ایمان و اعتقاد به معاد می ‎تواند زندگی انسان را در مسیر صحیح قرار دهد

حجت الاسلام مروی با بیان اینکه در خصوص منظور از «ایمان به غیب» مفسرین مصادیق مختلفی را بیان کردند اما آنچه تقریباً بر آن اجماع وجود دارد معنای «ایمان به خداوند متعال» است، گفت:ایمان و اعتقاد به معاد می ‎تواند زندگی انسان را در مسیر صحیح قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت‌الاسلام‌ «احمد مروی» شامگاه(۲۵ فروردین) در نخستین جلسه تفسیر قرآن که در «مدرسه دو در» حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، پیرامون موضوع معاد به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به آیات ابتدایی سوره بقره، اظهار کرد: در این آیات خداوند متعال به بیان اوصاف متقین می‎پردازد و پنج ویژگی‌ را که عبارت است از ايمان به غيب، اقامه نماز، انفاق در راه خداوند، ايمان به انبياء و يقين داشتن به آخرت را برای آن‌ها برمی‌شمارد.

 

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در خصوص منظور از «ایمان به غیب» مفسرین مصادیق مختلفی را بیان کردند اما آنچه تقریباً بر آن اجماع وجود دارد معنای «ایمان به خداوند متعال» است، عنوان کرد: «یقین» مرتبه بالایی از ایمان است که خداوند متعال می‌فرماید متقین به آخرت «یقین» دارند.

 

حجت الاسلام مروی افزود: بر اساس این آیات متقین به سه امر «غیب»، «انبیاء الهی» و «آخرت» ایمان دارند، به عبارتی آن چیزی که شاکله دینی یک انسان مسلمان را شکل می‌دهد «توحید»، «نبوت» و «معاد» است.

 

وی تصریح کرد: معاد در میان همه ادیان الهی موردبحث و توجه بوده و دعوت مردم به معاد، رسالت همه انبیاء الهی بوده است؛ زیرا ایمان به خداوند، وحی و رسالت پیامبران(ص) زمانی سودمند است که یقین به معاد وجود داشته باشد؛ آنچه می‎تواند زندگی انسان را در مسیر صحیح قرار دهد، ایمان و اعتقاد به «معاد و قیامت» است.

 

تولیت آستان قدس رضوی در خصوص چرایی اهمیت ایمان به معاد و آخرت گفت: دین صراط و مسیر بوده و مقصد این مسیر آخرت است، لذا آنچه زندگی یک انسان مؤمن را از غیر مؤمن متمایز می‌کند، اعتقاد به معاد و حسابرسی روز قیامت است و این اعتقاد به حیات دنیوی انسان جهت می‌دهد.

 

حجت الاسلام مروی قرآن کریم را کتاب انسان‌سازی معرفی و تصریح کرد: قرآن کتاب انسان‌سازی و تربیت برای تمام بشریت در اعصار مختلف و شئون متفاوت است، لذا یکی از موضوعاتی که در قرآن بسیار بیان شده، مسئله «معاد» است، حدود یک سوم آیات قرآن کریم، درباره معاد و مسائل پیرامونی آن است که نشان از نقش تأثیرگذار و مهم ایمان به آخرت در رفتار انسان دارد.

 

وی گفت: پیامبران الهی در کنار دعوت به توحید همواره معاد را مطرح کردند و قرآن کریم یکی از دلایل مهمی که مستکبران و طاغوت‌ها در برابر پیامبران الهی مقاومت می‌کردند را عدم اعتقاد آن‌ها به معاد بیان کرده است.

 

تولیت آستان قدس رضوی فرعون را محصول عدم ایمان به قیامت و معاد معرفی و تصریح کرد: ایمان به قیامت و اعتقاد به معاد می‌تواند موجب تحول روحی و معنوی آدمی و تربیت انسان‌های پاک شود.

 

حجت‌الاسلام‌ مروی با طرح این سؤال که چه هنگام معاد باوری و اعتقاد به معاد اثربخش خواهد بود، پاسخ داد: هنگامی معاد باوری در زندگی انسان اثر خواهد گذاشت که بداند تمام رفتار، گفتار و نیات انسان به‌طور دقیق ثبت می‌شود و روزی محاسبه خواهد شد.

 

وی گفت: از معاد و قیامت بسیار سخن گفته می‌شود اما متأسفانه معاد باوری در جامعه کم بوده و آن باور عمیق قلبی کم وجود دارد؛ اگر انسان واقعاً به معاد باور داشته باشد نمی‌تواند مرتکب گناه و معصیت شود و حتی فکر گناه را نیز در قلب خود جای نمی‌دهد.

کد خبر 1046261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha