تولید ملی، راه اصلی پیروزی در جنگ اقتصادی است

حجت الاسلام میهن پرست با بیان اینکه بازنگری، بهسازی و به روزرسانی قوانین، آیین نامه و مقررات موجود در حوزه اقتصاد يك امر ضروری و فوری است، گفت: تولید ملی، راه اصلی پیروزی در جنگ اقتصادی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، امام جمعه شهر چوار، ظهر امروز(۱۳ فروردین) در خطبه های نماز جمعه در مسجئ مقدس صاحب الزمان(عج) این شهر، با اشاره به خطبه  شصت کتاب شریف نهج البلاغه، اظهار کرد: حضرت امام علی(ع) در این خطبه می فرماید که آگاه باشید! بعد از من، مردی گشاده گلو و شکم بزرگ، بر شما مسلط خواهد شد که هر چه بیابد می خورد و آنچه را نمی یابد جستجو می کند، او را بکشید! ولی هرگز نخواهید کشت، آگاه باشید! او به شما فرمان می دهد که مرا دشنام دهید و از من بیزاری جویید. اما بدگویی و ناسزا را (به هنگام اجبار دشمن به شما اجازه می دهم، چرا که این موجب فزونی مقامات معنوی من، و باعث نجات شما است، ولی در مورد پیشنهاد بیزاری جستن، هرگز از من بیزاری مجویید، زیرا من بر فطرت پاک توحید تولد یافته ام و در ایمان و اسلام و هجرت بر دیگران پیشی گرفته ام!

 

حجت الاسلام« شهاب الدین میهن پرست» با تاکید بر اینکه تولید ملی، راه اصلی پیروزی در جنگ اقتصادی است، افزود: شاید برای عده ای این سؤال مطرح باشد که راز اصرار و تکرار رهبر انقلاب اسلامی بر تولید طی سال های متمادی چیست؟ پاسخ آن به طور خلاصه این است که تولید ملی و بومی، نشانگر سلامت اقتصاد جامعه است، وقتی اقتصاد جامعه سالم باشد، پدیده های ناهنجاری چون فقر، بیکاری، معضلات اجتماعی تا حد زیادی کاهش خواهد یافت و نبض جامعه بهتر خواهد زد.

 

وی ابراز کرد: از سوی دیگر در شرایط جنگ اقتصادی که دشمن تمام توان خود را بر تضعیف اقتصاد ایران قرار داده و با انواع عملیات ترکیبی در صدد است از تنگه ی تشدید مشکلات اقتصادی مردم انقلابی را در برابر انقلاب و نظام اسلامی قرار دهد، نسخه علاج، حتما همین «تولید ملی» است، به همین جهت است که  رهبر معظم انقلاب اسلامی «رونق تولید و جهش تولید» را نشان انقلابی گری می داند و آن را بك جهاد انقلابی بر می شمارد.

 

امام جمعه ایلام بیان کرد: پشتیبانی و مانع زدایی در 5 محور اصلی باید صورت گیرد، این محورها در واقع تکلیف دستگاه ها و نهادها را در تحقق جهش تولید مشخص می کند.، یکی از این محورها، بیش نیازهای اقتصادی است، بخش زیادی از موانع موجود در ساختار اقتصاد کنونی کشور نهفته است که راه میان مدت آن، اصلاح ساختار بودجه و اصلاحات درست در نظام مالی و بانکی و پولی است که وظیفه مشترك دولت و مجلس و در صورت نیاز مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

 

حجت الاسلام میهن پرست یادآور شد: پیش نیازهای حقوقی از دیگر محورهای پشتیبانی و مانع زدایی است، در حال حاضر قوانین کهنه و دست و پاگیری در حوزه اقتصاد وجود دارد که در 50 سال قبل تهیه و تدوین شده است و کماکان به عنوان قانون باید به آن عمل می شود، بازنگری، بهسازی و به روزرسانی قوانین، آیین نامه و مقررات موجود يك امر ضروری و فوری است که باز هم وظیفه مجلس، دولت و قوه قضاییه به حسب وظایف آنان است.

 

وی افزود: یکی دیگر از محورهای پشتیبانی و مانع زدایی، پیش نیازهای سیاسی است،  بسیاری از عقب ماندگی های اقتصادی به تفکر سیاسی دولتمردان و مسؤلان در قوای مختلف برمی گردد، وقتی مسؤولی راهبرد اصلی اش نگاه شیفته وار به غرب و اروپاست و اروپا را در سه کشور خلاصه می کند و نگاه به شرق را در اولویت های بعدی خود قرار می دهد و آنگاه که مبادلات اقتصادی با همسایگان يك اولويت درجه چندم می شود، طبیعی است بازارهای محصولات ایرانی از دست می رود و در کشوری مانند سوریه که ایران نقش اصلی را در آزادی سرزمین های او دارد، سرشار از کالاهای ترکیه ای می شود که بیشترین نقش ها را در مشکلات این کشور داشته است! اینجاست که چرخ تولید،داخلی نمی چرخد و تولید از رونق می افتد.

 

امام جمعه چوار با بیان اینکه پیش نیازهای حوزه روابط خارجی از دیگر محورهای پشتیبانی و مانع زدایی، گفت: اگرچه این بخش به نوعی زیر مجموعه بخش سیاسی محسوب می شود اما حوزه روابط خارجی و بین الملل اهمیت ویژه ای دارد، تقویت دستگاه دیپلماسی به تفكر اقتصاد مقاومتی و پیوند سیاست خارجی و اقتصاد و فعال سازی سفرای ایران در شناخت ظرفیت های اقتصادی در آسیا و آمریکای جنوبی و خصوصا غرب آسیا و همسایگان است، برای این مهم در سال های گذشته معاونت اقتصادی در وزارت خارجه تأسیس شد اما از آنجا که نگاه به غرب اولویت اصلی و  حاکم بر این وزارتخانه بود، فرصت های زیادی در گسترش دیپلماسی اقتصادی در غرب آسیا و آمریکای لاتین از دست رفت.

 

حجت الاسلام میهن پرست در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سند همکاری 25ساله ایران و چین، گفت: این سند، نقشه راه ماهیت برنامه همکاری جامع ایران و چین است، این سند برخلاف شایعات معاندان و دشمنان، نه تفاهم نامه است، نه توافق نامه است و نه قرار داد، بلکه سندی است که بیشتر ماهیت نقشه راه و چهارچوب همکاری و زمینه های مشارکت طرفینی را دارد و البته می توان براساس منافع مشترك از درون آن ده ها توافق و قرار داد را در طول زمان منعقد ساخت.

 

وی افزود: در عرف روابط بین الملل امضای این نوع اسناد نوعی دارایی و ظرفیت سازی در عرصه بین المللی در حوزه های مختلف به شمار می آید، چرا این سند به تصویب مجلس نرسید؟ بر اساس اصل 77 قانون اساسی، عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد اما به گفته مقامات وزارت خارجه، سند همکاری جامع چین و ایران، اصولا ماهیت و حتی شکل قرارداد و یا موافقت نامه ندارد بلکه صرفا يك نقشه راه و چارچوب روابط بلند مدت است، همکاری جامع با چین عدول از شعار نه شرقی نه غربی نیست، نه شرقی و نه غربی نه به معنای قطع رابطه با غرب و شرق، بلکه عدم پذیرش استعمار هیچکدام از قطب های شرق (شوروی سابق) و غرب (آمریکا) است، لذا نگاه به شرق، نه به معنای پذیرش استثمار و استعمار شرق، بلکه به معنای ارتباط با شرق، آنهم در شرایطی است که کشور تقریبا 40 سال محصول تجربه ی نگاه به غرب بسیاری از دولتمردان اش را چشیده است.

 

امام جمعه چوار در ادامه با اشاره به اینکه دهه تکریم و غبارروبی مساجد دهه آماده باش «مهتدین» است، ابراز کرد: دهه آخر ماه شعبان و در آستانه و استقبال ماه مبارک رمضان، دهه تکریم و غبارروبی مساجد است، به تصریح قرآن و آیه ۱۸ سوره توبه، توفیق دغدغه مندی نسبت این مناسبت نورانی تنها از گروه «المهتدين»، هدایت شدگان و رهیافتگان می باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: مهتدون، سه ویژگی مهم دارند، از جهت اعتقادی، باور حقیقی به مبدأ و معاد داشته باشد(آمن بالله و اليوم الأخر)، از نظر عملی، جامعه پرداز و اهل اشاعه معنویت در جامعه و رسیدگی به نیازمنداب (أقام الصلوة و أتى الزكوة) و از جهت روحی، شجاع، باصلابت، نفوذناپذیر و ظلم ستیز (لم یخش إلا الله).

کد خبر 1042104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha