دانشگاه شهید چمران اهواز جزء ۱۰ دانشگاه برتر کشور در رتبه بندی ISC

خواجه گفت: در آخرین رتبه‌بندی و ارزیابی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) دانشگاه شهید چمران اهواز جزء ۱۰ دانشگاه برتر کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «غلامحسین خواجه» عصر امروز (دوشنبه ۱۶ فروردین) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در رتبه‌بندی سال 1399-1398 ISC، عملکرد دانشگاه‌ها در ۶ حوزه‌ آموزش (با وزن ۳۰ درصد)، پژوهش (با وزن ۲۵ درصد)، فناوری و نوآوری (با وزن ۲۰ درصد)، بین‌المللی سازی (با وزن ۱۰ درصد)، اثرگذاری اقتصادی (با وزن ۱۰ درصد) و خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات (با وزن پنج درصد) موردبررسی قرارگرفته است.

 

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: هر کدام از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم می‌شوند که عملکرد دانشگاه در هر یک از آنها به‌صورت جداگانه ارزیابی می‌شود و تعداد شاخص‌های به کار گرفته‌شده در رتبه‌بندی جدید ۱۰۴ شاخص و زیر شاخص است.

 

وی تصریح کرد: این دانشگاه در رتبه‌بندی جدید پایگاه استنادی جهان اسلام جزء 10 دانشگاه برتر جامع و 15 دانشگاه برتر جامع و تخصصی قرارگرفته است.

 

خواجه اضافه کرد: در دنیا سازمان‌ها و نظام‌های علم‌سنجی، مسئولیت ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها در تمامی حوزه‌ها را بر عهده ‌دارند، برخی از این نظام‌ها ملی و برخی دیگر نیز بین‌المللی است که این رتبه‌بندی‌ها نشان‌دهنده اعتبار آموزشی و علمی دانشگاه‌ها است.

 

وی خاطرنشان کرد: پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه استنادی در کشور در آخرین رتبه‌بندی و ارزیابی با در نظر گرفتن شاخص‌های اثرگذارتری نسبت به سال‌های قبل، عملکرد دانشگاه‌ها را موردبررسی قرار داده و از سوی دیگر این پایگاه بین‌المللی شده است و در سطح کشور و نظام‌های رتبه‌بندی علمی جهان فعالیت دارد.

 

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: در حال حاضر پایگاه استنادی جهان اسلام، کارگزار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بررسی فعالیت‌های دانشگاه‌ها کشور است.

 

وی ادامه داد: آموزش، پژوهش و فرهنگ سه حوزه‌ اثرگذار هر دانشگاه است و تمامی فعالیت‌های دانشگاه حول این سه محور انجام می‌شود؛ از این‌رو دانشگاه شهید چمران اهواز با توجه به‌قرار گرفتن در استان خوزستان و موقعیت اقتصادی، صنعتی و فرهنگی آن سیاست‌های خود را بر اساس مسئولیت‌پذیری اجتماعی تدوین کرده است.

 

خواجه اذعان کرد: در سال‌های اخیر بیشترین فعالیت‌های بر اساس این سیاست‌ها انجام‌ شده است و دانشگاه ارتباط بسیار خوبی با حوزه‌ی صنعت و جامعه داشته است؛ این مسئله تنها مختص به دانشکده‌های فنی و مهندسی نیست، بلکه دانشکده‌های حوزه‌ی علوم انسانی نیز توانسته‌اند در ارتباط با دستگاه‌های مختلف همکاری‌های مؤثری داشته باشند.

 

وی ابراز کرد: مفهوم ارتباط با صنعت و جامعه تنها به ارتباط و انجام پروژه‌های صنعتی منتهی نمی‌شود بلکه هر پایان‌نامه، تحقیق و یا نظریه‌ای که از دانشگاه خارج شود که متوجه مشکلی در جامعه باشد، ارزشمند است؛ خوشبختانه این مسئله در سال‌های اخیر موردتوجه اعضای هیئت علمی دانشگاه قرارگرفته است.

 

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: در سال‌های قبل دانشگاه شهید چمران اهواز جزو 16 تا 20 دانشگاه برتر کشور در ارزیابی ISC بوده است؛ بخشی از موفقیت این دانشگاه در ارتقا جایگاه و قرار گرفتن میان 10 دانشگاه برتر در این رتبه‌بندی به تلاش مجموعه‌ی دانشگاه و بخشی نیز به تغییر در شاخص‌ها در ISC و همچنین نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر روند انتخاب دانشگاه‌های برتر کشور بازمی‌گردد.

 

کد خبر 1043164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha