گزارش نقض حقوق بشر علیه شیعیان در کشورهای جهان

سازمان دیدبان حقوق شیعیان در گزارش ماهیانه خود از نقض حقوق بشر علیه شیعیان در برخی از کشورهای جهان پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از shiarightswatch، سازمان دیدبان حقوق شیعیان در گزارش ماهیانه خود درباره نقض حقوق بشر علیه مسلمانان شیعه از یکم مارس تا یکم آوریل 2021 میلادی، نوشت: گروهگ های تکفیری عملیات های تروریستی بسیاری را علیه مسلمانان شیعه انجام داده اند، علاوه براین برخی از رژیم ها و دولت‌ها نیز به سرکوب و شکنجه آنها اقدام کرده اند.

 

این سازمان اعلام کرد: این گزارش به منابع خصوصی خود و برخی از منابع عمومی مانند افراد و گروه های فعال در زمینه آزادی و حقوق بشر در کشورهایی که ناقض حقوق شیعیان بوده اند، تکیه دارد.

 

در این گزارش آمده است: این سازمان به دنبال دستیابی به عدالت و برابری در جوامع بشری است و به دنبال اهداف سیاسی و سودآور نیست.

 

این سازمان با اشاره به حوادث این ماه در افغانستان نوشت: تروریست ها در پنجم مارس 2021 میلادی دو حمله جداگانه در کابل پایتخت افغانستان انجام دادند که در نتیجه آن سه نفر از شیعیان کشته و 12نفر زخمی شدند.

 

در هفتم مارس نیز در نتیجه یک عملیات تروریستی دربرابر یکی از مراکز استخدام در کابل یک نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

انفجار یک خودرو در 13 مارس در ولایت هرات به کشته شدن هفت نفر از جمله زنان و کودکان و زخمی شدن 50 نفر منجر شدند. همچنین خسارت های مادی بسیاری به دهها منزل و پاساژ نزدیک محل این انفجار وارد آمد.

در 16 مارس حمله افراد مسلح به اتوبوس دانشجویان دانشگاه ولایت بغلان دو کشته و شش زخمی برجای گذاشت.

 

این سازمان با اشاره به کشور پاکستان در گزارش خود آورده است: در 23 مارس  انفجار یک بمب که غیرنظامیان را در شهر چمن پاکستان در ناحیه قلعه عبدالله هدف قرار داده بود، باعث کشته شدن سه نفر و زخمی شدن 13 نفر دیگر شد. این شهر یکی از گذرگاه های اصلی بین افغانستان و پاکستان است که روزانه هزاران نفر از آن عبور می کنند.

 

این گزارش  درباره وضعیت شیعیان در بحرین در یک ماه اخیر آورده است: نیروهای امنیتی آل خلیفه در یکم مارس «احمد العباس» از شهرکرزکان را به علت مشارکت در برپایی مراسم عاشورای حسینی سال گذشته بازداشت کردند. در سوم مارس نیز مقامات امنیتی بحرین در ادامه سیاست احضار خودسرانه خود، تعدادی از خانواده های اعدام شدگان را فراخواندند.

منابع آگاه اعلام کردند: مقامات امنیتی پدرعباس السمیع را که به تازگی اعدام شده است، بدون ذکر دلیل به مرکز پلیس فراخواندند. علاوه بر وی، پدر سید حسن السید احمد و برادر سامی مشیمع نیز فراخوانده شدند.

در هفتم مارس، مقامات امنیتی  در ادامه سیاست تحریک خانواده های اعدام شدگان حسن عیسی الجزیری را که برادرش محمود الجزیری اعدام شده است، بازداشت کردند. در نهم مارس نیز یک مادر بحرینی نسبت به سلامتی فرزندش «علی جعفر عاشور» در زندان جو مرکزی ابراز نگرانی شدید کرد. عناصر امنیتی تماس تصویری علی جعفر عاشور را با مادرش قطع کردند و به همین دلیل مادرش به طور کل از وی خبری نداشت.

 

دیده بان حقوق بشر و موسسه حقوق و دموکراسی بحرین در بیانیه مشترکی در دهم مارس از نقض شدید حقوق کودکان بازداشت شده خبر داد و اعلام کرد: عناصر مزدور و شبه نظامیان مدنی متعلق به وزارت کشور بحرین کودکان را می زنند و آنها را تهدید به شکنجه با کابل برق کردند.

در یازدهم مارس، نیروهای امنیتی دهها غیرنظامی را به دلیل سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) فراخواندند. به طوری که بیش از 30 غیر نظامی ساعت ها در مرکز پلیس بازجویی شدند. در همین روز،نیروهای امنیتی به منزل «حسن حبیب مکی» را پس از یورش به منزلش در منطقه الهملة بازداشت کردند. همچنین دادگاه کیفری بحرین چهار نوجوان را به اتهام هرج و مرج و داشتن کوکتل مولوتف به شش ماه زندان محکوم کردند.

 

خانواده شیخ زهیر عاشور از روحانیون شیعه بحرین در16 مارس از تلاش نافرجام آل خلیفه برای ترور این روحانی شیعه در زندان پرده برداشتند. در بیست و دوم مارس کمیته انضباطی وکلا در بحرین «عبدالله الشملاوی» وکیل دبیرکل الوفاق را  به مدت یک سال ممنوع الکار کرد.

در بیست و پنجم مارس تعدادی از زندانبان، یوسف حسن الدیری را به دلیل اعلام همبستگی با شیخ زهیر العاشور مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند. در سی ام مارس سید کامل الهاشمی، روحانی شیعه بحرین در زندان جو دچار سکته قلبی شد و به بیمارستان منتقل شد. خانواده وی نسبت به سلامتی اش ابراز نگرانی کردند و خواستار آزادی وی شدند.

 

ین گزارش به وضعیت شیعیان در عربستان نیز پرداخته و آورده است : مقامات سعودی در 17 مارس در چارچوب برنامه شیعه ستیزی شان تصمیم گرفتند تا همه مناطق مشرف به خیابان الثوره در منطقه شیعه نشین قطیف را با بولدوزر شخم بزنند. این برنامه با هدف کوچاندن اجباری بیش 521 خانواده از مناطق شیعه نشین به بهانه توسعه و پیشرفت انجام گرفته است.

درسی ام مارس عناصر ریاست امنیت دولت در عربستان که در بن دندان مسلح بودند، به منزل احمد و هادی طارق الفرج در شهرک العوامیه را  حمله کردند.این عناصر همچنین به منزل دیگر متعلق به خانواده السالمی حمله کردند و دو نفر را دستگیر کردند.

دادگاه عربستان در 31 مارس «سید محمد علوی الشاخوری» را به دلیل نقش وی درحرکت مسالمت آمیز در قطیف در سال 2011 میلادی به اعدام محکوم کرد.

 

 در این گزارش آمده است: در عراق نیز نیروهای مردمی در ششم مارس با حمله عناصر تروریستی داعش به روستای الزلایه در شهر صلاح الدین مقابله کردند. این حمله تروریستی خسارت جانی به همراه نداشت. در نهم مارس نیز تروریستها در جاده نزدیک پل الائمه در بغداد یک بمب منفجر کردند که به کشته شدن سه نفر و زخمی شدن 40 نفر منجر شد.

در دوازدهم مارس یک تک تیرانداز تروریست از گروهک داعش یک عراقی را در نزدیک روستای موره بان شاخ در کرکوک کشت و یک نفر را زخمی کدند. در بیست و سوم مارس عناصر داعش چهار غیرنظامی را در نزدیکی روستای العباره در دیالی به اسارت کردند. نیروهای امنیتی جسد دو نفر از آنها را که با گلوله کشته شدند، کشف کردند. سرنوشت دو نفر دیگر همچنان نامعلوم است.شف کردند. سرنوشت دو نفر دیگر همچنان نامعلوم است.

در بیست و هشتم مارس نیروهای امنیتی یکی از عناصر داعش را در ورودی شهر کربلای هنگام برگزاری اعیاد شعبانیه  بازداشت کردند. قصد وی هدف قرار دادن زایران و شرکت کنندگان در جشن شعبان بوده است. درسی ام مارس نیز مسلحان ناشناس به سمت غیرنظامیان در منطقه فلسطین شلیک کردند که در نتیجه آن یک نفر کشته شد.

 

 

کد خبر 1042242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha