کرونا با شیب تندی در استان کرمان جولان می دهد/تشریح آخرین وضعیت توسط رییس دانشگاه علوم پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تشریح آخرین وضعیت بیماری کووید۱۹ در استان از شیب تند بیماری خبر داد و گفت: مهمترین مسئله پرهیز از حضور در اجتماعات و ماندن در خانه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، دکتر حمیدرضا رشیدی نژاد پنجشنبه شب (19 فروردین) در گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز استان با موضوع «موج چهارم کرونا» در خصوص آخرین وضعیت شیوع این ویروس در استان گفت: چند روزی است وضعیت رنگ بندی شهرها و شهرستان های استان تغییر کرده و هر دو روز یکبار هم تغییر خواهد کرد.

 

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: رنگ بندی قبلاً چند روزی یکبار براساس بروز و میزان بیماران بستری و مراجعه کننده به بیمارستان ها صورت می گرفت و یک روند نسبتاً پایداری در این باره وجود داشت اما از هفته گذشته با شروع موج چهارم بیماری کرونا روبرو شدیم و استان ما هم متاسفانه شدت پیدا کرد و با یک خیز و شیب بسیار تند این بیماری در استان جولان می دهد.

 

 

وی در مقایسه وضعیت بیماری با قبل تصریح کرد: در اواخر اسفندماه از مجموع تخت های بیمارستانی که برای پذیرش بیماران کرونایی آماده کرده بودیم و هنوز هم آماده هستند، 286 بیمار بستری داشتیم که کمتر از 30 درصد آن ها تست کرونا مثبت داشتند و الان در حال حاضر طبق آخرین آمار 546 بیمار در بیمارستان های استان بستری داریم و تقریباً در نزدیک به ۵۰ درصد آن ها، تست کرونا مثبت است.

 

 

 

رشیدی نژاد اظهار کرد: البته آن هایی که تست کرونای آن ها مثبت نیست، ممکن است سی تی اسکن و علائم بالینی آن ها مثبت باشد و این نشان دهنده این است که ظرف دو هفته اخیر بیماران ما به شدت افزایش پیدا کرده و دو برابر شده و تعداد بیمارانی که مراجعه سرپایی می‌کنند، وحشتناک زیاد شده است.

 

 

 

وی به آمار مراجعین به مراکز منتخب در روز گذشته در کل استان اشاره و بیان کرد: هزار و 500 تست pcr در استان انجام دادیم و بیش از این هم تست رپید (سریع) صورت گرفته است؛ تست سریع هم برای افرادی که نمی توانند به مراکز منتخب بیایند و هم در مراکز منتخب، طبق پروتکل خاص انجام می شود و اگر تست سریع جواب منفی داد و بیماران علائم دار بودند، تست pcr انجام می دهند و آن هایی که به مراکز منتخب مراجعه می کنند برحسب تشخیص پزشک است و برای افرادی که در داخل بیمارستان ها هستند، تست pcr انجام می شود.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه دقت تست خوب است و تنها ملاک تشخیص قطعی کرونا تست است، خاطرنشان کرد: در هر صورت وقتی با قبل مقایسه می کنیم تفاوتی از این نظر نمی بینیم و ملاک های تشخیصی همان است که قبلاً بود اما یک دفعه با میزان مراجعه بیماران به مراکز منتخب و بستری های روز در بیمارستان ها مواجه می شویم که نشان دهنده این است موج، یک موج خیلی شدید و جدی و با خیز و شیب تند است.

 

 

وی با بیان اینکه به طور مثال اگر زاویه این شیب قبلاً 45 یا 50 درجه بود الان 90 درجه شده است؛ یعنی با سرعت دارد افزایش پیدا می کند، گفت: در هفته آخر اسفندماه در هفته در استان حدود 5 مرگ ناشی از کرونا داشتیم و این عدد در هفته اول ایام عید نوروز به حدود 13 مورد رسید و امروز که روز آخر هفته است، حدود 22 مرگ داشتیم و همچنین در اواخر اسفندماه حدود 80 بیمار بستری به طور متوسط روزانه، در هفته داشتیم الان 145 بیمار متوسط روزانه، در هفته در بیمارستان ها بستری می شوند و اگر قبلاً 30 تست کرونا مثبت داشتیم الان حداقل 70 تست کرونا مثبت در روز از بیماران بستری ما هستند.

 

 

 

رشیدی نژاد با اشاره به ویروس جهش یافته، ادامه داد: حدود 2 هفته پیش از تعدادی از بیماران که تست pcr آن ها مثبت بود برای ویروس جهش یافته آزمایش کردیم و در بالای 70 درصد این ها ویروس جهش یافته بود الان به طور قطع بگویم بالای 90 درصد بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته هستند و این نشان می دهد که قدرت سرایت این ویروس هم در مقایسه با ویروس قبلی، وحشتناک بالا است.

 

 

وی بیان کرد: ویروس با یک ملاقات و یا حضور در یک جمع و یا در ظاهر یک گلو درد ساده و یا آبریزش بینی ممکن است انتقال یابد بنابراین سرایت پذیری به شدت بالا است و بیمارانی هم که به بیمارستان ها مراجعه می کنند، زود بدحال می شوند.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: این نشان می دهد هم شدت بیماری زایی، هم شدت سرایت پذیری و هم شدت مرگ و میر در این ویروس جهش یافته بالا است بنابراین نیاز به مراقبت خیلی جدی دارد.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه توصیه ها همان توصیه های همیشگی است؛ توضیح داد: وقتی یک بحران به وجود می آید باید مسئله را جدی بگیریم و هم به صورت فردی، هم به صورت اجتماعی، هم مسئولین، هم مردم و تک تک افراد باید این مسئله را جدی بگیرند و کوچکترین غفلت از این بیماری و جدی نگرفتن موضوع، مواجه شدن با از دست دادن یکی از نزدیکان و عزیزان است.

 

 

رشیدی نژاد بیان کرد: بنابراین لازم است که توصیه های بهداشتی را همچنان مراعات کنند که مهمترین آن شرکت نکردن در جمع و اجتماعات است.

 

 

 

وی ادامه داد: وقتی در شرایط قرمز هستیم بسیاری از تجمعات ممنوع و تعطیل می شود و حتی پرسنل و کارکنان ادارات به دورکاری می ‌پردازند و کلاس های آموزشی تعطیل می شوند و این به معنای این است که نباید در اجتماع حضور پیدا کرد و در خانه ماندن توصیه می شود.

 

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: افرادی که برحسب ضرورت لازم است در اجتماع حضور پیدا کنند فاصله را رعایت کنند که مانند قبل، حداقل یک و نیم تا دو متر باید فاصله را رعایت کنند و فکر می کنم مهمترین و اولویت دادن به این مسئله، همین رعایت فاصله اجتماعی و فاصله فیزیکی است.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک هم توصیه می شود که به هرحال از انتقال این ویروس جلوگیری می کند تا ویروس از طریق مجاری تنفسی وارد بدن نشود و شستن دست ها نیز توصیه می شود و همچنین فضایی که در آن زندگی می کنند چه در داخل منزل و چه در محل کار، باید از تهویه مناسب برخوردار باشد و بهترین تهویه رد و بدل شدن هوای آزاد است.

 

 

 

رشیدی نژاد با بیان اینکه باز کردن پنجره ها مهم است، گفت: در موج چهارم کرونا، شهرهای جنوبی ما در معرض خطر بیشتری هستند زیرا پیک قبلی را نگذراندند و هوای آنجا گرم است و ممکن است در اتاق دربسته از کولرهای گازی استفاده کنند که خود باعث تشدید این بیماری می شود بنابراین هم استانی هایی در مناطق جنوب زندگی می کنند باید توجه خیلی جدی به این موضوع داشته باشند که مراعات کنند تا دچار بیماری نشوند.

 

 

 

وی در خصوص تعداد ماسک با بیان اینکه در محیط عادی و در بیرون همان یک عدد ماسک کافی است، توضیح داد: همکاران ما که مواجه با بیماران هستند 2 ماسک استفاده می کنند که مراقبت بیشتری بشود اما برای عموم توصیه به همان یک ماسک کفایت می کند.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: فعالیت هایی را که از همان ابتدا که شروع کردیم براساس ظرفیت های موجودی که در استان بود و همکاری بین بخشی که با ارگان های مختلف و سازمان ها و ادارات داشتیم، با قوت خود باقی است و با شروع طرح شهید سلیمانی جدیت بیشتری به این همکاری داده شد به خصوص همکاری بسیار خوب و نزدیکی که بین کادر بهداشت و درمان و مجموعه بسیج و سپاه صورت گرفت و همچنان هم به قوت خود تاکنون ادامه دارد.

 

 

 

وی بیان کرد: مهمتر این است که ما بیماران را زودتر بشناسیم و درمان اولیه را برای آن ها انجام دهیم و آن هایی که لازم است بستری شوند، بستری و رهگیری ها را بیشتر کنیم و آموزش دهیم که مردم در خانه بمانند و افراد در تماسِ نزدیک بیماران را شناسایی کنیم و این روند همچنان که از ابتدا بود و در طرح شهید سلیمانی تقویت پیدا کرد همچنان به قوت خود ادامه دارد و در هفته اخیر هم فعالیت ها را تشدید کردیم.

 

 

 

رشیدی نژاد گفت: تقاضایی دارم هم از مسئولین ادارات و هم مردم و هم کسانی که برنامه هایی داشتند و این برنامه ها مساوی جمع شدن در جشن و یا سوگواری و برگزاری مراسم بود که این ها در این شرایط بحرانی فعلی باید تعطیل شوند تا اینکه آرامش مجدد به وضعیت سلامت عمومی برگردد.

 

 

وی اظهار کرد: اگر همچنان بی توجه باشیم اصلاً نمی دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد و ظرفیت درمان بیماران ما دیگر به حد کامل می رسد و اگر فراتر برسد دیگر نمی توانیم جواب بدهیم.

 

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: در کل استان 23 شهرستان داریم که 8 شهرستان شامل کرمان، رفسنجان، سیرجان، شهربابک، بم، بافت، زرند و کوهبنان در وضعیت قرمز، 7 شهرستان‌ شامل انار، بردسیر، جیرفت، منوجان، نرماشیر، عنبرآباد و رودبار جنوب در وضعیت نارنجی و 8 شهرستان‌ شامل ریگان، فهرج، کهنوج، ارزوئیه، رابر، راور، قلعه‌گنج و فاریاب هم در وضعیت زرد قرار دارند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: فکر می کنم در یکی دو روز آینده بعضی از شهرستان های زرد ما نارنجی و یا بعضی از وضعیت نارنجی، قرمز شوند.

 

 

رشیدی نژاد در خصوص وضعیت فوتی های ناشی از ویروس کرونا در استان، توضیح داد: از ابتدا تا الان به صورت دقیق کسانی که به دلیل کرونا به طور قطعی ثابت شده در استان فوت شدند، 2 هزار و 597 نفر هستند و امروز متاسفانه با 6 مرگ و میر ناشی از کرونا روبرو بودیم.

 

 

وی بیان کرد: افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا نشان دهنده اعلام هشداری است که باید جدی بگیریم و غفلت نکنیم و بیخیال نباشیم و تقاضا و خواهش من این است که مردم در خانه بمانند و از خانه بیرون نیایند مگر اینکه کار و خرید ضروری داشته باشند.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به اینکه آخرین تصمیمات ستاد در سطح ملی و استانی نسبت به اعمال محدودیت ها چگونه است؟ اظهار کرد: وقتی که رنگ بندی شهرها اعلام شد خود به خود تابع رنگ باید تغییر وضعیت بدهیم که مشخص است؛ فعالیت ادارات و کارکنان با محدودیت تعداد حضور کارکنان و فعالیت های آموزشی، فعالیت آموزش حضوری و فعالیت های اجتماعی فرهنگی در شرایط قرمز کاملاً تعطیل و ترددها و ورود و خروج خودروها با پلاک های غیربومی در داخل شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است.

کد خبر 1044168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha