سنگواره تاریخی در بخش شهیون دزفول با قدمت بیش از ۲۰ میلیون سال در مسیر ثبت ملی

قپانچی پور از پیگیری جهت ثبت ملی یک فسیل (سنگواره) تاریخی با قدمت ۲۰ تا ۳۰ میلیون سال خبر داد و گفت: این فسیل در روستای لِیوِس از توابع بخش شهیون و در دامنه کوه لنگرکوه قرار دارد.

«رضا قپانچی پور» درباره ثبت ملی یک فسیل (سنگواره) با نام محلی برد کژدم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دزفول گفت: برد کژدم (برد گژدین) نام محلی فسیل و سنگواره ای از یک گاو دریایی با قدمت ۲۰ تا ۳۰میلیون سال است که در روستای لِیوِس از توابع بخش شهیون و در دامنه کوه لنگرکوه قرار دارد.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول افزود: این اثر طبیعی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، یک اثر طبیعی بسیار ارزشمند محسوب می شود که یکی از این ویژگی ها وجود بقایای استخوان گاو دریایی است که با گذشت میلیون‌ها سال هنوز در این سنگواره وجود دارد.

 

وی ویژگی دیگر را اندازه این فسیل دانست و تصریح کرد: این فسیل، بزرگترین ماکروفسیلی است که تا به حال در خاورمیانه کشف شده است. 

 

قپانچی پور با اشاره به قدمت بالا و ارزش بسیار زیاد این اثر طبیعی اضافه کرد: به منظور حفاظت و معرفی سنگواره برد کژدم اقداماتی را در جهت ثبت ملی این اثر انجام داده ایم که در صورت تایید نهایی شورای عالی حفاظت از محیط زیست، ثبت آن به زودی اتفاق خواهد افتاد.

 

وی در پایان یاد آور شد: تلاش می کنیم تا با ثبت ملی این اثر و معرفی آن، فضایی برای گردشگری و توسعه پایدار در آن منطقه ایجاد کنیم تا بعد از انجام اقدامات حفاظتی لازم، امکان بازدید گردشگران ازاین اثر طبیعی فراهم شود.

 

کد خبر 1046403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha