ثبت و ضبط خاطرات شفاهی کرونا در گیلان توسط حوزه هنری

پرحلم با اشاره به تلخی مصاحبه هایی تیم تاریخ شفاهی حوزه هنری گیلان در کرونا گفت: تیم تاریخ شفاهی حوزه هنری گیلان کار ثبت، ضبط و تدوین خاطرات شفاهی طیفی از کادر درمان، خانواده هایی که درگیر کرونا بودند را انجام داده ولی برای انتشار آن عجله ای نیست.

«محمد پرحلم» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه با شیوع ویروس کرونا در گیلان که پیش از نقاط دیگر در کشور اتفاق افتاد خود را درگیر یک جنگ تمام عیار دیدیم  اظهارداشت: این جنگ برخلاف جنگ تحمیلی که شاید در پشت جبهه اش مردم خیلی درگیر نبودند و جنگ برای مردم خیلی مشخص نبود اما در بحث کرونا همه در مقابل این ویروس ایستادند و چشم در چشم بودند.



معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان بیان کرد: در این جنگ کادر درمان بیشتر در معرض خطر بودند و ما نیز خیلی دلمان می خواست که در کنار آنان باشیم و اگر نمی توانیم کار عملی انجام دهیم اما بتوانیم آن تجربیات را ثبت کنیم.

 


وی اظهار کرد: حداقل وظیفه ما در اوج این بیماری که نمی توانستیم در بیمارستان حاضر شویم و ترس از اینکه سلامت اعضای گروه تاریخ شفاهی نیز به خطر بیفتند، کاری بود که تقریبا به محض اینکه تعطیلات عید تمام شد و تا حدودی ادارات بازگشایی شدند توانستیم با جمع کردن یک تیم از اعضای جوان و کسانی که چند سالی تجربه داشتند، کار ثبت خاطرات مربوط به کرونا را شروع کنیم.



پرحلم تصریح کرد: در مواجهه اول به سراغ کسانی رفتیم که خودشان کادر درمان بودند و از مراحل درمان مردم و وضعیت بیمارستان به خصوص رازی و پورسینا تجربه داشتند.



وی ادامه داد: در ثبت این خاطرات سعی کردیم از شرایط اولین روزهای شیوع بیماری و مراجعه مردم به بیمارستان ها با پزشکان این بیمارستان ها گفت و گو کنیم، گفته های آنان را مستند سازی کرده و از اینکه چه شد بیمارستان رازی همه خدمات خودش را غیر از دیالیز تعطیل کرد و به یک بیمارستان کاملا کرونایی تبدیل شد خاطراتی را جمع آوری کنیم.

 


پرحلم گفت: در یکی از روزهای اوایل اسفند همه بیماران را با اتوبوس آمبولانس به بیمارستان ولایت و پورسینا انتقال دادند تا در بیمارستان رازی بتوانند بهتر در خدمت هموطنان مبتلا به کرونا باشند.


وی اضافه کرد: ما سعی کردیم که از شهرستان های مختلف مصاحبه بگیریم و علاوه بر کادر درمان به سراغ خانواده کسانی که از کرونا آسیب دیده بودند برویم، برای مثال به سراغ همسر دکتر کوچکی نیا (از اولین کسانی که به عنوان پزشک در آستانه اشرفیه در این راه شهید شدند) و نیز به سراغ مادر شهیده نرگس خانعلی زاده (پرستاری که در بیمارستان لاهیجان جانش را از دست داد) رفتیم.



پرحلم اظهار کرد: در واقع به سراغ کسانی رفتیم که خودشان کرونا را تجربه کرده بودند و آنها از تجربیاتشان برایمان گفتند، سراغ کسانی رفتیم که از دست اندر کاران خدمات دهی به کرونا بودند مانند کارکنان باغ رضوان، سراغ خانواده هایی رفتیم که ۳-۲ نفر از اعضایشان بخاطر کرونا از دنیا رفته بودند و از این رو خاطرات بسیار تلخی ثبت و ضبط شد، تلخی این مصاحبه ها با ما و تیم تاریخ شفاهی همراه است.



وی با اشاره به اینکه ما همچنین به سراغ کسانی رفتیم که داوطلبانه وارد این میدان شده بودند و به مردم خدمت کردند و جانشان را در این راه گذاشتند اذعان کرد: در واقع سعی کردیم از هر طیفی که به نوعی درگیر این ماجرا بودند خاطره ای را ثبت کنیم.



پرحلم گفت: قسمت عمده ای از این مصاحبه ها تدوین شده و قسمتی در حال تدوین است، البته این کار پروژه ای است که ما برای انتشارش عجله ای نداریم،  چرا که فعلا مشغول ثبت و ضبط این رخداد هستیم و می توانیم بعدها منتشرش کنیم تا در بحران های آینده تجربه ای برای مدیران، مسئولان و همه کسانی که در کادر درمان هستند، بماند.


وی با بیان اینکه حوزه هنری گیلان تمام هم و غم خود را برای ثبت و ضبط خاطرات شفاهی کرونا قرار داد خاطرنشان ساخت: در همان اوایل شیوع کرونا کلیپی هم توسط حوزه هنری گیلان در اسفند ماه سال ۹۸ با موضوع قدردانی از کادر درمان تولید شد که شعر آن توسط «محمد پرحلم»، آهنگسازی آنرا «جابر بهارمست» با خوانندگی «نیما شمشادی» بر عهده داشتند که پس از انتشار در اوایل سال ۹۹ بازخورد خوبی در بین مردم داشت.

کد خبر 1043126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha