۹ مرکز ویژه اختلالات اوتیسم در خراسان رضوی مشغول به فعالیت است

خدابنده با بیان اینکه باید با آگاه سازی اقدامات پیشگیرانه از بروز اختلال اوتیسم را اجرایی نماییم، گفت: دستگاه تعلیم و تربیت وظیفه دارد شرایط تحصیل این دانش آموزان را فراهم نماید و در حال حاضر ۹ مرکز ویژه اختلالات اوتیسم در خراسان رضوی فعالیت می کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «قاسمعلی خدابنده» امروز(۸ فروردین) در آیین افتتاحیه پارک بازی و اتاق تاریک ویژه دانش آموزان اوتیسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و به ویژه نیمه شعبان میلاد حضرت صاحب الزمان (عج) به سیزدهم فرودین ماه روز جهانی اوتیسم اشاره کرد و گفت: بیماری اوتیسم تا چندسال قبل به عنوان یک بیماری ژنتیکی و وراثتی شناخته می شد ولی امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که این بیماری صرفا نمی تواند جنبه وراثتی داشته باشد چراکه اختلال اوتیسم در بسیاری از خانواده هایی که تا کنون هیچ نشانه ای از اوتیسم را نداشته اند نیز مشاهده شده است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد پیشرفت هایی در مسیر درمان کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم پس از شناسایی به ویژه در سنین تا سه سالگی بوده ایم گفت: بعضی عوامل زیست محیطی در پیدایش بیماری های ژنتیکی تاثیرگذار هستند لذا برخی عوامل محیطی در بروز اختلال اوتیسم به ویژه در افرادی که قابلیت ژنتیکی را دارند تاثیرگذار است.

 

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و دارو تا کنون آزمایش خاصی را جهت تشخیص بیماری اوتیسم تایید ننموده اند گفت: در حال حاضر تنها از طریق رفتار کودکان می توانیم نشانه های اختلال اوتیسم را شناسایی کنیم، بارزترین نشانه کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم عدم توانایی برقراری ارتباط آنها با محیط پیرامون و گروه همسالان است، آنها نمی توانند از زبان بدن، حرکات چشم، حرکات لبها و لبخند به منظور برقراری ارتباط استفاده نمایند.

 

خدابنده با اشاره به اینکه کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم عموما در حالت انزوا، اضطراب و افسردگی قراردارند اظهار داشت: با تشخیص زودهنگام و انجام مداخلات موثر، امکان کاهش اختلالات ناشی از بیماری اوتیسم وجود دارد.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه اختلال اوتیسم یک طیف است، دامنه اختلالات آن وسیع و در افراد مختلف متفاوت است افزود: نخستین گام در مسیر درمان افراد مبتلا به اختلالات اوتیسم، شناسایی و مداخله موثر است، کاردرمانی، گفتاردرمانی و بازی درمانی از جمله راه کارهایی است که می توایم این گروه از دانش آموزان را به اجتماع بازگردانیم.

 

وی با اشاره به اینکه بایستی از بُعد رفتاری و روان شناختی یک نوع برانگیختگی به منظور اشتیاق برای حضور در اجتماع، کارتیمی و تکلم در کودک مبتلا به اوتیسم ایجاد نماییم گفت: آخرین راه درمان اختلال اوتیسم، دارو درمانی است که در آن روان پزشکان سعی دارند با تجویز دارو اضطراب و افسردگی را کاهش داده و آرامش را به این کودکان بازگردانند.

 

خدابنده با بیان اینکه بایستی با آگاه سازی و آشنایی خانواده های اقدامات پیشگیرانه از بروز اختلال اوتیسم را اجرایی نماییم گفت: دستگاه تعلیم و تربیت وظیفه دارد شرایط تحصیل این دانش آموزان را فراهم نماید و در حال حاضر ۹ مرکز ویژه اختلالات اوتیسم در خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تاکید بر تقش و جایگاه ویژه خانواده ها در فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان مبتلا به اختلال اوتیسم گفت: امیدواریم با همراهی و همکاری خانواده ها بتوانیم آموزش های با کیفیت را به این گروه از دانش آموزان ارائه نماییم. 

کد خبر 1041118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha