساس استاد و شاگردی سنت دیرینه ای است که در میان ایرانیان از گذشته های دور مرسوم بوده است در حالی که قانون ما چندین سال گذشته با قوانین سایر کشورها آمیخته شده و با الگوگیری از قوانین آنها با اشکالات زیادی مواجه است. از سوی دیگر وزارت کار نیز با بسیاری از قوانین اشتغال که مخل اشتغالزایی است، مشکل دارد که از جمله آن استاد شاگردی است.

 

در حالی که در دستورالعمل های مختلف از سوی سازمان بیمه و سایر سازمان های مکلف به امر اشتغال مشخص شده است که افرادی که در موضوع استاد و شاگردی کار می کنند، معاف از بیمه هستند. این موضوعات با تعاملات چند جانبه در استان ها مطرح شده است. متاسفانه برخی از واحدهای صنفی به دلیل برخی از موانع قوانین از ورود به طرح استاد و شاگردی می هراسند. قریب به سه و اندی میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که 600 هزار از این آمار واحدهای تولیدی هستند. این واحدها می توانند در اشتغال بسیار کمک کنند. در این طرح همه اصناف ورود پیدا نمی کنند.

 

چند واحد تولیدی در سطح کشور مشمول طرح استاد و شاگردی هستند؟

600 هزار واحد تولیدی که در سطح کشور مشغول فعالیت هستند شامل طرح استاد و شاگردی بسیج اصناف می شوند که به مرور زمان وارد این طرح می شوند. تمامی این اقدامات بر اساس مطالعات انجام شده صورت می گیرد.

 

چه واحدهایی از مشاغل گوناگون درالویت طرح استاد و شاگردی قرار دارند؟

تمامی صنوف شامل طرح استاد شاگردی می شوند اما واحدهای تولیدی در اولویت طرح استاد شاگردی قرار دارند و بقیه صنوف نیز به مرور زمان وارد این طرح می شوند. در واحدهای تولیدی بیشتر توجه ما بر واحدهای تولید و تعمیر، صنف خدمات فنی و تعمیر و واحدهای دیگر واحدهای تولیدی است. اگر فردی به طور مستمر 3 ماه دوره آموزش تعمیرات یخچال، کولر و یا لوازم خانگی را ببیند، می تواند بسیاری از لوازم خانگی را تامین کند.

 

کدام یک از اقشار بسیج در این طرح مشارکت دارند؟

در این طرح از بسیج اصناف، بسیج دانش آموزی و بسیج جامعه زنان استفاده شده است. بسیج مهندسین و بسیج کشاورزی نیز می توانند برای آموزش افراد نیروهای مربی خود را معرفی کنند.

 

طرح استاد و شاگردی تا چه سالی ادامه دارد؟

برنامه طرح استاد و شاگردی برای 5  سال در نظر گرفته شده است و امسال 20 هزار نفر را متعهد شده ایم و تاکنون 10 هزار نفر وارد این طرح شده اند که بخشی از این افراد دارای مدرک فنی و حرفه ای در رشته های اشتغال آفرینی مورد نظر هستند. این طرح امسال به صورت پایلوت انجام می شود و از سال آینده به همت بسیج اصناف به شکل رسمی آغاز می شود. در حقیقت این طرح از سال 1400 تا 1404 در نظر گرفته شده و اشتغال 100 هزار نفر در این طرح پیگیری می شود و آموزش 300 هزار نفر در این طرح هدف قرار گرفته است.

کد خبر 1038402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha