موقوفات قائم مقام فراهانی که مشتمل بر حدود ۳۸ هزار هکتار است

حجت الاسلام حسینی گفت: طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ در راستای احیای موقوفات قائم مقام فراهانی که مشتمل بر حدود ۳۸ هزار هکتار است، ناحیه ۳ اوقاف و امور خیریه تبریز راه‌اندازی شد.

حجت‌الاسلام «سیدشهاب‌الدین حسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز اظهار داشت: سازمان اوقاف یک سازمان مردم نهاد بوده و بر اساس نیات خیرانه واقفان خیراندیش اداره می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه وقف ریشه در اسلام دارد و پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) اولین واقفان جهان اسلام هستند، گفت: ما موظف به اجرای امینانه نیات واقفان هستیم و در کنار توجه به بحث وقف به عنوان اصلی‌ترین دغدغه سازمان اوقاف، تولیت امام زادگان و اداره مساجد نیز بر عهده این سازمان است.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف در حوزه‌های مختلف اوقافی، ثبتی و حقوقی فعال بوده است، اظهار کرد: طی سال‌های طولانی به بحث سنددار شدن موقوفات توجه داشته‌ایم و سال ۹۹ با اینکه اخذ هزار فقره سند را در برنامه داشتیم، بیش از ۱۷۰۰ فقره سند اخذ کرده‌ایم و جا دارد از همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان قدردانی ‌کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، تثبیت مالکیت وقف را از دیگر مباحث مهم در راستای دفاع از مالکیت موقوفات عنوان کرد و گفت: در راستای احیای موقوفات این امر اهمیت بسیاری داشته و طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ در راستای احیای موقوفات قائم مقام فراهانی که مشتمل بر حدود ۳۸ هزار هکتار است، ناحیه ۳ اوقاف و امور خیریه تبریز راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه در راستای احیای بزرگترین موقوفه کشور و تنها موقوفه ثبت جهانی شده نیز اداره ناحیه ۴ اوقاف را تاسیس کردیم که مختص رسیدگی به موقوفات جامع ربع رشیدی است، گفت: بر این اساس، دبیرخانه کشوری موقوفات ربع رشیدی در تبریز مستقر شده است؛ موقوفات ربع رشیدی در هشت استان گستره دارد و خارج از کشورمان نیز موقوفاتی دارد که به جد پیگیر هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت احیای موقوفات ربع رشیدی و نیات این موقوفات، اظهار کرد: اخیرا با همکاری دانشگاه تبریز یک همایشی بین المللی برای پاسداشت خدمات خواجه رشیدالدین شیخ فضل الله همدانی با محوریت وقف و علم الادیان برگزار کردیم.

حسینی با اشاره به بازسازی و تعمیر بقاع متبرکه در استان، افزود: در امام زادگان سید احمد مرند، سید اسماعیل میانه، شاه قاسم کلیبر  و سایر نقاط استان کارهای عمرانی مفصلی در جریان است؛ البته در این رابطه محدود به برنامه ابلاغی از سوی سازمان نیستیم و فعالیت‌هایمان را فراتر پیش می‌بریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی گفت: در کنار امور عمرانی امام زادگان، در مقبره حمال تبریزی و مقبره زیرک‌کار، کلنگ احداث مجموعه بزرگ فرهنگی هنری به زودی بر زمین زده خواهد شد.

کد خبر 1040595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha