شرکت پرورش ماهی کارون از زیان دهی خارج شد/ مسئولان در رفع مشکلات همکاری کنند

مزعاوی گفت: این شرکت پس از واگذاری به ما در سال اول تولید با چهار میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان سودهی از زیان دهی خارج شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «ناصر مزرعاوی» ظهر امروز (جمعه ۲۰ فروردین) در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه شرکت پرورش ماهی کارون در سال ۱۳۶۸ در مساحت ۹۱۶ هکتار توسط کشت و صنعت کارون احداث شد اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ ما پس از تصدی شرکت، آن را از حالت تک قطبی خارج کرده و اقدام به کشت گندم، کلزا، شلتوک، نخل و راه‌اندازی دامداری سنگین و سبک در کنار کار پرورش ماهی کردیم.

 

مدیرعامل شرکت پرورش ماهی کارون افزود: چهارگونه ماهی گرمابی قبل از ما در این واحد تولید می‌شد که پس از تصدی مدیریت این واحد اقدام به تکثیر و پرورش دو گونه بومی بنی و شیربت نیز در این واحد تولیدی کردیم.

 

وی تصریح کرد: همچنین سال گذشته ۶۰۰ تن گندم، ۴۳۰ تن شلتوک در واحد پرورش ماهی کارون تولید شده است و ۲ هزار نخل کاشته شده در آن نیز ظرف سه آینده به بار خواهند نشست.

 

مزرعاوی با اشاره به اینکه شرکت ماهی کارون قبل از واگذاری به ما در سال‌های ۹۳ و ۹۴ حدود ۱۳۵ میلیون تومان سودهی داشته اضافه کرد: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ حدود ۶۰۰ میلیون تومان و در سال واگذاری یعنی ۹۶ و ۹۷ در حدود یک میلیارد و ۳۸۰ زیان دهی داشته است.

 

وی اذعان کرد: پس از واگذاری به ما از زیان دهی خارج و به سودهی رسیده است یعنی در سال ۹۷ و ۹۸ که ما حضور داشتیم کل فروش شرکت ۱۱ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان و هزینه‌ها نیز هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شد که تقریبا چهار میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان سودهی آن است. 

 

مدیرعامل شرکت پرورش ماهی کارون فروش شرکت در فواصل سال‌های ۹۸ و ۹۹ را ۲۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان دانست و عنوان کرد: هزینه‌ها ۱۰ میلیارد و ۸۲۴ میلیون تومان و میزان سودهی آن ۱۱ میلیارد و ۸۲۹ میلیون تومان شد.

 

وی ادامه داد: از آنجا که سال مالی شرکت از ۳۱ خرداد شروع می‌شود، وضعیت سال مالی ۹۹ و ۱۴۰۰ هم در خرداد آینده مشخص خواهد شد اما بر طبق پیش بینی‌ها نشان می دهد که امسال سودهی شرکت نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری در حدود ۱۵ میلیارد تومان پیدا کند چون ظرفیت کشت شلتوک، گندم و نیز پرورش ماهی را با احداث کارخانه خوراک ماهی بالا برده ایم.

 

مزرعاوی در خصوص اشتغال زایی این شرکت بیان کرد: در زمان واگذاری، ۸۴ نفر در این شرکت مشغول به کار بوده‌اند که ۲۸ نفر از آنها تاکنون بازنشسته شده‌اند و در حال حاضر به صورت مستقیم ۱۱۸ نفر و در مواقع جذب کارگر فصلی نیز این تعداد به ۱۶۵ نفر می‌رسد.

 

وی با بیان اینکه دامداری شرکت در ابتدا فقط یک ساختمان بود که پس از احیا اکنون ۴۰۰ رأس گاومیش و ۳۰۰ رأس گوسفند در آن وجود دارد، ابراز کرد: در رابطه با بحث پرورش ماهیان خاویاری در ابتدا یکسری شک و تردید‌هایی وجود داشت ولی با توجه به انجام این کار در شهرستانی مانند دزفول که از لحاظ وضعیت دمایی تفاوت چندانی با شوشتر ندارد ما تصمیم گرفتیم با هزار قطعه ماهی به صورت پایلوت کار را شروع کردیم.

 

مدیرعامل شرکت پرورش ماهی کارون تاکید کرد: وقتی این ماهیان خاویاری به وزن سه کیلوگرمی رسیدند از آنجایی که با محدودیت مکانی مواجه بودیم آنها را پس از ۲۰ روز، کیلویی ۱۵۰ هزار تومان به پرورش دهندگان دزفول فروخته و ۱۰ قطعه را نگه داشتیم تا روند رشد را در طول یک سال مورد رصد قرار دهیم که خوشبختانه در حال حاضر رشدی عالی تا پنج کیلوگرم دارد.

 

وی به تهیه خوراک ماهی‌های پرورشی خوزستان با هزینه‌های بالا از شهرکرد اشاره کرد و گفت: ما تصمیم به احداث یک کارخانه خوراک ماهی گرفتیم و از دی‌ماه این کارخانه افتتاح شد ولی چالش بزرگ ما در این زمینه تامین نهاده که حتی یک کیلو هم تاکنون دریافت نشده است.

 

مزرعاوی عامل احیا صنعت پرورش ماهی ایران را کشور عراق عنوان کرد و افزود: شرکت پرورش ماهی کارون قبلا در زمینه صادرات به کشور عراق فعالیت گسترده‌ای داشت ولی خودکفایی این کشور در زمینه تولید ماهی باعث ایجاد رکود در صنعت ماهی ایران شد.

 

وی خاطرنشان کرد: البته در زمینه بازاریابی به کشورهای اطراف نیز اقداماتی صورت گرفته ولی چون این کشورها ماهی دریایی را نسبت به پرورشی ترجیح می‌دهند لذا در این امر موفقیتی حاصل نشد.

 

مدیرعامل شرکت پرورش ماهی کارون در پایان یاد آور شد: موانع و ‌مشکلاتی در مسیر ادامه فعالیت این شرکت وجود دارد که بیشتر ریشه در مدیریت‌‌های پیش از ما دارد از این حهت از مسئولان تقاضا داریم که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که سال ۱۴۰۰ را سال ﺗﻮﻟﯿﺪ، ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽﻫﺎ ﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﺯﺩﺍﯾﯽﻫﺎ نامگذاری کرده‌اند در زمینه رفع این مشکلات همکاری کنند.

 

کد خبر 1044245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha