پیشرفت کانون معراج الصالحین کاشان ثمره جوان گرایی

جوان گرایی در کانون معراج الصالحین کاشان و اعتماد به جوانان و نوجوانان موجب موفقیت های زیادی برای جامعه شده که الگویی برای دیگر مراکز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، کاشان؛ شهری با قدمت تاریخی و پشتوانه ای عظیم از شخصیت های علمی، فرهنگی و مذهبی که نام این دیار را در میان مردم خاص و عام مطرح و مورد توجه قرار داده که از این رو باید نسبت به شناخت این خطه از کشورمان بیشتر مطالعه کنیم.

 

مراکز فرهنگی و هنری کاشان نگینی بر استان اصفهان هستند و به دلیل ظرفیت های گسترده ای که در این شهرستان نهفته، پایتخت کتاب و نهج البلاغه شده و مطمنا روند روبه توسعه ای را در کشور خواهد داشت و ثمره آن به مردم و حتما گردشگران می رسد.

 

کانون فرهنگی و هنری معراج الصالحین واقع در مسجد باب الحوائج کاشان یکی از نهادهای فرهنگی فعال آن شهرستان و کانون برتر در حوزه رسانه در بین دیگر مراکز فرهنگی و هنری مساجد کشور بوده که در طرح «ملی ایران قوی« کانون های فرهنگی و هنری در سال 99 درخشید.

این نهاد مردمی دارای سابقه ای درخشان است و اگرچه در سال 1393 به ثبت رسمی رسیده اما آغاز فعالیت فرهنگی در مسجد از سال 1368 در قالب فعالیت کتابخوانی و همچنین کلاس های آموزشی شروع شده و در گذر زمان فرصت های زیادی را برای غنی سازی اوقات فراغت و توانمندسازی اعضا خلق کرده است.

 

*توجه به نقش بانوان در توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری

 

تا قبل از سال 1396 پسرها مخاطب اصلی بخش زیادی از فعالیت های فرهنگی و هنری این نهاد بودند اما از تابستان آن سال با درخواست اهالی مسجد و تیم اجرایی واحد خواهران نیز فعالیت خود را آغاز و فرصت سازی برای فعالیت های فرهنگی و هنری فراهم شد که دستاوردهای زیادی نیز در چهار سال گذشته داشته است.

 

اجرای فعالیت های فرهنگی و هنری و مناسبتی تنها بخشی از فعالیت های حوزه بانوان این کانون بوده و این با بسترسازی در این حوزه کارگاه خیاطی در مسجد فعال و از طرفی موضوع آموزش حضوری و مجازی در رشته های هنری مثل خیاطی و دوخت و عروسک سازی و مواردی از این قبیل نیز توسعه یافته است.

*انسجام فعالیت های کانون بر محوریت 8 کارگروه

 

فعالیت های کانون فرهنگی و هنری معراج الصالحین کاشان با هدف غنی سازی اوقات فراغت و بسترسازی برای رشد و پیشرفت استعدادهای جوانان و نوجوانان دنبال می شود که در این مسیر سعی شده اهداف به جای حاشیه سازی ها پیگیری شود.

 

فعالیت های فرهنگی و هنری مساجد مبتنی بر اندیشه های ناب اسلامی است و باید مسائل مهم پیگیری شوند که از این رو برای هدفمندی اقدامات بر محوریت 8 کارگروه مثل قرآن و عترت، ورزش، آموزش، هنر و کتابخوانی هدایت می شوند.

 

*اعتماد به جوانان ونوجوانان را جدی بگیریم

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری معراج الصالحین کاشان با بیان اینکه جوانان ونوجوانان مخاطبین و اعضای اصلی این کانون فرهنگی و هنری هستند تصریح کرد: از توان و ظرفیت آن ها در مدیریت این مجموعه و اجرای فعالیت ها استفاده می شود.

 

«علی آبیاتی» با بیان اینکه این اقدام الگویی برای دیگر مراکز است، تصریح کرد: جوان گرایی در کانون معراج الصالحین کاشان و اعتماد به جوانان و نوجوانان موجب موفقیت های زیادی برای جامعه شده که الگویی برای دیگر مراکز است.

 

وی ادامه داد: حضور جوانان ونوجوانان درمسجد علاوه بر بهره مندی از امکانات و ظرفیت معنوی این مکان مقدس، به خودباوری و توانمندی رسیده اند و کانون را در حوزه خودکفایی و کاهش وابستگی به بودجه های دولتی مدیریت کرده اند.

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری معراج الصالحین کاشان از مسئولان خواست تا در توزیع اعتبارات دولتی نقش حمایتی از این فعالیت ها داشته باشند و سهم نهادهای فرهنگی و هنری از بودجه های دولتی افزایش یابد.

 

*کانون معراج الصالحین کاشان برتر در حوزه رسانه

 

وی با اشاره به اینکه در طرح ملی ایران قوی موفق به کسب عنوان برتر شدیم، تصریح کرد: واحد رسانه ای در کانون ایجاد شده که تولید فیلم های کوتاه ماموریت اصلی این تیم است.

 

آبیاتی ادامه داد: این موضوع موجب شده که از فضای مجازی در تولید محتواهای چند رسانه ای بهتر استفاده شود و مطالب معنوی و ارزشمند به جای مطالب ناهنجار توسعه یابد.

کد خبر 1040620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha