صنایع دستی کانون های مساجد نیاز به سازماندهی و نظام مندی دارد

حجت الاسلام گرجی با اشاره به اینکه کارآفرینی در صنایع دستی مورد تأکید ستادکانون های مساجد است؛ گفت: صنایع دستی بچه های مسجد نیاز به سازماندهی و نظام مندی دارد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام مصطفی گرجی چهارشنبه (25 فروردین) در دیدار با معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان گفت: ما در کانون های فرهنگی هنری مساجد (به عنوان یک نهاد غیردولتی و غیرانتفاعی) با مأموریت در حوزه کودک و نوجوان و خانواده با رویکرد جذب قشر خاکستری مشغول فعالیت هستیم ضمن اینکه در واقع کارکرد فعالیت های کانون های فرهنگی هنری، در دل مسجد است.

 

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان بیان کرد: همه ما معتقد هستیم که اصلاً روند و فرآیند فعالیت ‌های جامعه اسلامی، شکل پذیری و شکل گیری آن در سازه مقدس مسجد بوده و یعنی پیامبر اکرم(ص) برای اینکه بتواند جامعه اسلامی را مدیریت بکند، از نهاد مسجد و با توجه به گزاره های نهاد دینی، جامعه اسلامی را مدیریت می کردند؛ همه مردم در تمام فعالیت ‌های حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حوزه ‌های متفاوتی که مربوط به انسان بود، همه این ها را پیغمبر اکرم(ص) در مسجد مدیریت می کردند.

 

 

وی با بیان اینکه حتی مسائل بهداشتی و نظامی را در دل مسجد آموزش می دادند و در واقع یک سازه جامع الاطراف به نام مسجد ایجاد شد که مدیریت همه این فعالیت ‌ها را داشت؛ ادامه داد: حرکت، رشد و نمو انقلاب اسلامی هم از دل مسجد بود و با توجه به اعتقادات و باورهای دینی و اینکه زمینه ذهنی راجع به فعالیت‌های اسلام در دل مسجد داشتند، انقلاب اسلامی ما هم شکل گیری و شکل پذیری آن از دل مسجد بود.

 

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان توضیح داد: در فرآیند و روند کار با توجه به نیاز نهادهای مختلفی برای رتق و فتق امورات مردم جامعه اسلامی، نیازمند به این بود که یک مقدار سازماندهی شود و ساختار و نظام داشته باشد به همین دلیل بعد از جریان پیروزی انقلاب اسلامی، نهادهای متفاوتی متولی امورات متفاوت از جمله امورات اقتصادی، فرهنگی و نظامی شدند که هر کدام از این ها در واقع دارای سازمان، نهاد و ستاد شد که در واقع مدیریت کلان را به عهده داشتند.

 

 

وی گفت: یکی از نهادهایی که متولی حوزه فرهنگ شد، وزارت فرهنگ و ارشاد بود و  از دل وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان هایی مانند حج و زیارت، اوقاف، نهاد کتابخانه های عمومی و... متولد شدند و یکی از مولودهای وزارت فرهنگ و ارشاد به نام کانون های فرهنگی هنری مساجد است که مقام معظم رهبری در سفری که به خراسان شمالی داشتند، آنجا تأکید فراوانی بر حمایت و در واقع پیگیری مصر و مستمر راجع به کانون های فرهنگی هنری مساجد فرمودند که «کانون ‌های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید».

 

 

حجت الاسلام گرجی بیان کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد یک نهاد غیردولتی و غیرانتفاعی است اگرچه یکی از زیرمجموعه‌ های وزارت فرهنگ و ارشاد است اما کار خودش رو با پشتوانه های مردمی انجام می دهد و یک کمپین مردمی است که همه امورات کانون های فرهنگی هنری مساجد در واقع از دل مردم و با استفاده از ظرفیت مردمی چه در حوزه منابع انسانی و چه در حوزه منابع مالی است.

 

 

وی اظهار کرد: در حوزه منابع انسانی همین که امام جماعت یک محله ای، یک نفر را به ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان دعوت و معرفی می کند، ما هم براساس آن معرفی که امام جماعت انجام داده حکمی به مدیر مسئول می دهیم و آنجا فعالیت های کانون فرهنگی هنری مسجد را مدیریت می کند.

 

 

حجت الاسلام گرجی توضیح داد: در چند سال اخیر اتفاقات تازه ای در کانون های فرهنگی هنری مساجد افتاد که براساس گفتمان فعالی که کانون ها داشتند اساسنامه آنها در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان «ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد» مصوب و دارای مأموریت، هویت و شناسنامه دقیق و مرتب و منظم شد.

 

 

وی خاطرنشان کرد: یکی دو سال اخیر هم که یک مسابقه بزرگی{فهما} در کشور و در بین همه کانون های فرهنگی هنری مساجد انجام شد که حدود 26 هزار کانون در سطح کشور داریم که 650 کانون فرهنگی هنری در شمال کرمان و حدود 450 کانون فرهنگی هنری در جنوب کرمان است.

 

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان بیان کرد: به تناسب شکل گیری فعالیت ها و از طرفی هم کارآمدی فعالیت ‌ها با توجه به اینکه بچه ‌های مسجد در دل محلات کار می ‌کنند، یکی از مواردی که بسیار تأکید شده بحث کارآفرینی در حوزه صنایع دستی است زیرا کشور دارای همه پتانسیل ها در حوزه اقتصادی به ویژه در حوزه صنایع دستی است و فرهنگ های متفاوت قاعدتاً صنایع متفاوت دارد.

 

 

وی توضیح داد: هر کدام از شهرستان‌ ها براساس پتانسیل ها و داشته هایی که دارند یک صنایعی هم تعریف کردند؛ به طور مثال در رفسنجان حوزه مس خیلی فعال است و در جنوب کرمان هم در حوزه های متفاوت فعال هستند و حتی در مد لباس هم ورود کردند.

 

 

حجت الاسلام گرجی ادامه داد: این ها مواردی است که از دل محلات و از دل شهرها بیرون می آید و پشتوانه مردمی دارند فقط تنها موردی که هست اینکه نیاز به سازماندهی و نظام مندی دارند که ما کار را نظام مند کنیم و به همین دلیل ما در کانون های فرهنگی هنری مساجد یک رواقی تحت عنوان «رواق کارآفرینی» داریم و حتی در حوزه صنایع دستی کانون های ما فعالیت های خوبی دارند و حرکت های خیلی خوبی انجام دادند اما نیاز دارند که نظام مند شوند.

 

 

وی ادامه داد: یکسری آموزش ها می بینند اما همه این ها می تواند در دل خانه ها انجام شود لذا اینکه جایی داشته باشیم که کار آن ها سازماندهی و نظام مند شود؛ امیدواریم با هم‌افزایی و همگرایی و با توجه به اینکه شما به صورت حرفه ای کار می کنید و مجموعه ای که ما هم در استان کرمان (ستاد هماهنگی کانون های مساجد) داریم، کانون هایی وجود دارد که پتانسیل یک شبکه اجتماعی در حوزه صنایع دستی وجود دارد می شود با همفکری و هم افزایی تلاش کرده و این ها را ساماندهی کنیم.

 

 

مدیرستادهماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان بیان کرد: قاعدتاً این ساماندهی نیاز به یکسری زیرساخت ها و حمایت هایی را لازم دارد که اگر بتوانیم کمپین های مردمی و محلی را فعال کنیم به نظر می رسد بتوانیم باری را از دوش اقتصاد کشور برداریم.

 

 

وی افزود: کانون های فرهنگی هنری مساجد در کشور حدود 2 میلیون نفر عضو دارند که از این تعداد 90 هزار نفر عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان هستند و محصولات صنایع دستی این کانون ها را می توان از طریق رواق کارآفرینی «در طرح ملی ایران قوی» معرفی کرد.

 

 

به گزارش شبستان؛ شبکه کارآفرینی در صنایع دستی با مشارکت و هم افزایی بیش از ۴۰ دستگاه و نهاد کشور برای احیای آن شکل گرفته است که ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز عضوی از این شبکه بزرگ است. در این راستا و با توجه به جایگاه مسجد در نظام اسلامی و همچنین ضرورت خود اتکایی رونق تولید عدد در کانون‌های مساجد بر اساس جلساتی با معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مقرر شده با تلاش، هم افزایی و همدلی در راستای تحقق اهداف صنایع دستی کشور، تا پایان سال جاری اقداماتی با استفاده از ظرفیت های کانون های فرهنگی مساجد انجام شود.

 

 

شناسایی و آمایش کانون های فرهنگی هنری استان که در زمینه کارآفرینی در حوزه صنایع دستی دارای ظرفیت می ‌باشند و تفکیک آن ها به سه دسته فعال، نیمه فعال و غیرفعال؛ ارتباط مستمر و موثر با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و عقد تفاهم‌نامه با هدف استفاده از ظرفیت‌های مشترک و برگزاری جلسات منظم؛ برگزاری جلسات آموزشی_توجیهی با کانون‌های استان با حضور مسئول ستاد استان و مدیرکل صنایع دستی استان جهت توجیه و تبیین کانون ها نسبت به اهمیت مسئله (با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و ترجیحأ به صورت مجازی)؛ استفاده از ظرفیت خبرگزاری شبستان در استان‌ها جهت معرفی کارآفرینان برتر استان در حوزه صنایع دستی و محصولات صنایع دستی تولید شده در کانون‌های مساجد و تکریم کارآفرینان برتر در حوزه صنایع دستی در قالب سه‌شنبه‌های تکریم در مساجد و محلات (رواق کارآفرینی) از جمله این اقدامات است.

کد خبر 1046081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha