تدین ارتش ویژگی بارز و موجب اعتماد ویژه امام (ره) به ارتش شد

سرهنگ سهیلی با بیان اینکه شعار ارتش پس از پیروزی انقلاب ایمان ، انظباط و آموزش است گفت: تدین ویژگی بارز پیکره ارتش است و موجب اعتماد ویژه امام (ره) به ارتش شد.

خبرگزاری شبستان _گروه سیاسی _فرزانه تهجا: ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز یکی از موفق ترین نهادهای نظامی پس از پیروزی انقلاب است و قبل از پیروزی انقلاب نیز در بسیاری از بحران ها همواره مورد اعتماد امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی بوده است در همین رابطه گفتگویی با سرهنگ حمیدرضا سهیلی، جانشین سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر ارایه می شود.

 

 ارتش با استفاده از چه شعائری مدلسازی کرده است ؟

با توجه به اینکه در آستانه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم، بهتر است از مدل سازی که برای بار اول در دنیا اتفاق افتاد، صحبت کنیم. ارتش همیشه با شعائر محوری مدل سازی می کند و چشم انداز خود را با توجه به این شعائر به بدنه قالب ارتش دیکته می کند و این یک مدل موفق است.

 

شعار ارتش پس از انقلاب اسلامی چیست؟

 شعار ارتش پس از انقلاب ایمان، انضباط و آموزش است و همین ارتش وقتی در خدمت رژیم شاهنشاهی قرار دارد، شعار کلیدی اش خدا شاه میهن است.

 

کدام ویژگی ارتش موجب اعتماد امام (ره) به ارتش شد؟

تدین ویژگی بارز پیکره ارتش است و موجب اعتماد ویژه امام (ره) به ارتش شد و در سال 57 رویدادهایی اتفاق افتاد که بارزترین آنها در قائله کردستان بود و در این قائله شهید فراشاهی جزو شهدای اول کردستان محسوب می شود. امام (ره) در مورد نماز این شهید می فرماید: صبر کنید، پرسیدند برای چه باید صبر کنیم، فرمودند خودم نماز این شهید را می خوانم. امام(ره) با این نگرش می خواست بگوید اگر امروز این فرزند از ارتش شهید شده است، من ارتش را به عنوان کسانی که فرزندان انقلاب هستند، پذیرفته ام.

 

هدف برخی از افراد از به انحلال کشاندن ارتش چه بود؟

وقایع بسیار زیادی رخ داده بود تا ارتش به انحلال کشیده شود و کسانی این موضوع را ترسیم کرده بودند که اگر ارتش نباشد، می توان کشور را تکه پاره کرد. از سوی دیگر انتخاب هرم کلان ارتش توسط کسانی بود که علی الظاهر باید وفاداری خود را نسبت به حکومت وقت اعلام می کردند که این امر نیز به خوبی اجرا می شد.

 

نقطه اتکا ارتش در جمهوری اسلامی چه بود؟

مشابه انقلاب ما در سایر کشورها نیز رخ داده است اما ارتش در جمهوری اسلامی از همان ابتدا اعلام بی طرفی کرد و این بی طرفی نقطه اتکایی برای ارتش بود. ارتشی که آماده شده بود به مدت 3 ماه در برابر شوروی بزرگترین نیروی زمینی قرن بایستد، این ارتش در برابر مردم یک روز هم صف آرایی نکرد و در زمانی که حکومت نظامی اعلام شد و شهربانی اعلام کرد که از پس مردم بر نمی آید و ارتش وارد کف خیابان شود، می بینیم پیکره فرماندهان گروهان که نقش عملیات ره کنشی و تاکتیکی را در کف خیابان دارد به سربازان خود دستور می دهد مراقب باشید خونی از دماغ کسی نیاید. ما در خیابان آماده ایم اما تعداد درگیری ها متناسب با فشنگ های رها شده در کف خیابان نیست و این امر نشان می دهد پیکره ارتش با انقلاب همراه است.

 

اولین نامگذاری پس از پیروزی انقلاب چه روزی در تقویم ملی بود؟

پس از انقلاب بلافاصله اولین نامگذاری 29 فروردین توسط امام (ره) انجام گرفت و این موضوع نشان می دهد امام(ره) خواستند به کسانی که می خواستند ارتش را به انحلال بکشانند راه را نشان دهند، امام (ره) مسیر آنها را تغییر داد و پس از آن ارتش نیز همراهی تمام عیار خود را با انقلاب نشان داد.

کد خبر 1038566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha