۱۵۰۰ زوج کردستانی تحت پوشش خدمات غربالگری و انجام مداخلات ژنتیکی قرار گرفتند

عبدالملکی گفت: سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ زوج در استان تحت پوشش خدمات مشاوره پلی کلینیک ژنتیک پزشکی ماد قرار گرفتند که از این تعداد، ۱۲ مورد ناهنجاری به سمت کاهش بار معلولیت هدایت شد.

فریدون عبدالملکی استادیار و متخصص ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان کردستان با اشاره به اهمیت کنترل بیماری ژنتیکی و اثرات آن، اظهار کرد: غربالگری بهترین راهکار برای پیشگیری از تولد کودکان دارای مشکلات ژنتیکی است و کمک شایانی به خانواده، فرد بیمار، نظام سلامت و جامعه می‌‌نماید.

 

وی با بیان اینکه گروه ژنتیک پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از دو سال قبل شکل گرفته است، افزود: در حال حاضر آموزش ژنتیک پزشکی در دانشکده‌های پزشکی، پیراپزشکی و دندانپزشکی این دانشگاه ارائه می‌شود و در کنار آن خدمات تشخیصی در زمینه مشاوره‌های ژنتیکی را هم به مردم ارائه می‌دهد.

 

عبدلملکی با اشاره به آغاز فعالیت پلی کلینیک تخصصی ژنتیک پزشکی ماد در کردستان از بهمن ماه سال ۹۸ گفت: این پلی کلینیک خدمات مشاوره و تشخیصی را در زمینه بیماری‌های ژنتیکی انجام می‌دهد.

 

استادیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه سه درصد متولدین زنده دنیا یک بیماری ژنتیک دارند، ادامه داد: این میزان در برخی جوامع به پنج درصد هم می‌رسد و در کشور ما اگر مداخلات ژنتیکی و غربالگری انجام نشود  ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر در کشور معلول ژنتیک به دنیا می‌آید.

 

وی به وجود ۷۰ هزار بیمار هموفیلی در کشور اشاره کرد و گفت: این تعداد در استان کردستان ۱۶۴ نفر است که هر بیمار برای خود و خانواده مشکلات مادی و معنوی و اثرات غیر قابل جبرانی را به همراه دارد که از جمله آنها تهیه فاکتور است.

 

عبدالملکی با بیان اینکه سالانه ۲۱ هزار دلار صرف تهیه فاکتور برای هر بیمار می‌شود،  تاکید کرد: سالانه ۱۳۰ میلیون دلار در کشور جهت تامین فاکتور برای بیماران هموفیلی هزینه می‌شود که با پیشگیری از تولد فرزندان هموفیلی با انجام غربالگری‌های علمی و آگاهانه پیش از تولد می‌توان به اقتصاد کشور و خانواده کمک کرد و از سویی از بار مشکلات روانی، مالی و عاطفی خانواده به لحاظ نگهداری از بیمار کاست.

 

وی بیماری سندرم داون را یکی دیگر از ناهنجاری‌های ژنتیکی برشمرد و افزود: تعداد متولدین زنده در خانم‌های باردار ۲۰ تا ۳۰ ساله به ازای هر یک‌هزار و ۵۰۰ تولد یک بیمار سندروم داون پیش‌بینی شده است که با بالا رفتن سن خانم های باردار این نسبت افزایش و منجر به تولد فرزندانی با مشکلاتی از جمله عقب ماندگی ذهنی، قلبی و چشمی خواهد شد.

 

عبدالملکی به افزایش سن ازدواج در کشورمان به خاطر مسائل مختلف اشاره کرد و افزود: به دلیل افزایش سن فرزندآوری، ریسک تولد فرزندان سندروم داون بیشتر می‌شود لذا اگر این امر کنترل نشود این آمار افزایش می‌یابد.

 

استادیار و متخصص ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه سال گذشته یک‌هزار و ۵۰۰ زوج  تحت پوشش خدمات مشاوره پلی کلینیک ژنتیک پزشکی ماد در استان قرار گرفت، ادامه داد: در مجموع از ۱۲ مورد ناهنجاری جلوگیری و به سمت کاهش بار معلولیت هدایت شد.

 

دکتر عبدالملکی خاطرنشان کرد: سال گذشته در استان کردستان از ۱۲ مورد عنوان شده، با غربالگری‌های بعمل آمده سه مورد تالاسمی ماژور، چهار مورد سندروم دان و یک بیمار هموفیلی با دستور پزشکی قانونی منجر به سقط و از تولد آنان جلوگیری شد.

 

وی در پایان عنوان کرد: برنامه ژنتیک اجتماعی با حمایت هیأت رئیسه دانشگاه و همکاری معاونت بهداشتی و سایر بخشهای دانشگاه و دستگاههای ذیربط در استان با قوت بیشتری اجرا خواهد شد.

کد خبر 1044650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha