حمایت از تولید و کالای داخلی محور برنامه ریزی سازمان بازرسی است

مدیرکل بازرسی استان ایلام با بیان اینکه حمایت از تولید و کالای داخلی محور برنامه ریزی های این سازمان است، گفت: با توجه به محرومیت استان ایلام، بازرسی کل پیگیر فعال سازی این ظرفیت های قانونی در حمایت از معیشت مردم استان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، مدیرکل بازرسی استان ایلام در دیدار با حجت الاسلام «الله نور کریمی تبار» نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، اظهار کرد: نامگذاری سال جدید از طرف رهبری در حد ابلاغ یک شعار نیست، بلکه به عنوان یک فرمان به جد در دستور کار قرار دارد وقطعا مبارزه با فساد در اولویت کار سازمان بازرسی خواهد بود.

 

«مهدی اصلانی کرچی» با تبریک اعیاد مبارک شعبانیه و حلول سال جدید، یادآور شد: نامگذاری سال جدید به نام تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها برای سازمان بازرسی در حد ابلاغ یک شعار نیست، بلکه با نگاه اعتقادی و التزامات قانونی به عنوان یک فرمان از سوی مقام معظم رهبری به جد در دستور کار قرار دارد.

 

وی تصریح کرد: بازرسی کل استان درصدد است که تاثیرگذاری و حرکت هدایت کنندگی خود را در دستگاه های اجرایی در اجرایی صحیح قوانین بیش از پیش بروز دهد و فعالانه در راستای تحقق این فرمان قدم بر خواهد داشت تا آثار و نتایج مثبت آن در زندگی و معیشت مردم جاری و ساری شود.

 

مدیرکل بازرسی استان با تأکید بر اینکه اولین رویکرد در تحقق شعار سال تولید، استفاده حداکثری از امکانات و مقتضیات موجود است، گفت: برنامه ریزی های عملیاتی که در دستور کار سازمان بازرسی استان قرار دارد، بر محور حمایت از تولید و کالای داخلی است.

 

اصلانی کرچی افزود: بر این اساس برنامه عملیاتی نظارت بر معاملات و خریدهای دستگاههای اجرایی از ابتدای سال ۱۴۰۰ به اجرا درخواهد آمد و نظارت جدی برای توجه به رعایت ممنوعیت خرید هر گونه کالای خارجی به شرط وجود کالای مشابه ایرانی اعمال خواهد شد زیرا عدم رعایت تکلیف مذکور تخلف و جرم محسوب شده و پیگرد قانونی خواهد داشت، وی افزود: طبق قانون حمایت از کالای ایرانی اصلاحی مصوب ۱۳۹۸، برای ضمانت جلوگیری از نقض این موضوع، جرم انگاری و مجازات پیش بینی شده است.

 

وی تصریح کرد: رویکرد دیگر این بازرسی کل را جلوگیری و برخورد با تبلیغ کالاهای خارجی دانست، و ابراز داشت: تبلیغ کالاهای خارجی از طریق صدا و سیما، مطبوعات، محیطهای تبلیغات شهری ممنوع شده و تکالیفی در همین خصوص برای دستگاه های اجرایی از قبیل، شهرداریها، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، راهداری تعیین شده است.

 

اصلانی کرچی با اشاره به موضوع حائز اهمیت نظارت بر پروژه های عمرانی، تصریح کرد: پیگیری و نظارت بر نحوه انعقاد قراردادها، تهیه صورت وضعیت پروژهای نیمه تمام عمرانی با ضرورت استفاده از کالاهای ایرانی در اجرای این پروژه ها در دستور کار بازرسی کل استان است.

 

وی در ادامه به رصد کردن ضرورت خرید کالای ایرانی در مصرف تسهیلات بانکی در طرح های مختلف تولیدی و اقتصادی اشاره کرد و افزود: در راستای قانون حمایت از توان تولید داخلی و کالای ایرانی، بایستی تجهیزات و قطعات و ملزومات موردنیاز در اجرای طرح های تسهیلات بانکی از کالاهای تولید داخل و ایرانی باشند، مگراینکه کالای مشابه ایرانی آن وجود نداشته باشد.

 

اصلانی کرچی رویکرد دیگر این بازرسی کل را شناسایی و فعال کردن ظرفیتهای قانونی و مقررات معطل مانده در حمایت از تولید کالای داخلی عنوان کرد و افزود: با توجه به محرومیت استان ایلام، بازرسی کل پیگیر فعال سازی این ظرفیت های قانونی در حمایت از معیشت مردم استان است.

 

مدیرکل بازرسی استان نقش مردم در ترجیح خرید کالای ایرانی را کلیدی خواند و  گفت: فرهنگ سازی برای خرید کالای داخلی و فراهم کردن فضای مشارکت مردم برای انجام فعالیتهای اقتصادی مانند واگذاریها و نیز تسهیل شرایط صدور مجوزهای تولیدی و کسب و کار حائز اهمیت است.

 

وی ابراز کرد: سازمان بازرسی استان پیگیر شناسایی و حمایت از ظرفیت و فرصتهای اقتصادی سرمایه گذاری داخل و خارج از استان در بخش های خصوصی و تعاونی است.

 

اصلانی گفت: حمایت از شرکتهای دانش بنیان به عنوان تولید کننده کالاهای و خدمات نوین و فناورانه و اختراعات مبتنی بر دانش که متناسب با نیاز مصرف استان و یا کشور است را در راستای تحقق شعار سال تولید مهم برشمرد و افزود: طبق قانون حمایت از شرکتدهای دانش بنیان، دستگاههای دولتی میتوانند از کالاهای تولید شرکتهای دانش بنیان بدون الزام به رعایت تشریفات برگزاری مناقصه خرید انجام دهند.

 

وی ابراز داشت : در قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان به تخفیفات یا معافیت های بیمه ای و مالیات برای این شرکتها اشاره کرد و گفت: شرکتهای دانش بنیان قدرت پایداری و اثرگذاری بیشتری در برابر تکانه ها، تهدیدها و شرایط سخت اقتصادی حاصل از تحریم های دشمن را دارند.

 

مدیرکل بازرسی استان رویکرد حائز اهمیت دیگر این بازرسی کل در سال جاری را توجه به رعایت حقوق عامه و کرامت انسانی دانست و اظهار کرد: توجه به تامین مایحتاج عمومی و نحوه تامین کالاهای اساسی، نظارت بر بازار از طریق کارگروه تنظیم بازار استان، تکریم ارباب رجوع، رعایت شان و منزلت انسانی مردم، حفظ منابع دولتی و ملی، اراضی زراعی و باغی از جنبه حقوق عمومی و مباحث زیست محیطی جزو برنامه های بازرسی کل استان است که با جدیت و پشتکار پیگیری خواهد شد.

 

وی در ادامه توجه ویژه و مبارزه قاطع با فساد را در دستور کار سازمان بازرسی استان دانست و افزود: تمام اهداف و برنامه های بیان شده در راستای نشان دادن کارآمدی نظام جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه که در صدد احیای دین و اجرای احکام الهی و عدالت در جامعه و نیز بر عهده داشتن وظایف سنگین دفاع از ارزشهای امام راحل (ره)، شهدا و فرمایشات مقام معظم رهبری است.


مدیرکل بازرسی استان در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان گزارشی از کارهای انجام گرفته در بازه زمانی یک ماهه اخیر بازرسی کل استان اظهار داشت: بنا به توصیه و تاکید حضرتعالی در گام اول حضور بنده در مدیریت بازرسی کل استان، توجه به مباحث منابع انسانی مجموعه بازرسی کل استان مورد توجه قرار گرفته و یک فضای همدلی و هم گرایی بیشتر بین همکاران سازمانی ایجاد شده که از نتایج آن حضور فعالانه همکاران در انجام مأموریت های محوله حتی در ایام تعطیلات نوروزی می باشد.

 

اصلانی کرچی در ادامه تصریح کرد: در این مدت یک ماهه با وجود تعطیلات نوروزی، تعداد ۳ هیئت بازرسی با موضوعات نظارت بر دستگاههای متولی نظارت بازار، نظارت بر دستگاههای مرتبط با پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا و نیز هیئت نظارت بر ساخت و سازهای غیر مجاز شهری در دستگاه های اجرایی ذی ربط مستقر شده و این موارد در راستای رسیدگی مهمترین مسائل استان و توجه به دغدغه حضرتعالی در انعکاس مشکلات مردم استان به بازرسی کل استان و دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 1043501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha