نقش آفرینی جهانی کانون های مساجد با فناوری های نوین

کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور برای توسعه فعالیت های این حوزه و نقش آفرینی جهانی با بهره گیری از فناورین های نوین و شبکه جهانی اینترنت به مهم دست پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، عبارت معروف «جهانی بیندیشیم اما منطقه ای کار کنیم» امروز بیش از دوان گذشته فراگیر شده چرا که فرصت های ارتباطاتی و رسانه ای دسترسی به کل دنیا را برای هر فردی در هر منطقه و بخشی فراهم کرده که بسیاری از این پتانسیل بالفعل برای درآمدزایی و کسب منفعت استفاده کرده اند.

 

تفکر جهانی و اندیشه های بلند با جای افکار منفی و حاشیه ای دستاوردهای زیادی برای هر کشور و مجموعه های مختلف کوچک و بزرگ دارد که در این جریان تمرکز مدیران مسئول و تیم های اجرایی کانون های مساجد بر مسائل فرهنگی جهانی فرصت های زیادی را در راستای جهانی سازی اندیشه های فرهنگی و هنری ناب ایرانی و اسلامی فراهم می سازد.

 

جامعه امروز کشورمان با شبهه افکنی های متعدد به مراجع پاسخگوی مطمئن و عقلانی نیاز دارد و از طرفی توسعه این خدمات به کل دنیا فرصت های زیادی را برای آن دسته از افراد جویای واقعیت فراهم می سازد، حال که توسعه جهانی اینترنت و فعال سازی رسانه ها و شبکه های اجتماعی رقم خورده باید از این فرصت ها استفاده و به اهداف بلند دست پیدا کنیم.

شرایط خاص کرونا اهمیت چنین اقداماتی را دوچندان کرد و کانون های مساجد خدمات خود را بر بستر وب سایت و شبکه های اجتماعی ارائه دادند و این تجربه کوچک قادر خواهد بود تا توانمندی های بچه های مسجدی را جهانی و توسعه بدهد.

 

فناوری اطلاعات یک ابزار مناسب و در خدمت حوزه فرهنگ و هنر است و بر اساس طرح ایران قوی بسیاری از کانون ها بر این بستر طرح و توانمندی های خود را عرضه کردند تا به این واسطه به فرصت سازی و گفتمان فعالیت در این عرصه در دیگر مراکز نیز اجرایی شود.

 

ارائه بیش از هزار اثر و طرح و برنامه در رواق فناوری در بین کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور که بسیاری از آن ها با وجود محدودیت ها اما دارای استانداردهای لازم بوده اند، توانمندی این مراکز را به مصور می کند.

 

*ارائه 36 اثر در رواق فناوری اصفهان

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان با اشاره به رواق فناوری و آثار رسیده به این دوره از طرح ایران قوی گفت: سال گذشته 36 اثر تولیدی توسط کانون های فرهنگی و هنری مساجد این استان در سامانه ثبت شده است.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» ادامه داد: این آثار و اقدامات دیجیتال در سطح استانی و ملی ارزیابی شد و یکی از کانون های فرهنگی و هنری مساجد این منطقه در بین دیگر کانون ها موفق به کسب عنوان برگزیده و شایسته تقدیر شد.

وی با بیان اینکه آموزش مجازی در حوزه فناوری اطلاعات یکی از دیگر برنامه های طرح ملی ایران قوی بود، خاطرنشان کرد: بیش از هزار و 300 عضو کانون های مساجد اصفهان از آموزش های آنلاین و غیرحضوری بر بستر بچه های مسجد استفاده کردند.

 

*رخشش کانون روستایی در حوزه فناوری

 

در بین 112 کانون برگزیده کشوری، کانون مهدی موعود(عج) روستای حسین آباد از توابع شهرستان فلاورجان به چشم می خورد که این مرکز فرهنگی و هنری روستایی در رواق فناوری موفق به کسب عنوان شایسته تقدیر شده که نمونه ای از کارآمدی تفکر جهانی و ملی است.

 

یکی از ظرفیت های مهم برای انتقال اندیشه های ناب اسلامی و انقلابی، فضای مجازی است که باید فرهنگ سازی برای افزایش بهره وری از این ظرفیت انجام شود که برگزاری جشنواره جهاد مجازی اتفاقی ارزشمند در این حوزه بوده که چنین جشنواره هایی ظرفیت های فضای مجازی را نشان می دهد و جهت دهی خوبی در این خصوص دارد.

 

این مرکز فرهنگی و هنری تاکنون مجری برگزاری جشنواره های فرهنگی دیجیتال در سطح استانی و ملی بوده که چنین ظرفیت هایی، نقش تفکر و اندیشه بلند را نشان می دهد که چگونه کانون روستایی مرکز فرماندهی و قرارگاه هماهنگی جشنواره ملی می شود.

یکی از ظرفیت های مهم برای انتقال اندیشه های ناب اسلامی و انقلابی، فضای مجازی است که باید فرهنگ سازی برای افزایش بهره وری از این ظرفیت انجام شود که برگزاری جشنواره جهاد مجازی اتفاقی ارزشمند در این حوزه بوده که چنین جشنواره هایی ظرفیت های فضای مجازی را نشان می دهد و جهت دهی خوبی در این خصوص دارد.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری مهدی موعود(عج) فلاورجان با بیان اینکه تولید محتوا در فضای مجازی امری حیاتی و ضروری است افزود: نباید نسبت به این موضوع مهم غفلت شود و جشنواره جهاد مجازی اقدامی به موقع در حوزه فرهنگی و هنری بود که با مشارکت کانون های مساجد و فعالان فرهنگی و کارشناسان فضای مجازی قادر به ارائه اتفاقات موثر است.

 

«رضا قاسمی پور» ادامه داد: فعالیت های این مرکز در سطح ملی و استانی حائز اهمیت می باشد و با حمایت هایی که از طرح های آن ها صورت می گیرد رخدادهای بزرگ فرهنگی و هنری از جمله جهاد مجازی رقم می خورد.

 

*جامعه جهانی تشنه اندیشه های ناب ایرانی و اسلامی

 

کشور ایران با تمدنی بالا و بهره گیری از مبانی ناب اسلامی توانسته محتواهای خوبی را به مردم و جهانیان عرضه کند که با وجود ظرفیت و پتانسیل موجود باید تلاش و همتی بیشتر صورت بگیرد و از آنجایی که جامعه جهانی تشنه اندیشه های ناب ایرانی و اسلامی است، کانون های مساجد نباید منتظر بمانند و علاوه بر خدمات رسانی به اعضا خود، جهانیان را نیز از این خدمات بهره مند سازند.

 

کد خبر 1043605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha