نقش بسیار مهم رسانه ها در تحقق شعار سال/ رویداد نگین خوزستان برگزار می شود

شهباز با اشاره به اینکه نقش رسانه ها در این تحقق شعار سال بسیار ویژه است و رسانه فعال انقلابی می تواند نقش مطالبه گر عمومی را ایفا کند گفت: رویداد نگین نخلستان برگزار خواهد شد، که در این رویدار افراد موفق در حوزه فرهنگ و اقتصادی تجلیل می شوند.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، با آغاز سال 1400 شمسی امیدها دوباره تازه شد تا از همان روزهای آغازین این سال برای تحقق آرمان های والای انسانی که همواره در این سرزمین کهن وجود داشته گام برداریم، هرچند که در آخرین سال از سده300 شمسی اتفاقات خوبی را شاهد نبودیم اما آغاز سده 400 نویدبخش رخدادهای خوبی برای مردم ایران خواهد بود.

 

تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها عنوانی است که مقام معظم رهبری برای اولین سال از سده 400 نهادند، عنوانی که خود راهگشای بسیاری از مشکلات درون جامعه است.

 

یکی از حوزه هایی که می تواند نقش بسیار مهمی در تحقق این شعار داشته باشد حوزه فعالیت های هنری و فرهنگی است که به منظور بررسی هرچه بیشتر این موضوع به گفت وگو با «محمد شهبازگهروئی» رئیس حوزه هنری خوزستان پرداختیم که مشروح این گفت وگو را در ذیل می خوانید.

 

سیاست های فرهنگی با توجه به شعار سال چگونه باید تدوین شوند؟

شهباز: به منظور درک هرچه بهتر شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده در ابتدا باید تفاوت شعار و هدف را بیان کنیم، به نوعی به هدف دست یافتنی که در مدت زمان معینی قابل دسترسی است شعار گفته می شود و باید عنوان شعار را برخلاف درک عمومی خود که بیشتر بر تهییج احساسات است بدانیم، بنابراین هنگامی که رهبر انقلاب در کنار چشم اندازها، ابلاغیه های مکتوبی که عنوان می کنند برای یک سال شعاری را تعیین کرده تا در آن سال محقق شود.

 

در موضوع شعار سال دو بحث پشتیبانی و مانع زدایی وجود دارد که قطعا بحث بسیار گسترده ای را می طلبد اما اگر از زاویه فرهنگی به این مقوله نگاه کنیم و بخواهیم در مورد لازمه ها و موانع پشتیبانی سخن بگوییم در ابتدا باید بدانیم که تولید چیست و چگونه اتفاق می افتد و سیاست گذاران ما بدانند که در چه زمینه ظرفیت های ما بالقوه و در چه زمینه ای بالفعل هستند، اگر این موضوع را به خوبی شناسایی کردیم به آسانی می توان موانع را بهتر شناسایی و از میان برداشت، اینکه کورکورانه و بدون بررسی همه جانبه برنامه رفع موانع بدهیم در پایان سال قطعا چیز مهمی را دست نخواهیم داشت.

 

مهمترین راهکار برای توسعه تولید چیست؟

شهباز: در ابتدا لازم است که زمانی را برای گفت وگو با متخصصان عرصه تولید بگذاریم تا هرچه بهتر عرصه موضوع تولید بررسی شده و برای عموم مردم شفاف شود، در موضوع پشتیبانی یکی از ریشه ترین کارها در این راستا ترویج و فرهنگ سازی کارآفرینی به جای کارمندی است.

اگر به دو دهه پیش نگاهی انداخته باشیم می بینیم که جایگاه اجتماعی کارآفرینان ارزشمندتر از کارمندان بود نه اینکه بخواهیم به قشر کارمند توهینی کرده باشیم اما از لحاظ ریسک پذیری و سعی کوشش و ایجاد اشتغال برای دیگران جایگاه کارافرین ارزشمندتر بود.

یکی از مهمترین راهکارها برای توسعه تولید این است که بتوانیم فرهنگ کارآفرینی را در جامعه نهادینه کنیم؛ کودکان ما از همان ابتدا باید کارآفرین، اهل ریسک ، ابتکار و خلاقیت به بار آیند، چرخه کارآفرینی باید از همان سنین کودکی شکل گیرد.

 

نقش رسانه ها در تحقق شعار سال چه است؟

شهباز:  رسانه های نقش بسیار مهمی را در این مهم ایفا می کنند، نقش رسانه ها در تحقق شعار سال بسیار ویژه است که می تواند این تفکر را به جامعه القا کند که من باید ارزش آفرین باشم نه به عنوان یک مصرف کننده، آن‌چیزی که در صدا و سیما می بینیم این است که اگر کارآفرینی بخواهد دیده شود باید هزینه بپردازد.

ضرورت دارد که بسترهای ترغیبی و تبلیغی را در اختیار کارآفرینان قرار دهیم، اینکه متولیان فرهنگ و رسانه اگر می خواهند به تحقق شعار سال کمک کنند باید اقدامی انجام دهند که فضای فرهنگی ما تبدیل به محیطی شود که کارآفرینی در آن به عنوان یک ارزش نمایان شود این مهم می تواند  در رفع موانع تاثیر داشته باشد.

لازم است که بخش عمده‌ای از ظرفیت های هنری که در کشور وجود دارد از جمله سریال ها، انیمیشن، کارهای گرافیکی و ... را برای ترویج و تبلیغ تولیدکنندگان ایرانی قرار دهیم، به طور مثال عنوان می کنم اگر قرار باشد در طول یک سال 10 مستند تولید شود 6 مستند باید در زمینه کارآفرینی و تولید باشد.

مطالبه گری نقش بسیار مهمی دارد و رسانه فعال انقلابی می تواند نقش مطالبه گر عمومی را ایفا کند، رسانه ها با برنامه ریزی مستمر می توانند ذهن مسئولان را نسبت به رفع موانع درگیر کنند زیرا موانع موجود تنها در یک عرصه و مربوط به یک نهاد نیست و همه عرصه ها باید بررسی و مانع زدایی شوند.

ضرورت دارد موانع تولید در بستر رسانه بررسی شود و ابزار رسانه برای مطالبه گری استفاده کرد به این دلیل که رسانه نقش بسیار فعالی در مانع زدایی خواهد داشت، نقش رسانه ها برای برداشتن مانع جدی و سنگین است که لازم است تولیدات هنری خوبی در این زمینه تولید شوند.

 

وظیفه تولیدکنندگان در سال پیش رو چیست؟

شهباز: تولید کنندگان در هرزمینه ای که فعالیت دارند لازم است که همت خود را بیشتر کرده و در زمینه افزایش کیفیت کالا یا خدمات خود گام بردارند که در این زمینه ضرورت دارد کارگروه های مختلفی برای افزایش کیفیت تشکیل شود و متولیان عرصه اجتماعی زنجیزه انتقال تجربه را میان تولیدکنندگان ایجاد کنند اینگونه می توان در زمینه افزایش کیفیت اثرگذار بود.

هم افزایی تولیدکنندگان نقش بسیار مهمی در افزایش تولید دارد زیرا فردی که در مسیر تولید حرکت می کند با موانع و مشکلات مختلفی روبه رو خواهد شد اینکه بتوان از تجربه سایر تولیدکنندگان در عرصه ها مختلف چه صنعتی و چه هنری استفاده کند می تواند با کمترین مشکل کار خود را پیش ببرد.

در موضوع پشتیبانی باید این مهم را عنوان کنیم که می توان بخشی از کمک های خیریه ها را در قالب فعالیت های اقتصادی هزینه کرد و کسب و کارهای مختلفی را برای جوانان راه اندازی کرد هر چند که باید عنوان کنیم حوزه خیریه و کمک های مردمی به نیازمندان نباید تعطیل شده زیرا افراد بسیاری هستند که توانایی اشتغال ندارد، هنرمندان و اهالی رسانه می توانند در شناسایی و تولید محتواهای اینچنین نقش مهمی را ایفا کنند.

باید این نکته را عنوان کنیم که سیاست گذاران و مسئولان عرصه تولید را در عرصه های سیاسی دخالت ندهند زیرا تولیدکنندگان برای عموم مردم تولید می کنند ضرورت دارد که صحنه تولید را از جناح های سیاسی خالی کنیم، همین اقدام مهمترین مانع برای تولیدکنندگان ما در چندسال اخیر بود.

 

حوزه هنری خوزستان در سال پیش رو چه رویکردی را برنامه ریزی کرده است؟

شهباز: در سال پیش رو حوزه هنری در چهار بخش کلی فعالیت های خود را انجام خواهد داد که این چهار بخش در قالب فرهنگ سازی، مرکز رشد، جریان سازی و نقش افرینی خواهد بود که در بخش فرهنگسازی در تلاش هستیم که به موضوعات خانواده، فضای بین المللی، مناطق محروم و ادبیات و هنر پایدار و انقلاب بپردازیم.

در مرکز رشد تقویت و پرورش هنرمندان انقلابی صورت خواهد گرفت و این مرکز بستر خوبی برای معرفی و پرورش استعدادهای هنری خوزستان خواهد بود امیدوار هستیم که هنرمندان بتوانند از این مرکز رشد استفاده کنند علاوه براین در زمینه نقش افرینی بنا داریم که رویدادهای تاثیرگذاری در فضای فرهنگی و اجتماعی خوزستان را برپا کنیم که به همین منظور 15 رویدار طراحی شده است.

در بخش جریان سازی به منظور توسعه فعالیت های هنرمندان خوزستان اقدام خواهیم کرد و آثار هنری هنرمندان سراسر خوزستان ترویج و تبلیغ شود.

 

اقدامات حوزه هنری خوزستان در سال 1400 چیست؟

شهباز: ما در حوزه هنری خوزستان در سال جاری با دو برند رسانه ای به توافق رسیدیم که این برندها در حوزه کسب و کار فعالیت دارند، این برندها در بخش دانش بنیان و در بخش صنعت و تولیدات رسانه ای فعالیت خواهند کرد.

از جمله اقدامات بسیار مهمی که در سال پیش رو داریم  رویداد نگین نخلستان خواهد بود که در این رویداد افراد موفق در حوزه فرهنگ و فعالیت های اقتصادی که منجر به پیشرفت استان شده است معرفی و تجلیل می شوند، امسال چهل فرد معرفی و تجلیل می شوند.

در حوزه کودک و نوجوان نیز سعی در ترویج چندبازی موبایلی و ترویج کسب و کار هستیم که در بازهای موبایلی به معرفی الگوهای حماسی استان جهت ارتباط با کودکان و نوجوانان طراحی شده استف این رویدار منطقه ای بوده از همه فعالان در این زمینه دعوت به عمل می آید.

 

کد خبر 1039976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha