تلاش مضاعف اهالی مسجد برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰

اهالی مسجد با بهره گیری توان حداکثری خویش می‌توانند به نحو مطلوب و شایسته، بروندادی موفق و نتیجه‌ای درخور شأن و جایگاه مسجد در دستیابی و حصول به اهداف عالیه تبیین شده در جهت تحقق شعار سال ۱۴۰۰ به کار گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، «محمدعلی موظف رستمی»، کارشناس و پژوهشگر در حوزه مسجد در یادداشتی به تحلیل نقش اهالی مسجد در تحقق شعار«تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» پرداخت و تاکید کرد که اهالی مسجد با بهره  گیری توان حداکثری خویش می توانند به نحو مطلوب و شایسته، بروندادی موفق و نتیجه ای در خور شأن و جایگاه مسجد در دستیابی و حصول به اهداف عالیه تبیین شده در جهت تحقق شعار سال ۱۴۰۰ به کار گیرند.   

 

مشروح این یادداشت به شرح زیر است:

 

یکی از ویژگی های پیام های سالانه نوروزی مقام معظم رهبری و همچنین سخنرانی های بعد از ایراد پیام توسط ایشان که در واقع از مهمترین اهداف آن نیز محسوب می شود، تبیین و تشریح بیشتر مفاهیم و کلید واژه ها و سیاست راهبردی هدف گذاری شده برای این پیام هاست. ترسیم و ریل گذاری سیاستهای عالی نظام در مواجهه منطقی و کارشناسی با اهم مسائل، موضوعات و مشکلات مبتلابه کشور در طول سال از هدف های راهبردی کلان دیگر می باشد که همین امر مهم با هدف کاهش دغدغه های معیشتی و مشکلات اقتصادی مردم از یک سو و از سوی دیگر برداشتن گام های عملی و سریع در جهت رشد و توسعه همه جانبه و موزون و متوازن کشور در تمامی حوزه ها و عرصه ها بخصوص حوزه اقتصادی انجام می شود.

 

اگر نیم نگاهی به عناوین نامگذاری شده در سنوات قبل داشته باشیم باشیم مشخص خواهد شد که در سال ۱۳۷۴با عنوان «انضباط اقتصادى و مالى»اولین بار موضوع اقتصادی وارد نامگذاری سال ها توسط مقام معظم رهبری  شده و بعد از آن نیز بخصوص در دهه اخیر همواره موضوع اقتصادی محور نامگذاری در این سالها بوده است. چون دقیقا با واقعیت های جامعه و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم که بخش اعظم آن ناشی از تحریم ظالمانه استکبار جهانی است همخوانی و هم راستایی دارد.

 

آنچه در این میان قابل ذکر است بیان این نکته مهم است که در تمامی این سالها اهالی مسجد در عملیاتی کردن منویات مقام معظم رهبری و تحقق شعارهای سال، تلاشی مضاعف و قابل تقدیر به عمل آورده اند. چرا که آنچه در این خصوص توسط مسجدی ها صورت گرفته است همراستایی این فعالیت ها با مهمترین کارکرد مسجد یعنی کارکرد اقتصادی آن بوده است. همچنانکه همگان واقفند یکی از کارکردهای مهم مسجد در طول تاریخ شکل گیری آن از عصر نبوی (ص) تا به حال، کارکرد اقتصادی بوده است. البته شایان توجه است که کاركرد اقتصادى مسجد به طور غير مستقيم است و تأثيرى كه بيشتر از طريق موعظه و نصيحت و نيز بيان احكام خريد و فروش و انجام كارهاى اقتصادى صورت مى ‏گيرد و نيز تاكيد فراوان فرمايشات حضرت رسول اكرم(ص) و ائمه هدى‏ مبنى بر رعايت انصاف و عدالت در انجام معاملات و نيز انجام دادن كار اقتصادى فقط با هدف رضايت خداوند و رفع حوائج و نياز مسلمانان و نه در نظر گرفتن انگيزه مادى و سودجويانه بوده است و همه اينها زمينه‏ هايى جهت ايجاد رقابت سالم و تأثير در روند معاملات و كارهاى اقتصادى هستند.

 

به همین دلیل است که  «مسجد در اكثر كشورهاى جهان اسلام داراى محوريت اصلى بوده و در مركز بازار و مركز اقتصادى هر شهر مسجد داراى نقش فعالى است و هنگام نماز مسجد محل مراجعه بازاريان، كسبه، و اصناف اطراف بازار مى‏ باشد و امام جماعت نيز در هر جلسه نماز ضمن دعوت نمازگزاران كه عمدتاً در فعاليت‏هاى اقتصادى فعال مى‏ باشند، به رعايت اخلاق اسلامى و اخلاق اقتصادى با نقل آيات، روايت و احاديث حضّار را به رعايت انصاف و عدل در معاملات و كارهاى اقتصادى دعوت مى ‏كند، كه اين موعظه و سخنرانى ائمه جماعت در مسجد تأثيرى عميق در نمازگزاران ايجاد كرده و به تبع، آنان از نظر اخلاقى و براى رعايت مسائل شرعى مجبور به فعاليت سالم اقتصادى مى‏ شوند».

 

اما آنچه در خصوص نامگذاری شعار سال 1400 و نیز در پی آن سخنرانی تبیینی آغاز سال مقام معظم رهبری بیش از همه حائز اهمیت و تدقیق نظر است، ذکر نام امنای فعال مسجد در ساماندهی و تحقق شعار سال توسط ایشان بوده است: «کسانی که سرمایه لازم را دارند و آحاد مردم که می‌خواهند مانند کمک مؤمنانه به کمک تولید بیایند، می‌توانند در این زمینه فعال شوند که خیریه‌های مردمی، نهادهای انقلابی و امنای مساجد فعال باید برای ساماندهی این مسئله مهم برنامه‌ریزی کنند.»  

 

درخواست رسمی مقام معظم رهبری از امنای مسجد برای ساماندهی و برنامه ریزی در تحقق شعار امسال: «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»؛ که آن را چنین معنا نموده اند: «ما بایستی تولید را محور کار قرار بدهیم و حمایت های لازم را انجام بدهیم و مانع ها را از سر راه تولید برداریم.» ناشی از ثمرات و نتایج مثبت حضور فعال اهالی مسجد (ائمه جماعات، نمازگزان، هیئات امنا، پایگاه های بسیج مساجد و کانون ها و دیگر عناصر فعال مسجدی) در ادوار گذشته تاریخ انقلاب اسلامی بخصوص در سال گذشته در جریان مبارزه با ویروس منحوس کرونا، و ارائه خدمات عمومی که شاید در ظاهر جزو وظایف ذاتی اهالی مسجد نبوده است ولی احساس مسئولیت و دغدغه مندی آن‌ها موجب شده است که به کمک هم‌وطنان بشتابند و یک کار خدماتی فراگیرتری را نیز انجام بدهند. (نظیر ضدعفونی کردن اماکن و معابر عمومی، تهیه و تولید ماسک و لباس‌های مخصوص پزشکان و پرستاران، کمک خدماتی در بیمارستانها،اجرای چند دوره کمک مؤمنانه طرح مواسات و نیز انجام موفق طرح شهید سلیمانی در غربالگری گسترده در سطح کشور برای شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا و...).

 

با عنایت به مطالب مذکور، باید اذعان نمود که در تحقق شعار امسال (بر اساس تأکید مقام رهبری به حضور فعال امنای مسجد) لازم است برای ساماندهی و برنامه ریزی دقیق و مطلوب جهت عملیاتی نمودن و برداشتن گام های عملی اهالی مسجد جهت حصول به نتایج موفق، تلاشی دو چندان و مضاعف به عمل آورند. همچنانکه سطح انتظار عمومی جامعه نیز از این عزیزان ارتقاء یافته به همین خاطر بایسته است آنان تمام توان و ظرفیت خویش را همچون گذشته و حتی بیش از پیش بکار گرفته تا در پایان سال شاهد برآورده سازی تمامی انتظارات به حق رهبری و به تبع آن مردم نجیب ایران اسلامی از اهالی مسجد باشیم.

 

در این راستا ضروری است تا با بهره  گیری توان حداکثری خویش به نحو مطلوب و شایسته، بروندادی موفق و نتیجه ای در خور شأن و جایگاه مسجد در دستیابی و حصول به اهداف عالیه تبیین شده در جهت تحقق شعار سال 1400 به کار گیرند.

 

کد خبر 1040452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha