ثبت‌نام ۱۷۵۳ نفر برای عضویت در شوراهای شهر گیلان/ ۱۱ درصد داوطلبان زن هستند

کوچکی‌نژاد از ثبت‌نام هزار و ۷۵۳ نفر برای عضویت در شوراهای اسلامی شهر استان گیلان خبر داد و گفت: ۱۱ درصد از این افراد زن و مابقی مرد هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «جبار کوچکی‌نژاد» شامگاه جمعه( 20 فروردین) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه طبق قانون اساسی نظارت بر انتخابات در کشورمان برخی اوقات به عهده شورای نگهبان و یا مجلس است عنوان کرد: تنها انتخاباتی که مجلس بر آن نظارت می‌کند انتخابات شوراها است و بر اساس قانون سه نماینده هر استان به عنوان هیئت عالی انتخاب می‌شوند.

 

سخنگوی هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان گیلان از تشکیل هیئت‌های پنج نفره در سطح 17 شهرستان و هیئت‌های سه نفره در بخش‌های استان گیلان خبر داد و تصریح کرد: گیلان 52 شهر دارد که به زودی با پیوستن پیربازار و چوکام شمار شهرهای استان به 54 شهر می‌رسد از طرفی این هیئت‌های شکل گرفته بر انتخابات شوراها در این حوزه‌ها نظارت می‌کنند.

 

وی از ثبت‌نام هزار و 753 نفر برای عضویت در شوراهای اسلامی شهر خبر داد و اظهار داشت: 11 درصد از این افراد زن و مابقی مرد هستند از طرفی در شهر رشت بالای 170 نفر جهت عضویت در شورای شهر ثبت‌نام کرده‌اند و این عدد در سایر شهرهای استان گیلان متغیر است.

 

کوچکی نژاد نظارت بر روند انتخابات شوراهای اسلامی در سطح 2 هزار روستای استان گیلان را هم مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: مراحل ثبت‌نام، تأیید صلاحیت‌ها، برگزاری انتخابات، تبلیغات نامزدها، نتایح انتخابات، رسیدگی به اعتراضات از جمله مواردی است که هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در حوزه آن فعالیت می‌کند.

 

عضو هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان گیلان با بیان اینکه روز شنبه(21 فروردین) روند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر به پایان می‌رسد یادآور شد: فرآیند ثبت‌نام شوراهای روستاها 21 فروردین تمام می‌شود و بعد از آن هم هیئت‌های نظارت مناطق و بخش‌ها کار بررسی صلاحیت‌ها را آغاز می‌کنند.

 

وی بررسی صلاحیت داوطلبان توسط هیئت‌های اجرایی و با کمک دستگاه‌های امنیتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای استعلام‌ها باید از چهار منبع اقدام شود و هم‌اینک این استعلام‌ها انجام گرفته از سویی طبق قانون و پس از پایان این فرآیند هیئت‌های نظارت شهرستان جهت بررسی مجدد صلاحیت‌ها و رسیدگی به اعتراضات ورود می‌کنند.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه افراد چهار روز زمان دارند تا اعتراضات خود را به هیئت‌های نظارت شهرستان‌ها و بخش‌ها اعلام کنند ابراز داشت: بعد از این مرحله هیئت‌های نظارت شهرستان‌ها و بخش‌ها به مدت 10 روز فرصت دارند که اعتراضات را مورد بررسی قرار دهند.

 

سخنگوی هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان گیلان با تاکید بر اینکه پس از گذشت چهار روز مجدد افراد اگر اعتراضی داشته باشند می‌‌توانند به این هیئت مراجعه کنند افزود: حدود 10 روز هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای گیلان فرصت دارد تا بررسی صلاحیت داوطلبان را انجام دهد و اگر بعد از این مرحله بازهم کسی اعتراض داشت باید به شورای عالی کشور مراجعه کند.

 

کوچکی‌نژاد زمان تعیین شده برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی داوطلبان عضویت در شوراها را هشت روز اعلام کرد و یادآور شد: تا 24 ساعت قبل از روز رأی گیری فعالیت‌های تبلیغاتی به پایان می‌رسد از طرفی نحوه تبلیغات و تهیه بنرها و نظایر این‌ها هم همانند انتخابات مجلس شورای اسلامی است و باید قواعد رعایت شود.

 

وی با بیان اینکه به جهت شیوع کرونا و حالت فوق‌العاده در بسیاری از شهرهای کشور بین هیئت‌های عالی نظارت و وزارت کشور در بحث نحوه تبلیغات داوطلبان اختلافاتی به وجود آمده است عنوان کرد: امکان دارد تبلیغات به شکل مجازی اعلام شود اما تاکنون هیچ توافقی بر سر این موضوع بین هیئت عالی نظارت و وزارت کشور شکل نگرفته است.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس رسیدگی به تخلفات داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی و هوادارانشان را از دیگر وظایف هیئت نظارت دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم در انتخابات 28 خرداد امسال شاهد حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی باشیم و  کمترین تخلفات انتخاباتی هم اتفاق بیافتد.

کد خبر 1044293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha