شکوفایی تولید مسکن با اهتمام جدی در طرح اقدام ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی وعده داده است که در سال ۱۴۰۰ شاهد شکوفایی تولید مسکن و پاسخ به نیاز متقاضیان بدون مسکن در کشور خواهیم بود و این وعده با اهتمام جدی در طرح اقدام ملی مسکن محقق می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در گفتگویی تلویزیونی در راستای کاهش التهاب بازار مسکن و برنامه ریزی در سال جدید برای رساندن تعداد واحدهای مسکونی تولید شده به میزان تقاضای موجود در کشور گفته بود : پروژه مسکن مهر جزو پروژه‌های بزرگی بود که در دولت قبل آغاز شده بود اما در بخشی از نقاط کشور زیرساخت‌های لازم، تناسبی با اندازه پروژه نداشت و سازوکار مورد نیاز برای سکونت مردم مهیا نشده بود. اهتمام ویژه‌ای را به کار بردیم تا پروژه مسکن مهر را در دو بخش سکونت و زیرساخت‌های لازم نظیر مدرسه، مسجد، خیابان و سایر زیرساخت‌های مورد نیاز مردم به اتمام برسانیم. برای مثال تنها برای شهرهای جدیدی که مسکن مهر در آن واقع شده است، در سال گذشته نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان به منظور توسعه زیرساختی هزینه شده است تا واحدهای مسکونی تکمیل و زمینه سکونت مردم مهیا شود.

 

اسلامی در این زمینه درخصوص اتمام پروژه مسکن مهر که مدت زمان آن بسیار طولانی شده است، گفت: در چندماه آینده عزم آن را داریم که پرونده پروژه مسکن مهر را ببندیم و از این طریق واحد مسکونی در قالب مسکن مهر به جز واحدهای مسکونی که پرونده قضایی دارند، باقی نمی‌ماند که دولت نسبت به مردم متعهد شده باشد.

 

وزیر راه و شهرسازی درباره طرح تولید انبوه مسکن در کشور که به طرح اقدام ملی موسوم است درباره آخرین وضعیت آن گفت: در زمینه تولید مسکن با توجه به اهتمام ویژه رهبر انقلاب، طرح اقدام ملی مسکن را به منظور تولید انبوه خانه آغاز کردیم. تاکنون فرآیند ساخت ۵۱۰ هزار واحد مسکونی در قالب این طرح شروع شده و اولین واحدهای طرح اقدام ملی با حضور رئیس جمهور، ۲ ماه پیش به مردم تحویل داده شد. از فروردین ماه نیز فرآیند تحویل سایر واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی پیگیری شده و امید به خدا هر ماه شاهد افتتاح واحدها و سکونت مردم در خانه‌های این طرح خواهیم بود.

 

بنابراین گزارش، طرح اقدام ملی مسکن از مهم‌ترین طرح‌های مسکنی کشور به شمار می‌رود که از سال 99 اجرای آن کلید خورد. بهمن ماه سال ۹۸ روند افزایشی قیمت‌ها در حوزه مسکن آغاز و به مرور در اردیبهشت و خرداد سال گذشته شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها شدیم و همین امر باعث ایجاد نوساناتی برای متقاضیان بازار خرید مسکن و همچنین مستاجران در این بازار شد به طوری که قدرت خرید در این ببین نسبت به سال‌های قبل روند نزولی به خود گرفت و بر این اساس دولت برای بهبود وضعیت بازار مسکن تمهیداتی را در دستور کار خود قرار داد و طرح اقدام ملی مسکن را کلید زد در این طرح دولت سعی کرده روند خانه دار کردن مردم را تسهیل کند و با در اختیار قرار دادن زمین ارزان قیمت و همکاری بخش خصوصی بتواند نهضت خانه سازی را در کشور تقویت کند.

 

طرح مسکن ملی این طرح شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که ساخت ۲۰۰ هزار واحد آن در شهر‌های جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. اوایل شهریورماه سال۹۸، ثبت‌نام طرح ملی مسکن از استان کرمان کلید خورد. از هجدهم آبان ماه ۱۳۹۸ نیز دور دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در ده استان دیگر آغاز شد. در اولین گام در سیستان و بلوچستان، قم، خراسان‌شمالی و خراسان‌جنوبی نام‌نویسی شروع شد. دومین گام، مربوط به کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان است و در گام سوم نیز نام‌نویسی در چهارمحال و بختیاری، همدان و یزد شروع می‌شود.

 

متقاضیان مسکن در این طرح باید چهار شرط را دارا باشند که این شروط عبارتست از تأهل و سرپرست خانواده بودن، از اول فروردین ۸۴ فاقد مالکیت مسکونی بودن که این شرط علاوه بر فرد متقاضی به افراد تحت تکفل هم اضافه می‌شود، عدم استفاده از امکانات دولتی از قبیل زمین، آپارتمان یا تسهیلات ویژه یارانه‌دار و داشتن سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا به مدت پنج سال. در مورد سایر شرایط، متقاضیان ثبت‌نام می‌توانند با مراجعه به سایت www.tem.mrud.ir شروط نام‌نویسی را مطالعه کنند.

 

همچنین در طرح اقدام ملی سه نوع تسهیلات وجود دارد برخی از متقاضیان در صندوق پس‌انداز یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند که در گذشته می‌توانستند بین ۸۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ میلیون تومان برای خرید مسکن وام بگیرند و هم اکنون با تفاهمی که صورت گرفته است، می‌توانند برای ساخت مسکن در طرح اقدام ملی، از این وام استفاده کنند. گروهی دیگر می‌توانند از وام بافت فرسوده استفاده کنند که در بخشی از این وام از منابع صندوق توسعه و بخشی از منابع داخلی بانک به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان استفاده می‌شود و وام نهایی یک وام ۷۵ تا ۱۵۰میلیون تومانی است که از منابع داخلی بانک‌های عامل از جمله بانک مسکن با نرخ ۱۸ درصد کارمزد در ۱۲ سال پرداخت می‌شود.

 

یادآور می شود: بر اساس مصوبات بودجه ۱۴۰۰ که چندی پیش از سوی مجلس به دولت ابلاغ شد، پرداخت ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی به حوزه ساخت مسکن مورد توجه بود. همچنین بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت و شورای پول و اعتبار ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی بانکی باید به حوزه مسکن برود. در این رابطه بانک‌ها یک بخش ارائه تسهیلات به نام ساختمان و مسکن دارند که کلیه پرداخت تسهیلات در حوزه مسکن و سایر فعالیت‌های عمرانی در این محل محاسبه می‌شود.

 

تقاضای وزارت راه و شهرسازی از نظام بانکی کشور تحقق این مصوبه شورای پول و اعتبار و تخصیص منابع مذکور به حوزه ساخت مسکن است، الان نیز بدون اینکه بحثی داشته باشیم، با صبوری قصد داریم، اعمال سیاست کرده و رویه را به گونه‌ با بانک مرکزی و سایر بانک‌ها تنظیم کنیم که این امر به نحو احسنت محقق شود و در همین راستا بنا شد، در قالب مصوبات بر ارائه ۲۰ درصد از تسهیلات به حوزه مسکن تاکید شود و همچنین صندوق‌های زمین و مسکن نیز برای تامین مالی این حوزه تشکیل شود.

 

کد خبر 1040321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha