لزوم ترویج معارف مهدوی در رسانه‌ها؛ سال ۱۴۰۰ فرصتی مغتنم برای تبلیغ فرهنگ انتظار است

ترویج هرچه بیشتر معارف مهدوی در رسانه‌ها و نهادهای متولی به ویژه در سال ۱۴۰۰ که در دو نیمه شعبان قرار گرفته امری بسیار حائز اهمیت است و باید از این فرصت برای نهادینه‌کردن فرهنگ انتظار در جامعه به نحو بهینه استفاده شود.

خبرگزاری شبستان _ رشت، ترویج هرچه بیشتر فرهنگ مهدویت در رسانه‌ها و نهادهای متولی در سال 1400 که در دو نیمه شعبان قرار گرفته امری بسیار حائز اهمیت است. از طرفی مسئله مهم اینجاست که جامعه چگونه باید برای این امر مهم آماده شود و نقش روحانیت در این مورد چیست؟ به همین مناسبت گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام «محمدرضا خیرخواه» هادی سیاسی، از اساتید نهادها و اماکن نظامی استان گیلان و مسئول فرهنگی گلزار بزرگ شهدای رشت انجام دادیم که به شرح زیر است.

 

- مساجد، ائمه جماعت و روحانیون چگونه می‌توانند در تعمیق و پیرایش باورهای مردم نسبت به فرهنگ والای مهدویت و انتظار نقش‌آفرینی کنند؟‌

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال 1400 هجری شمسی، با تبریک عید نوروز به هم‌میهنان به ویژه خانواده‌های معظم شهیدان و جانبازان و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، و با ابراز امیدواری به کسب برکات مادی و معنوی از تقارن سال جدید با اعیاد شعبانیه و متبرک شدن سال 1400 به دو عید نیمه‌شعبان و جشن ولادت حضرت ولی‌عصر(عج)، سال جدید را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند بنابراین مسئولان باید در جهت تحقق این شعار تلاش کنند.

باید به این موضوع توجه داشته باشیم که ما در دنیای خاصی قرار داریم به طوری‌که بسیاری از گروه‌ها و طوائف نیز هر کدام دارای عقائدی هستند بنابراین وظیفه روحانیت درباره مسئله مهم مهدویت، سنگین‌تر خواهد بود.

در عصری که ما در آن قرار داریم همگان مورد امتحان الهی قرار گرفته‌ایم و یکی از این امتحانات هم غیبت امام زمان(عج) است که البته در نتیجه این امتحان که از مهم‌ترین امتحانات الهی است، بسیاری از مردم مردود می‌شوند. بنابراین رسالت و وظیفه روحانیت در این رابطه روشن‌تر خواهد بود. به بیان دیگر روحانیون باید مردم را نسبت به تمامی مسائل مهدویت آگاه کنند و با توجه به این حجم از دشمنی‌ها و هجمه‌ها علیه اسلام و معارف اسلامی، هرگونه غفلت و کم کاری در این رابطه گناهی است نابخشودنی. روحانیت باید با تبیین مسائل مربوط به مسئله غیبت و ظهور حضرت مهدی(عج) نورانیت را جایگزین ظلمت و تاریکی در قلوب مردم کند.

 


-دیدگاهتان در مورد اهمیت سال 1400 و ضرورت تبلیغ و ترویج فرهنگ انتظار در این سال چیست؟

به عقیده من یکی از برکات سال 1400 شمسی این است که اول و آخر این سال با دو نیمه شعبان شکل گرفته است و این امر یک امر بسیار مهم تلقی می‌شود زیرا به واسطه آن شرایطی ویژه مهیا شده است و بهترین فرصت برای ایجاد شرایط ظهور را برای ما فراهم می‌کند و باید فعالیت‌های ریشه‌ای مهدویت را توسعه دهیم.

 

- رسانه‌ها، صدا و سیما و سایر نهادهای فرهنگی و تبلیغی متولی چه وظیفه و رسالتی در حوزه ترویج هرچه بیشتر فرهنگ انتظار در جامعه دارند؟

پیش از هر چیز ابتدا باید عرض کنم که یکی از کارهایی که باید در این زمینه انجام داد این است که فوائد آمدن منجی و رسیدن به یک زندگی آرام و مملو از صلح و صفا و نداشتن هیچ دغدغه‌ای برای امرار معاش تا جایی که هیچ فقر و فقیری در جوامع وجود نداشته باشد را برای مردم بازگو کنیم و آمدن امام زمان(عج) را به عنوان تمام شدن همه مشکلات بشر تشریح کنیم. 

البته در این راستا باید دیگر نهاد‌ها هم دست به دست هم داده به این امر اهتمام ورزند به طور مثال صدا و سیما به اندازه‌ای که در رابطه با ورزش و فیلم و ... مشغول به فعالیت است فعالیت روحانیت را نیز بیشتر به سمع و نظر مردم برساند و ناگفتنی نیست که روحانیون هم برای اینکه بتوانند در این عرصه خوب ظاهر شوند و تاثیرات کار خود را ببینند لاجرم باید در این زمینه مطالعات مربوطه با توجه به شبهات نو و جدید خود را افزایش دهند و پاسخ‌هایی در شان افراد بدهند همچنین مرکز بحث و گفت‌و‌گوی مهدویت را در مساجد محلات و مناطق محل سکونت افراد قرار دهند.

بنابراین اگر همه نهاد‌ها اعم از صدا و سیما، ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و نظایر این‌ها به صورت ویژه در این سال برای ترویج معارف مهدوی همدلی و یکپارچگی خود را حفظ کنند مطمئنا به نتایج خوبی دست پیدا خواهیم کرد.

 

- دشمن همواره درصدد ایجاد خدشه و منفی‌بافی در بحث فرهنگ انتظار و معارف مهدوی است برای مقابله با این حجم از تبلیغات مسموم و وسیع چه باید کرد؟‌

همه ما می‌دانیم که دشمنان اسلام همیشه و در همه حال به دنبال خاموش کردن نور قرآن و عترت هستند و هر ساله با برنامه‌های متنوع به دشمنی خود ادامه می‌دهند پس در چنین شرایطی و با توجه به حوادث جالب سال 1400 یعنی قرار گرفتن بین دو نیمه شعبان، ما هم باید تلاش خود را در مقابله با مکر دشمن بیشتر کرده و هم شرایط ظهور را بیشتر و بهتر ایجاد کنیمو این وظیفه به دوش روحانیت است.

روحانیت به عنوان طبیبان معنوی هر دینی در هر دوره و عصری بوده و هستند لذا وقتی صحبت از مهدویت می‌شود یعنی همه دین و همه اصول دین؛ در واقع مهدویت یعنی توحید، نبوت، معاد، امامت، عدل، که اگر نباشد هیچ کدام از این اصول هم نیست و این در تخصص روحانیون است.

 

- چگونه می‌توانیم از امکانات موجود بهترین استفاده را در زمینه تبلیغ فرهنگ مهدویت داشته باشیم؛ روحانیون در این مورد چه رسالتی بر عهده دارند؟

روحانیون باید در محیط پاک مسجد و مکان‌های پاک دیگر با تشکیل کلاس‌های آموزشی و وعظ و خطابه و کرسی‌های پاسخ‌گویی به سوالات مربوط به مهدویت، مستقیم و غیرمستقیم، در فضاهای مجازی و حقیقی‌، آنلاین و آفلاین و حتی نوشتن کتاب‌های مفید و مقالات ارزشمندشان از این امر مهم دفاع کنند و در این راه از برخورد عامدانه و نابخردانه دشمن و طعنه جاهلان مایوس نشوند چرا که آینده از آن منتظران است.
 

کد خبر 1042588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha