رجبی دوانی:دستگاه فکری رهبری با شهید صدر انطباق دارد/ طولانی شدن عصر غیبت انتظار مقدس به دنبال دارد

سومین نشست از سلسله‌جلسات «دیدگاه‌ها و نظریات شهید صدر» با موضوع تأملی در تحلیل تاریخ دوران امامت در آثار علامه شهید آیت الله سید محمدباقر صدر با حضور دکتر محمدحسین رجبی دوانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان؛ دکتر محمدحسین رجبی دوانی استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام در سلسله‌جلسات «دیدگاه‌ها و نظریات شهید صدر» که دوشنبه 9 فروردین ماه از ساعت 20 و 30 دقیقه برگزار شد گفت: جامعه شیعه باید پندار خود را درخصوص آرمان مهدویت و ظهور منجی عالم حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف به یک نیاز بزرگ جهانی بدل کند تا زمینه ظهور آیت و نشانه الهی در قلب ها و دل های مردم جوانه بزند.

وی با اشاره به تشابه دستگاه فکری مقام معظم رهبری و شهید آیت الله صدر تصریح کرد: مقایسه رسانه و گفتار و دستگاه فکری مقام معظم رهبری تشابهات زیادی با شهید صدر دارد به گونه‌ای که طبق نظرات این بزرگواران به گواه تاریخ حفظ اسلام و گسترش مکتب اهل بیت علیه السلام از مهمترین وظایف امامان در دوران خود بوده است.

رجبی دوانی تصریح کرد: در اینکه هر امام معصوم علیه السلام اسلام، وظیفه ای جز حفظ اسلام از نابودی ندارد شکی نیست آنها معارف الهی را برای جامعه تبیین می کردند تا جامعه به فهم و کمال درک انوار الهی برسد اما طبق نظرات مقام معظم رهبری در کتاب انسان ۲۵۰ ساله باید اذعان کرد که ۲۵۰ سال ابتدای ظهور اسلام شرایط متفاوتی بر جامعه حکمران بود.

وی عنوان کرد: به گونه ای که در پنجاه سال اول حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام به ندرت به مسائل شرعی و  احکام مردم پرداختند. دلیل آن این است که شیعه در اقلیت تمام قرار داشت به گونه‌ای که حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در زمان خلافت خود با بحران های جدی مواجه شد بر این اساس است که اولویت آن زمان حفظ اسلام و کمتر به مسائل شرعی پرداخته شد  در واقع در ۵۰ سال ابتدایی اصل اسلام در حال نابودی بود امام حسن علیه السلام با صلح خود خط سیر اسلام اصیل را به صورت زیر زمینی ادامه داد و از طرفی نیز امام حسین علیه السلام در مسیر همان امام دوم امام حسن علیه السلام و امام علی علیه السلام قیام کردند و با شهادت راه اسلام اصیل را باز گذاشتد.

این پژوهشگر تاریخ  اسلام گفت: در پنجاه سال اول به گواه تاریخ امامان ما در مسیر حفظ اسلام از نابودی بودند اما خون سیدالشهدا، اسلام را بیمه کرد و با شهادت ایشان تحولی در تاریخ اسلام ایجاد و راه برای تبیین مکتب ناب اهل بیت علیه السلام هموار شد. در تاریخ عمر بن عبدالعزیز از ارادتمندان حضرت علی علیه السلام بود در جریان تاریخی پس از به دست گرفتن قدرت حکومت جایی در گوشه کنار اسناد تاریخی نقل است که گفت: اگر مردم در مورد فضیلت خاندان اهل بیت می دانستند سینه خیز به سمت آنان حرکت می‌کرند.

 وی افزود: در دوران اهل بیت علیه السلام تنها امام صادق علیه السلام فرصتی محدود و ناب به دست آوردند تا بتوانند معارف ناب اسلامی را در جامعه منتشر کنند این فرصت نیز به واسطه جنگ و نزاع بین بنی امیه و بنی عباس رخ داد و تا زمانی که حکومت بنی عباس استوار نشده بود موسس مکتب جعفری حضرت امام صادق علیه السلام معارف شیعه را در میان مردم تسری دادند.

 رجبی دوانی عنوان کرد: البته شرایط و زمان ائمه اطهار در جامعه متفاوت بود به گونه‌ای که در زمان متوکل وقتی امام هادی علیه السلام را به سامرا احضار کردند انبوهی از مردم مدینه و پیروان ایشان به نشانه اعتراض بیرون ریختند و مانع رفتن ایشان شدند در واقع شرایط در زمان ائمه متفاوت بود بر این اساس است که عملکرد امامان نیز متناسب با هر شرایط اتخاذ می شد.

وی تصریح کرد: ائمه اطهار علیه السلام وظیفه جز گشودن مسیر هدایت برای مردم نداشتند طبق گفتمان و مبانی مقام معظم رهبری وقتی حکومت در اختیار اهل بیت علیه السلام باشد تبیین راه هدایت برای مردم و جامعه آسانتر خواهد شداز این رو در زمان غیبت صغرای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف  حضرت روح نوبختی که از نواب امام زمان علیه السلام بودند به زندان افتادند و این نشان می داد که جامعه به بلوغ لازم برای درک معارف اهل بیت نرسیدند و یا اگر حکومت در اختیار اهل بیت علیهم السلام بود چه آسانی معارف به افکار مردم می‌رسید.

رجبی دوانی گفت: شاید یکی از مهمترین دلایل غیبت امام عصرعدم قدر شناسی شیعیان باشد.چرا که در زمان ائمه گذشته مردم و شیعیان صاحبان ولایت و جایگاه امامان را نشناختند به گونه‌ای که در زمان شهادت یک امام وجانشین شدن امام بعدی شیعیان آنچنان احساس نیاز نکردند که این موضوع نشان از اوج بی معرفتی شیعیان دارد.

زمانی که غیبت کبرای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف رخ داد مردم فهمیدند که چه گوهر گرانباری را از دست دادند  به گونه ای که اهمیت و جایگاه امام در نزد شیعیان مشخص و آنان اعتقادشان روز‌به‌روز محکم‌ترشد.لذا در زمان ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مردم با قدر شناسی بیشتر به سمت امام غایب خود می آیند.

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای در کتاب انسان  ۲۵۰ ساله می فرمایند:اگر این حوادث برای امامان و ائمه اطهار رخ نمی‌داد.جامعه بشری به سرعت رو به صلاح و رستگاری پیش می رفت اما برای فراگیری این احساس نیاز به امام معصوم، غیبت این فرصت را فراهم کرد تا در زمان غیبت، بشر به استیصال برسد و از همه قدرت ها ناامید شود و رو به خدا آورد و این خدا خواهی خواسته جهانی شود لذا طولانی شدن عصر غیبت موجب انتظار مقدس پیروان می شود تا از همه جا ناامید شوند و به سوی امام خویش آیند.

کد خبر 1041394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha