حضور فیلم مستند «اسفوماتو» در بیش از ۳۰ جشنواره بین‌المللی

میردریکوند با بیان اینکه فیلم مستند «اسفوماتو» تاکنون به بخش مسابقه بیش از ۳۰ جشنواره بین‌المللی راه یافته و ۹ عنوان از این جشنواره‌ها کسب کرده است گفت: این فیلم مستند ۱۶ آوریل در لندن، ۳۰ آوریل در نیویورک و ۱۷ ژوئن در نیس فرانسه به نمایش در می‌آید.

«امیرعلی میردریکوند» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اندیمشک، در خصوص فیلم مستند اسفوماتو اظهار کرد: اسفوماتو یکی از سبک‌های نقاشی داوینچی بوده که تابلوی معروف مونالیزا را به این سبک خلق کرده و به معنای پشت مه یا دود قرار گرفتن، دیدن و فهمیدن به تدریج و پس از دقت زیاد و تمرکز بر یک تصویر است.

 

کارگردان فیلم مستند اسفوماتو با اشاره به اینکه موضوع اسفوماتو یک موضوع ویژه و ملی است و درگیر بودن یک نوجوان را در فرهنگ جامعه، خانواده، قانون، منطق، احساس و انتخاب را نشان می‌دهد افزود: قصه این فیلم در مورد یک خانواده روستایی است که فرزند ارشد آنها در امور زندگی بسیار به آنها کمک می‌کند اما در ادامه با مشکلات و موانعی روبه‌رو می‌شود.

 

وی اذعان کرد: فرزند اول خانواده با اینکه دانش‌آموز است اما در فعالیت‌های مختلف خانواده مانند کشاورزی، باغداری، خرید، کارهای منزل و بردن خواهر کوچک خود به مدرسه و ... به پدر و مادر و سایر نزدیکان کمک می‌کند ولی افکار و اهداف وی برای بعضی از اطرافیان و همچنین قانون و جامعه سازگار نیست و به ناچار برای عبور از موانع با یک تصمیم ویژه که شاید از زاویه دید خودش درست باشد، فیلم ما را هم به پایان می‌رساند.

 

میردریکوند تصریح کرد: پیش تولید فیلم مستند اسفوماتو در زمستان سال ۱۳۹۶ آغاز شد و تولید آن در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در اندیمشک، خرم‌آباد، پلدختر و روستاهای اطراف آزادراه خرم‌زال به پایان رسید و به دلایل مختلفی پرونده نسخه نهایی هنوز باز است.

 

وی عنوان کرد: این فیلم مستند که حضور جشنواره‌ای خود را سال ۱۳۹۸ در جشنواره معتبر سینما حقیقت ایران آغاز کرد، در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ در آن سوی مرزها و با از سرگیری فعالیت برخی از جشنواره‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مسیر خود را در آوردگاه جهانی ادامه داد.

 

کارگردان فیلم مستند اسفوماتو بیان کرد: این فیلم مستند تاکنون در جشنواره‌های بین‌المللی به بخش مسابقه بیش از ۳۰ جشنواره راه یافته و ۹ عنوان از این جشنواره‌ها کسب کرده است که اولین نمایش بین‌المللی آن در کشور سوئد و پس از آن در کشورهای هند، آمریکا، ایتالیا، کانادا، آلمان، اسپانیا، استرالیا و فرانسه بود.

 

وی ادامه داد: فیلم مستند اسفوماتو در روزهای اخیر در بخش مسابقه جشنواره فیلم «آینده کبک» کانادا حضور داشت که این جشنواره از ۲ تا ۴ آوریل برگزار شد و همچنین طبق اعلام فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه چند جشنواره پیش رو، این فیلم مستند ۱۶ آوریل در لندن، ۳۰ آوریل در نیویورک و ۱۷ ژوئن در نیس فرانسه به نمایش در می‌آید.

 

میردریکوند اضافه کرد: در فیلم مستند اسفوماتو «رضا فرهمند» به عنوان مشاور کارگردان، «مصطفی شهاوند» دستیار کارگردان، «لیلی براتی» تصویربردار، «حبیب جعفری» صدابردار، «حسن رحیمی» تدوین، «مجید نجاتی» صداگذار، «امید محرابی» آهنگساز، «سجاد بیگی‌پور» اتالوناژ، «یاسر عبدی‌پور» مدیر تولید، «مهدی نجفوند» روابط عمومی، «یونس میردریکوند» عکاس، «حسن نکوفر» به عنوان مترجم و همچنین خانواده دانشگر همکاری داشتند.

 

وی فیلم‌سازی را کاری پرمشقت و هزینه‌بردار دانست و خاطر نشان کرد: با وجود بودجه‌های کلان فرهنگی، به دلیل ضعف مدیریتی، امکان برداشتن گام‌های بعدی برای ما فیلم‌سازان غیرممکن شده است.

 

کارگردان فیلم مستند اسفوماتو با اشاره به اینکه فیلم‌سازان مستقل سعی و تلاش زیادی برای کشور می‌کنند یاد آور شد: مسئولان در برابر فیلم‌سازان مستقل وظایفی دارند اما متاسفانه به این وظایف عمل نکرده‌اند که این بی توجهی، حذف شدن این بخش ارزشمند سینما را در پی دارد.

 

امیرعلی میردریکوند از هنرمندان مستعد شهرستان اندیمشک است که از سال ۱۳۸۲ تاکنون به عنوان فیلمساز مستقل در مشاغل سینمایی و به ویژه کارگردانی فیلم کوتاه فعالیت دارد و با پروژه‌های مختلفی به عنوان مشاور کارگردان، دستیار کارگردان، برنامه‌ریز، مدیر تولید، منشی صحنه، بازیگر، دستیار تصویر، تدوین، طراح صحنه و پوستر و ... همکاری داشته است.

 

وی با کارگردانی فيلم‌های «عبور از مه»، «رهایی»، «زندگی با آرزو»، «چهار دقیقه سکوت»، «کنسرو»، «زیر رعد»، «دیجامه»، «پسر لر» و «اسفوماتو» تا به امروز بیش از ۱۲۰ مرتبه موفق به حضور در بخش پایانی و مسابقه جشنواره‌های داخلی و خارجی و کسب جوایز و تقدیرهایی از این جشنواره‌ها شده است که در این میان حضور در جشنواره‌های بین‌المللی و معتبر «سینما حقیقت»، «فیلم کوتاه تهران» و «کودک و نوجوان اصفهان» اهمیت ویژه‌ای دارند.

 

کسب جایزه اول جشنواره «صد»، جایزه اول جشنواره «قرآن و عترت»، جایزه اول جشنواره منطقه‌ای «گراش»، جایزه اول ویدئو آرت جشنواره مستقل «خورشید»، جایزه اول جشنواره «فری نت ورد» صربستان، جایزه ویژه هیئت داوران از جشنواره «فیسم» مراکش، تقدیرنامه روز کتاب و سینما از فیلم کوتاه تهران، جایزه اول و دوم جشنواره «ارزش»، تقدیر هیئت داوران از جشنواره «فیلمینت» رومانی، جایزه اول جشنواره «آنوسگاردو» ایتالیا، جایزه بخش فیلم جشنواره مد و لباس «فجر»، جایزه ویژه هیئت داوران از جشنواره «وینتیج» هند، جایزه بهترین فیلم بین‌الملل «فلوریو» استرالیا، بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از «احمدآباد» هند، جایزه اول «پریمیو فاستو» ناپلی ایتالیا، جایزه اول «برلین ایندای» آلمان، جایزه «لادس» رم ایتالیا، دیپلم افتخار جشنواره «فلیکس رپس» میشیگان آمریکا و به نمایش درآمدن در کشورهای صاحب سبک سینما، بخشی از موفقیت‌های این فیلم‌ها و این هنرمند اندیمشکی هستند.

 

کد خبر 1042482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha