احیای رشته‌های منسوخ شده اولویت سال ۱۴۰۰

کاظمی گفت: احیای رشته های منسوخ شده در اولویت کاری معاونت صنایع دستی استان مرکزی در سال جاری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، «قاسم کاظمی» با اشاره به اهمیت توجه به فرهنگ، آیین و سنن گذشته و تبیین آن در بین نسل جوان و نوجوان و همچنین حفظ و نگهداری آن برای آیندگان، در جمع خبرنگاران گفت: در سال 1400 احیای رشته‌های منسوخ شده صنایع‌دستی در اولویت کاری این معاونت قرار دارد و تمام توان خود را برای این مهم بکار خواهیم گرفت.

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، با اشاره به اینکه در سال 1399، صدور 598 فقره مجوز سه‌گانه و پروانه تولید انفرادی، کارگاهی، تاسیس کارگاه و ساخت دو بازارچه صنایع دستی در شهرستان‌های محلات (نیمور) و کمیجان انجام شد، افزود: علاوه بر این در سال گذشته 31 دوره آموزشی صنایع دستی در سطح استان برگزار شد که به آموزش 600 نفر در اداره کل زندان‌های استان مرکزی انجامید.

 

وی همچنین به تهیه 6 مستند 30 دقیقه‌ای از کارگاه‌های صنایع‌دستی برای پخش در برنامه همسفر شبکه مستند نیز اشاره کرد و ادامه داد: امید است با این فعالیت ها بتوانیم گامی موثر در راستای شناساندن فرهنگ و تاریخ گذشته استان برداریم.

 

این مقام مسئول همچنین به فعالیت 8800 هنرمند صنایع دستی در سطح استان اشاره کرد و ادامه داد: هنرمندان در رشته‌های اولویت‌دار همچون آثار چوبی، آثار سفالی، آثار فلزی، (قلمزنی- مینا) زیراندازهای سنتی، رودوزی‌های سنتی، کتابت و نگارگری و ... فعالیت دارند.

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی  اضافه کرد: در مجموع 110 رشته صنایع دستی در استان مرکزی فعال است و میزان صادرات صنایع دستی در سال گذشته بالغ بر 40 هزار دلار بوده است.

ساخت بازارچه صنایع دستی از دیگر برنامه های سال 1400

کاظمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حوزه صنایع‌دستی از جهت ساخت بازارچه‌های صنایع دستی سال خوبی را پشت سر گذاشته است، گفت: متاسفانه به دلیل بیماری کرونا هنرمندان در حوزه فروش آسیب بسیاری را متحمل شدند و به همین دلیل 152 میلیون تومان کمک بلاعوض به هنرمندان آسیب دیده پرداخت شد.

 

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به برنامه های این معاونت در سال 1400 اشاره کرد و گفت: تکمیل و ساخت دو بازارچه صنایع دستی در شهرستان خنداب و سرچشمه محلات، اخذ نشان ملی جهت آثار تولیدی هنرمندان صنایع دستی و ترغیب و راهنمایی هنرمندان جهت فروش آثار خود در فضاهای مجازی از اولویت‌های حوزه صنایع دستی استان مرکزی در سال جاری است.

 

وی همچنین به برنامه های حمایتی از هنرمندان اشاره کرد و افزود: راهنمایی و ارائه راهکارهای مناسب جهت اخذ نشان ملی، ارائه تسهیلات کم‌بهره جهت کارگاه‌های خانگی، معرفی جهت تحت پوشش قرار گرفتن بیمه هنرمندان (صندوق روستایی و عشایر) نیز از جمله برنامه‌هایی است که در جهت حمایت از هنرمندان در دستور کار این اداره قرار دارد.

 

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی ادامه داد:در سال جاری بررسی و شناسایی رشته‌های نیمه فعال و منسوخ شده و احیا رشته‌های منسوخ شده چون گره‌چینی، جاجیم‌بافی، کاربافی، نقاشی روی شیشه، سفال برجک، تفرشی‌دوزی، سفال سلطان‌آباد و گلیم گل برجسته در برنامه کاری معاونت صنایع دستی قرار گرفته است.

کد خبر 1043130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha