شب نیمه شعبان شبی همتای شب قدر است 

حجت الاسلام بامری گفت: شب نیمه شعبان شبی است که حق‌‌تعالی آن را برای ما قرار داده و در عوض شب قدر که آن را مخصوص پیامبر(ص) قرار داد، پس در این شب در دعا و ثنا بر خدای تعالی باید کوشش کرد.

حجت الاسلام «حمید بامری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، ضمن تبریک فرارسیدن نیمه شعبان با اشاره به فضیلت اعمال این شب، گفت: شب نیمه شعبان، شب بسیار مبارکی است، از امام صادق (ع) روایت شده که از امام باقر (ع) در مورد فضیلت شب نیمه شعبان سوال شد، ایشان فرمود؛ این شب پس از شب قدر برترین شب ها است، در این شب خدا فضل خود را بر بندگان سرازیر می‌کند و آنان را به بخشش و کرم خویش می‌آمرزد، پس در تقرّب جستن به‌‌سوی خدای تعالی در آن بکوشید که آن شبی است که خدا به ذات مقدّس خود سوگند یاد کرده که سائلی را از درگاه خویش با دست خالی بازنگرداند، مادام که انجام معصیتی را درخواست نکند.


امام جمعه زهکلوت بیان کرد: شب نیمه شعبان شبی است که حق‌‌تعالی آن را برای ما قرار داده و در عوض شب قدر که آن را مخصوص پیامبر(ص) قرار داد، پس در این شب در دعا و ثنا بر خدای تعالی باید کوشش کرد.


وی افزود: از جمله برکات این شب مبارک، ولادت با سعادت امام زمان (عج) است که در سحر چنین شبی در سال 255 هجری قمری در سامرا واقع شده و موجب فزونی شرافت این شب مبارک شد.


حجت الاسلام بامری ابراز کرد: اولین کاری که سالک باید در این شب انجام دهد این است که از لذت و آسایش دنیا در این شب چشم پوشی کرده و به شب زنده داری و ارتباط با خدا بپردازد چنانکه گویا شب خداحافظی او با این دنیا است و فردای آن روز قیامت است.


امام جمعه زهکلوت غسل کردن را از اعمال این شب، برشمرد و اظهار کرد: در حدیثی رسول خدا (ص) فرمود؛ کسی که شب نیمه شعبان ۱۰۰ رکعت نماز با هزار مرتبه سوره توحید به جا آورد، روزی که قلب ها می میرند، قلب او نخواهد مرد و از دنیا نمی رود تا زمانی که ۱۰۰ فرشته را ببیند که او را از عذاب خدا پناه می دهند.


وی با بیان این مطلب که از فضیلت های الهی در قالب درهای خشنودی، بخشش گناه، توبه، نیکوکاری و سخاوت الهی است، اظهار کرد: این درها در این شب فرخنده باز هستند پس باید به اندازه فضیلت در و به اندازه بهره ای که از آن داریم، از خود کرامت نشان داده و برای به دست آوردن این صفات بیشتر از افزایش شکل و قالب عبادات کوشش کرد.


حجت الاسلام بامری با اشاره به این که نسبت به توسل به حضرت حجت (عج) در این شب سفارش بسیار شده، عنوان کرد: انسان باید بیاندیشد که چه سعادت هایی را برای غیبت امام زمان (عج) از دست داده و به دیگران بنگرد که چگونه در قلمرو ایشان تصرف کرده و حق حکومت آن حضرت را غصب کرده و بر دوستانش حکمرانی می کنند.


امام جمعه زهکلوت یکی از اعمال شب نیمه شعبان را خواندن دعای کمیل برشمرد و افزود: سالک باید این دعا را با حضور قلب بخواند تا بداند چه می گوید و چیزهایی را که با حال خود سازگار نیست، نباید بگوید.


وی با اشاره به این که زیارت امام حسین (ع) از نزدیک یا دور یکی دیگر از اعمال شب نیمه شعبان، اظهار کرد: زیارت سیدالشهدا (ع) در این شب ثواب های بزرگی دارد و در این شرایط کرونایی که امکان زیارت از راه نزدیک نیست می توان با خواندن زیارت نامه حضرت از راه دور، زائر شد.


حجت الاسلام بامری در خاتمه تاکید کرد: در این شب فرخنده نباید فقرا و مستمندان را فراموش کرد و چه بهتر است که با کمک های مومنانه خود شادی این عید را با آنها تقسیم کنیم.

کد خبر 1041103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha