مهارت فرزند پروری

تربیت و مراقبت از فرزندان نیاز به مهارت های خاصی دارد که رعایت آن ها کمک می کند کودکان ما بهتر با محیط اطراف آشنا و مهارت های زندگی را فرا بگیرند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، برخی مهارت ها هستند که به ما در تربیت و اجتماعی شدن فرزندمان کمک می کنند، مهارت هایی که نباید به سادگی از کنار آن بگذریم. 
 

الگوی مثبتی برای او باشید 
 

والدینی که می گویند «کاری را که من می¬گویم انجام بده، نه کاری را که خودت می‌خواهی» کارآمد نیستند. بچه ها بیشتر با نگاه به کارهای والدینشان آموزش می بینند تا با شنیدن حرف های‌شان. هنگام عصبانیت مؤدبانه صحبت کنید، اما مهم است که به خاطر داشته باشید فرزندتان همیشه به شما نگاه می کند. 
 

محدودیت های مناسب تعیین کنید 
 

اینکه بدانید چه وقت بگویید نه و چگونه بر محدودیت های خود پافشاری کنید مهارتی است که با تمرین بدست می آید. طی زمان، یاد می گیرید فرزند شما چقدر می تواند موقعیت را مدیریت کند و شما چگونه می توانید به او کمک کنید تا با موضوع کنار آمده و حرف شما را گوش کند. 
 

همواره پیامدها را اِعمال کنید  
 

والدین کارآمد فقط با پیامدهای رفتار نادرست کودکان را تهدید نمی کنند؛ آنها با کمک پیامدها به نتیجه می رسند. استمرار بخش بسیار مهمی در کمک به کودکان است برای اینکه یاد بگیرند رفتارهای خود را بهتر مدیریت کنند. 
 

عاقلانه مبارزه با بچه را انتخاب کنید 
 

برای تربیت مؤثر لازم است والدین بتوانند تشخیص بدهند که آیا یک موقعیت ارزش دعواکردن را دارد. گاهی اوقات رفتارها ارزش برخورد ندارند اگر توجه به آنها سبب رویارویی قدرت شود.  
 

به طور مؤثر استرس را مدیریت کنید 
 

والدینی که استرس خود را به طور مؤثر مدیریت می کنند بهتر می توانند با مشکلات رفتاری بچه مواجه شوند. والدین پراسترس به احتمال زیاد جیغ می‌کشند یا از اصول تربیتی چشم پوشی می کنند. 

 

والدین پراسترس معمولا از تنبیه استفاده می کنند تا اینکه از اصول تربیتی پیروی کنند و این مساله سبب چرخه ناسالم می شود، چون وقتی پدر یا مادر استرس داشته باشد بچه ها به احتمال زیاد رفتار بدتری نشان می دهند. مدیریت سالم استرس شامل خود مراقبتی و درخواست کمک از دوستان و خانواده می شود به طور مثبت به بچه توجه کنید 
 

به طور واضح انتظارات خود را بیان کنید 
 

وقتی بچه ها نمی دانند چه انتظاری از آنها دارید، هرگز نمی توانند انتظارات والدین خود را برآورده کنند. والدین بسیار کارآمد می توانند انتظاراتشان را توضیح دهند. 
 

 

مرکز مشاوره و آرامش معاونت اجتماعی پلیس کرمانشاه

کد خبر 1039800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha