پرس تي وي تك صدايي رسانه هاي جريان اصلي امريكا را درهم شکسته است

عطا بهرامي معتقد است: پرس تی وی اکنون در نقطه مقابل رسانه های غربی، به افشاگری درباره مذاکرات می پردازد و با وجود این رسانه، ديگر امريكا و اروپا نمی توانند تبلیغات اشتباه خود را به افکار عمومی القا کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دكتر «عطا بهرامي» كارشناس اقتصاد بین الملل با اشاره به اينكه دولت جو بايدن توجه جدي به استفاده از ديپلماسي عمومي براي تحقق برنامه هاي خود دارد گفت: در اين مسير آنها تلاش مي كنند تا افكار عمومي جهان و حتي ايران را تحت الشعاع تبليغات خود قرار دهند تا مسائل فرعي را جايگزين مسائل اصلي کنند و مواردي را كه هرگز مهم نيست با فشار رسانه اي مهم جلوه دهند و اذهان عمومي را از موارد بااهميت دور كنند. 


وي تاكيد كرد: ديپلماسي عمومي توسط ایالات متحده و انگلیس در دو محور با جديت ادامه دارد: اول،كم ارزش نشان دادن يا مضر معرفي كردن قرارداد با چين است و دوم، ادعاي بازگشت به برجام و احياي آن. 


بهرامي ادامه داد: رسانه هاي غربي درباره قرارداد 25 ساله با چين دست به تحريف واقعيت مي زنند و ادعاهاي پوچ مانند فروش ايران را مطرح مي كنند در حالي كه كشورهاي بسياري از جمله خود امريكا با چين قرارداد راهبردي امضا كرده اند. از طرف ديگر خود را دلسوز ايران نشان مي دهند، انگار نه انگار که سال هاست همین امریکا، ملت ايران را تحريم كرده است.


اين كارشناس بين الملل تصريح كرد: اينكه قرارداد ايران با چين براي امريكا مهم شده و آنها در ديپلماسي عمومي خود آن را به شدت مي كوبند به اين نكته بازمي گردد كه با وجود اين مسير اقتصادي، ايران مي تواند از فشار تحريم بانكي غرب رهايي يابد. چنانكه مي دانيم، تحريم اقتصادي زماني وجود دارد كه يك كشور نتواند با ديگران تجارت داشته باشد مانند كره شمالي كه فقط با چين آن هم اندكي تبادلات دارد اما ايران با تجارت چند ده ميليارد دلاري قطعا از تحريم اقتصادي عبور كرده و با كشورهاي زيادي تبادل تجاري دارد و حتي مي تواند نفت هم صادر كند؛ اما همچنان اين تحريم بانكي غرب است كه ايران را مي آزارد. 


وي اظها داشت: ايران چنانچه با كشورهايي تجارت را گسترش دهد كه روابط بانكي غير از سوئيفت هم دارند، ديگر نيازي به روابط بانكي و دلاري امريكا ندارد؛ پس مسئله مذاكره با غرب و عمل به برجام ديگر معنايي ندارد. بنابراين قرارداد با چين در عمل به معناي خلع سلاح امريكاست. به همين خاطر دولت بايدن ديپلماسي عمومي خود را بر هدف گرفتن اين قرارداد متمركز كرده است و  پرس تي وي در چنين مسئله راهبردي‌ای مي تواند نقطه ضعف حريف را فرياد بزند و اذهان را آگاه سازد. 


بهرامي افزود: بخش دوم ديپلماسي عمومي دولت امریکا به برجام مربوط است و آنها از طريق رسانه های بین المللی خود مواردي را مطرح مي كنند كه بيشتر به شوخي شبيه است مانند وعده تحقیر آمیز آزاد کردن یک میلیارد دلار از پول ایران یا اجازه برای فروش مقداری از نفت به ایران و نظایر آن که خوشبختانه پرس تي وي در این زمینه وارد ميدان شده و توانسته تبلیغات غلط غرب را به خوبي خنثي كند و با انتشار خبر صحیح موضع ایران را که لغو کامل تحریم هاست، بیان کند. 


وي تصريح كرد: پرس تی وی اکنون در نقطه مقابل رسانه های غربی، به افشاگری درباره مذاکرات وین می پردازد و با وجود این رسانه، ديگر امريكا و اروپا نمی توانند تبلیغات اشتباه خود را به افکار عمومی غالب کنند و مدعی شوند که توپ در زمین ایران است. پرس تي وي موضع به حق ایران مبنی بر لغو همه تحریم ها طبق برجام را خواستار است و مذاکره مستقیم را رد می کند. در نتیجه دروغ های رسانه های غربی که در مسیر دیپلماسی عمومی آمریکا حرکت می کنند، خنثی می شود. برای نمونه پرس تي وي اثبات می کند وقتی آنها به برجام کامل عمل نمی کنند؛ پس در مذاکرات جدی نیستند و فقط به فکر خرید زمان هستند. 

 

پرس تي وي و دست خالی امریکا 
كارشناس اقتصاد سياسي گفت: تا قبل از قرارداد ایران و چين وزنه غرب سنگین تر بود؛ اما اكنون برگ برنده خود را از دست داده اند. یکی از اقدامات خوب پرس تي وي این است که تعدد و تكثر برگ برنده را از غرب می گیرد .امريكايي ها معتقدند دشمن بدون جنگ هم باید تسلیم شود و این در حالی ست که دیگر توان جنگ نظامی را ندارند و فشار اقتصادی به ایران نیز در نهایت به نتیجه ای که می خواستند نرسید و اكنون تنها مسیر دیپلماسی و فریب افکار عمومی برای آنها باقی مانده است. 


عطا بهرامي در خصوص هدف امریکا از ديپلماسي عمومي تاكيد كرد: واشنگتن مي خواهد اراده ايران را بشكند  و هرگز حاضر به لغو کامل تحریم ها نیست. آمريكایی ها در جريان مذاكره چون تصور مي كنند كارت هاي متعدد دارند و دشمن شان منتظر حركت آنها باقي مي ماند، خود را پيروز ميدان مي دانند در حالي كه  پرس تي وي مي تواند اين دست خالي امريكا را نشان دهد. البته آن طرف رسانه هاي متعدد هست؛ اما در طرف ايران فقط پرس تي وي وجود دارد. پس اين شبكه بايد به اندازه همه آنها بجنگد. بنابراين  پرس تي وي به راستي كار جهادي مي كند و دولت بايد نگاه سياسي به شبكه هاي برون مرزي را كنار بگذارد و به صورت ملي به پرس تي وي توجه كند. 


وي درباره اینکه چگونه قرارداد با چین می تواند تحریم بانکی ایران را خنثی سازد، توضیح داد: چین هم مانند روسیه برای استقلال از وابستگی به سوئیفت که در استیلای امریکاست، مجموعه ای از روابط بانکی با کشورهای دیگر را پایه ریزی کرده که به سوئیفت چین CIPS  و سوئیفت روسیه SPFS مشهور است. بانک های ده ها كشور كه روابط تجاری با چین دارند، در کیپس CIPS عضو هستند. زماني كه كشوري تحريم بانكي آمريكا باشد، راه هاي ديگري غير از استفاده از سامانه هاي غربي مانند سوئيفت در اختيار دارد. در نتيجه ايران با قرارداد 25 ساله با چين، امريكا را خلع سلاح كرده است. 


این کارشناس اقتصاد سیاسی اظهار کرد: در چنين شرايطي امريكا بر مذاكرات بي نتيجه براي احياي برجام تاكيد دارد و روابط ايران با ديگران از جمله روسيه و چين را مي كوبد. در مقابل  پرس تي وي با بيان حقايق اين فرصت را براي ايران فراهم كرده است كه ديپلماسي عمومي غرب را  خنثي سازد. 

 

تهاجم به جاي دفاع رسانه اي
این کارشناس بين الملل گفت: پرس تي وي در خصوص مسائل هسته اي خوب عمل مي كند این شبکه در هفته های اخیر از جايگاه دفاع خارج شده و خودش ابتكار عمل را در مواجه رسانه اي عليه غرب به دست گرفته و رسانه های جناح مقابل را وادار به واكنش تدافعي می كند. در همین راستا، پرس تی وی باید به روشنی تبیین کند که امريكا اگر جدي بود مي توانست سريع به برجام برگردد؛ اما هدف آمریکا اعمال فشار دائمی به ایران است پس هرگز به صورت کامل به مفاد برجام عمل نخواهد کرد. واشنگتن زماني كه برجام را امضا كرده بود و باز هم به بانك هاي غربي گفته بود كه با ايران كار نكنند.  اصولا 50 بانك اصلي در نظام غربي مطرح هستند که در اختیار ابرثروتمندان قرار دارند و سایر بانک ها توسط آنها مدیریت می شوند. هیچکدام از این بانک های مهم حتی قبل از خروج ترامپ حاضر نشدند با ایران روابط داشته باشند. 


دكتر بهرامي در پايان خاطرنشان كرد: پرس تي وي فقدان وجود روایت حقیقی از رویدادهاي جهان در سطح رسانه اي را پر كرده و با وجود فشاري كه از سوی استبکار بر آن اعمال می شود، به این موفقیت دست یافته که تك صدايي رسانه هاي جريان اصلي وابسته به ابرشركت هاي بزرگ امريكايي را بشكند. اين رسانه مواردي را مي گويد كه رسانه های جريان اصلي هرگز حاضر نيستند درباره آن اطلاع رساني كند براي مثال در زمان جنگ غزه، مردم انگليس مي گفتند تا قبل از دیدن پرس تی وی، ما اصلا نمي دانستيم جنگي وجود دارد. بدیهی است که جهان به رسانه مستقل نياز دارد و پرس تی وی اکنون در این جایگاه تشخص یافته است. 

 

کد خبر 1046075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha