نحوه برگزاری برنامه های ماه مبارک رمضان منوط به نظرکارگروه تخصصی ستاد مبارزه با کرونا است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با بیان اینکه ولایت پذیری ما در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اجرای برنامه ها و فعالیت های دینی نمایان می شود، گفت: اگر هیئت های مذهبی به‌صورت دانه‌های تسبیح گرد هم آیند بهتر می توانند تاثیرگذار باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، ظهر امروز(۱۷ فروردین) در دیدار  مسئولان هیئت های مذهبی ایلام با محوریت برنامه های ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: وضعیت کنونیویروس منحوس کرونا با گذشته متفاوت است، کرونا الان شناخته شده‌است در گذشته شناخته‌شده نبود.

 

حجت الاسلام« الله نور کریمی تبار» با بیان اینکه بر اساس آمار و مستندات ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان تا کنون  مواردی مبنی بر بروز مشکل و تهدید شیوع کرونا از طریق مساجد و هیئت های مذهبی گزارش نشده است، گفت: در عروسی ها، مراسمات ختم و عزاداری ها و صفوف مواد غذایی در زمینه شیوع کرونا مشکلاتی ایجاد شده‌است و این  اما این گونه مسائل در مساجد و اماکن مذهبی وجود نداشته است.

 

وی افزود: با شیوع کرونا در سال گذشته، بنده اولین امام‌جمعه قبل‌از ابلاغ رسمی ستاد مبارزه با کرونا بودم که خطبه‌های نماز جمعه مرکز استان را با پرخطر شدن وضعیت شیوع کرونا تعطیل کردم و استان ایلام در این کار پیشگام بود، برای برگزاری برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان در سال جاری پیشنهاد شده است که کارگروهی تخصصی در استان تشکیل شود که نحوه برگزاری مراسمات در مساجد و اماکن مذهبی را تبیین کند.

 

امام جمعه ایلام یادآور شد: بر اساس این پیشنهاد  بنا شد که یک کارگروه تخصصی با تشکیل جلسه ای ویژه بر اساس بومی سازی و ظرفیت ها و توانمندی های مساجد برای حضور محدود اقشار مختلف مردم در مساجد با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، موضوع برگزاری برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان بررسی و نتیجه آن اعلام گردد، حداقل می توان برای برگزاری نامه‌های معنوی ماه مبارک رمضان هرجا که از نظر  رعایت شیوه‌نامه و دستورالعمل‌های بهداشتی تهدیدهایی ایجاد می شود، این مراسمات برگزار نشود و در جاهایی که امکان برگزاری مراسمات با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی وجود دارد منعی ایجاد نشود.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با تاکید بر اینکه در برگزاری برنامه های ماه مبارک رمضان با رعایت شیوه نامه های پروتکل های بهداشتی، ائمه جماعات و روحانیون پای کار باشند، گفت: بسیاری از عزیزان روحانی پای کار هستند و زحمت می‌کشند و باید برنامه‌ریزی لازم برای برنامه های ماه مبارک رمضان و ایجاد فضایی متناسب با این ماه مبارک در سطح جامعه انجام شود.

 

وی افزود: شرایط کرونا تأثیر خود را گذاشته و بی‌تاثیر نبوده‌است، اما در بحث تظاهر به روزه‌خواری گزارشاتی در سال‌های گذشته وجود داشته‌است، حرکتی برای مقابله با آن در سطح استان شروع‌شده است که باید تداوم داشته باشد، بنده در ستاد امر معروف و نهی از منکر در سال گذاشته مقابله با این عمل ناپسند را مورد تاکید قرار دادم اما باید در این مزینه نیز مطالبه‌گری لازم صورت گیرد.

 

امام جمعه ایلام با تاکید بر نقش مهم نیروی انتظامی در ایام ماه مبارک رمضان در مقابله با پدیده روزه خواری به بهانه کرونا، ابراز کرد:  انتظار می‌رود که ماموران ناجا به عنوان حقوق‌بگیر نظام در ماه مبارک رمضان با مصادیق روزه‌خواری برخورد داشته باشند و به طور قطع این نوع برخورد و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در سطح جامعه تأثیرگذار خواهد بود.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با تاکید بر فضاسازی مناسب در ایام ماه مبارک رمضان در سطح شهر، یادآور شد: صداوسیمای مرکز استان هم نسبت‌به تبلیغ برنامه‌های ماه مبارک رمضان اقدامات لازم  را انجام دهد و از هیئت های مذهبی درخواست می شود اگر ایراد و انتقادی هم وجود دارد، راهکار هم ارائه دهند.

 

وی با انتقاد از رویکرد جدید ستاد امر معروف و نهی از منکر در کشور، ابراز کرد: بنده مخالف با این رویکرد هستم که سپاه به عنوان دبیر این ستاد نباشد، در برخی از استان ها این رویکرد جدید اجرایی و دبیری سپاه در ستاد امر به معروف و نهی از منکر تغییر پیدا کرده‌است و رویکرد جدید ستاد بیشتر مبنی بر فضای مجازی و مطالبه‌گری است که بنده با این امر مخالفت کرده ام.

 

امام جمعه ایلام با اشاره به اینکه  مطالبه‌گری خوب است ولی مطالبه‌گری بخشی از امر معروف و نهی‌ازمنکر است، افزود: امر به معروف و نهی از منکر باید همه‌جانبه باشد،اگر بخواهیم کارکرد مساجد و اماکن مذهبی رونق پیدا کند، هم اکنون با توجه به شرایطی که در استان داریم و میدان کار برای هیئت‌های مذهبی باز است،  در مساجد فعالیت‌های لازم انجام گیرد.

 

حجت الاسلام کریمی تبار گفت: استاندار محترم استان همکاری‌های لازم را دارند، سپاه، دادگستری، ناجا و مدیران دستگاه های اجرایی همراهی‌های لازم را با مدیران هیئت های مذهبی دارند، شرایط موجود در استان شرایط هماهنگی است و هیئت‌های مذهبی لازم است که مطالبه‌گر و پای کار باشند.

 

وی تصریح کرد:در سطح جامعه برخی افراد هنجارها و ارزش های اسلامی و جامعه را به‌صورت سازمان‌یافته مورد تخریب قرار داده و می‌شکنند، دغدغه‌هایی که داریم افراد پای کار می‌خواهد، لازم است که هیئت‌های مذهبی نیز پای کار بوده و پای کار باشند.

 

امام جمعه ایلام تصریح کرد: زمانی‌که در بام ایلام برخی حرکات ناهنجار ایجاد شده بود بنده به آنجا مراجعه کردم و نماز جماعات برگزار شد و این حرکت تأثیرات لازم را داشت، اگر هیئت‌های مذهبی سازمان‌یافته، هدفمند و با برنامه کار کنند کارهای تأثیرگذاری انجام خواهند داد، البته باید در چارچوبی فعالیت شود که از حمایت قانونی برخوردار باشندالبته لازم است تذکراتی  که در قالب امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر صورت می‌گیرد باید در چارچوب قانون باشد که حمایت‌های لازم قانونی را نیز داشته باشد.


حجت الاسلام کریمی تبار با تاکید بر سامان دهی نیروهای دلسوز در قالب هیئت‌های مذهبی، گفت: اگر هیئت های مذهبی به‌صورت دانه‌های تسبیح گرد هم آیند می توانند سازنده و تاثیرگذار باشند، امروز خوشبختانه شرایط خوبی برای هیئت‌های مذهبی در استان فراهم است که بتوانند با بهره‌گیری از توان و مجموعه ادارات و مدیران دستگاه اجرایی هم‌افزایی های مناسبی داشته باشند.


وی در پایان با تاکید بر اینکه ولایت پذیری ما در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اجرای برنامه ها و فعالیت های دینی نمایان می شود، خاطرنشان کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری خود را به رعایت دستورالعمل های ستاد مبارزه با کرونا مقید می دانند، هیئت های مذهبی و حزب الهی ها هم باید با ولایت پذیری خود، نقش خود را در راستای مبارزه با کرونا و تقویت برنامه ها و فعالیت ها دینی ایفا کنند.

 

گفتنی است در این نشست مسئولان هیئت های مذهبی دغدغه ها و نکته نظرات خود را در راستای برگزاری برنامه ها ویژه ماه مبارک رمضان با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در میان گذاشتند.

کد خبر 1043483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha